Denník N

Mladý študent: Stredné školy učia fyziku cez vzorce, to je veľmi zlé

Vysokoškolák Matej Badin si myslí, že stredoškolská fyzika by nemala byť len o dosadzovaní hodnôt do vzorca, ale o pochopení sveta. A podľa jeho skúseností žiaci skutočne chcú svet pochopiť.

Matej Badin (20) študuje na Fakulte matematiky, fyziky a informatiky na Univerzite Komenského. V rámci občianskeho združenia Trojsten vo svojom voľnom čase organizuje s ďalšími vysokoškolákmi jednodňové súťaže Náboj, populárne prednášky aj korešpondenčné semináre z matematiky, fyziky a informatiky. Na Gymnáziu Jura Hronca, kde predtým študoval, vedie fyzikálny krúžok. Už ako stredoškolák pritom Slovensko úspešne reprezentoval na viacerých fyzikálnych súťažiach.

Prečo toľko ľudí nemá rado fyziku?

Kvôli tomu, ako sa vyučuje na stredných školách. Veľa žiakov je pritom takých zapálených, že majú záujem venovať sa fyzike aj uprostred letných prázdnin. Našej dvojtýždňovej letnej školy, ktorú organizujeme, sa zúčastnilo až sedemdesiat detí. U nás nie je núdza o žiakov, čo ju majú radi. Problém je skôr v tom, že ich škola demotivuje. Napríklad majú zlého učiteľa…

Kto je zlým učiteľom fyziky?

Keď počúvame stredoškolákov, s ktorými sa stretávame, mám pocit, že hodiny vyzerajú tak, že pani učiteľka napíše na tabuľu nejaký vzorec, ktorý potom dosadzujú do rôznych príkladov. Toto dosadia za toto, toto za toto a takýto je výsledok. To je veľmi zlý spôsob vyučovania fyziky.

V súťažiach a na seminároch sa žiakov skôr snažíme naučiť premýšľať. Úlohy nie sú len o dosadzovaní čísel do vzorca. V jednej úlohe mali napríklad odhadnúť, ako sa zmení perióda rotácie zeme, čiže dĺžka dňa, keď na jeseň opadá všetko lístie. Na prvé počutie si poviete, čo je to za hlúposť. V skutočnosti to však nie je hlúposť a deti sú na to schopné prísť.

Tvrdíte, že na riešenie vašich fyzikálnych úloh potrebujú deti aj kreativitu. Čo znamená byť kreatívnym vo fyzike?

Znamená to prísť na nejaký šikovný pohľad, z ktorého sa nám tá úloha zdá o niečo jednoduchšia a elegantne riešiteľná. V škole sa občas zdá, že nám fakty zrazu spadnú z neba. My sa žiakov skôr snažíme viesť k tomu, aby na poznatky prišli sami.

Dá sa fyzika naučiť?

Myslím si, že áno. Otázkou je, čo znamená „naučiť sa fyziku“. Zapamätať si vzorec totiž zvládne asi každý. Najdôležitejšie je rozumieť súvislostiam. Veľmi zjednodušene je fyzika o predpovedaní budúcnosti.

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Rozhovory

Teraz najčítanejšie