Denník N

Že časť ľudí nemá Pohodu rada, je dôsledok toho, že robíme niečo, za čím si stojíme, tvrdí Michal Kaščák

Foto N - Vladimír Šimíček
Foto N – Vladimír Šimíček

V roku 2020 robili festival iba v online verzii, ako sériu live streamov z letiska. Vlani trval päť dní, na programe sa podieľalo desať klubov z celého Slovenska a každý deň mohlo byť v areáli len tisíc návštevníkov. Po Pohode in the air a Pohode on the ground bude teraz opäť Pohoda ako predtým. Po dvoch špeciálnych ročníkoch s dvojitým výročím. Festival oslávi 25 rokov a jeho šéf MICHAL KAŠČÁK pár dní predtým päťdesiatku.

V rozhovore hovorí:

  • čo znamená pre veľký festival dvojročný výpadok a kde sú hranice partnerstva;
  • s akým heslom ide do ročníka 2022;
  • čo si myslí o novom letnom festivale Lovestream;
  • aké špeciálne projekty budú tento rok;
  • ako dopadli ponuky na kúpu Pohody.

Pohoda si mohla dať počas pandémie pauzu ako mnohé iné festivaly. Vy ste sa v roku 2020 rozhodli urobiť live stream verziu bez divákov a vlani päťdňovú akciu s tisícovou kapacitou každý deň. Neoľutovali ste to?

Ani raz. Neviem si predstaviť, že by sme si dali pauzu. Najmä si vôbec neviem predstaviť, ako by sme sa cítili počas víkendu, keď by mala byť Pohoda. Chuť niečo urobiť bola veľká. Dodatočne som rád, že sme pripravili oba posledné roky.

Vlani sme sa rozprávali s anglickými kapelami, ktoré boli úplne nadšené z konceptu päťdňového festivalu, kde si zahrali koncert každý deň. Bola to jedinečná vec v rámci Európy?

O podobnom koncepte neviem. Aj Pohoda in the air v roku 2020 bola výnimočná. Robili sme paralelné live streamy, ktoré nepadali, a venovali sme sa aj vizuálnemu umeniu, literatúre a diskusiám, samotný festival sa stal inštaláciou. Som rád, že sme sa mohli hrať s priestorom a s jeho prázdnotou. Najsilnejší moment bol pre mňa koncert Milana Lasicu s Dorotou Nvotovou na prázdnom runwayi. A podobných špeciálnych okamihov vzniklo niekoľko. Vtedy sme prvýkrát využili radar, teraz s ním pracujeme ešte viac. Na Pohode On The Ground v roku 2021 som zažil pocit ako na americkom festivale Burning Man, že sme tiež v obrovskom priestore ako Burning Man v „nekonečnej“ púšti, kde ľudia môžu ísť mimo akéhokoľvek diania. To sa dalo aj na Pohode. Zahraničné kapely u nás vlastne mali slovenské turné a pódiá s domácou scénou kurátorovalo jedenásť hudobných klubov z celého Slovenska, čo bol tiež unikát. Chceli sme zvýrazniť dôležitosť klubov ako zázemia pre náš festival a pre celú hudobnú scénu.

Začína sa v roku 2022 festival vlastne nanovo?

Beriem to tak, že nadväzujeme na rok 2019. Oba roky medzitým boli o niečom inom.

Koľko návštevníkov žiadalo naspäť peniaze za lístky?

Okolo tisíc. Do marca 2020 bol celkový predpredaj 12-tisíc lístkov.

Ľudia vás podržali, čo vám pomohlo prežiť dva roky. Lístky však zostali na cenách z roku 2020 a počas pandémie výrazne narástli honoráre hudobníkov aj náklady na dodávateľov. Čo sa s tým dá robiť?

Niektoré festivaly to riešili tak, že úmyselne vrátili peniaze za lístky a nedovolili ich preniesť, aby mohli zvýšiť ceny. Považujem za prirodzené, že

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Festival Pohoda

Rozhovory

Kultúra

Teraz najčítanejšie