Denník N

Klíma volá o pomoc. Môžeme prispieť k jej ochrane aj pri nákupe

Chceme žiť v zelenšom prostredí a dýchať čistý vzduch. Potvrdzujú to aj výsledky vlaňajšieho prieskumu Eurobarometra, podľa ktorého viac ako tri štvrtiny Slovákov (77 %) považujú klimatické zmeny za závažný problém. 

V spomínanom prieskume (Európskej komisie o verejnej mienke v krajinách EÚ) Slováci okrem iného uviedli, že pravidelne triedia odpad na recykláciu (76 %), znižujú spotrebu zbytočných obalov a igelitových tašiek (66 %), kupujú energeticky úspornejšie spotrebiče (44 %), jedia potraviny z ekologickej výroby (26 %) a znižujú spotrebu energií vo svojich príbytkoch (19 %).

K ochrane klímy môžeme prispieť aj pri nakupovaní. Ak to nemáte do predajne Kauflandu ďaleko, vyberte sa tam pešo alebo na bicykli. Takéto nakupovanie má niekoľko bonusov: nakúpite len to, čo naozaj spotrebujete, takže prebytky neskončia v koši, pohybom si upevníte zdravie, ušetríte za benzín a doma zaparkované auto o niečo zníži uhlíkovú stopu.

ZODPOVEDNÉ NÁKUPY

V širokom sortimente pod jednou strechou nájdeme ekologicky vypestované ovocie a zeleninu a tiež bohatú ponuku privátnej značky K-Bio, ktorej produkty boli dopestované a vyrobené ohľaduplne k prírode, ľuďom i zvieratám. To isté platí o všetkých výrobkoch s certifikátmi na obaloch, ako sú Rainforest Alliance, Fairtrade či V-Label na potravinách a GOTS, GRS či FSC na spotrebnom tovare. Výberom takýchto produktov tiež nepriamo prispievame k čistejšiemu životnému prostrediu. Rovnako ako v prípade, keď siahneme po tých klimaticky neutrálnych*.

A ešte možno zdanlivá maličkosť – mikroténové vrecká, do ktorých sme si zvykli baliť úplne všetko,  by sme mohli vymeniť za praktické ekosieťky z bio bavlny na opakované použitie. Nájdeme ich v každej predajni Kaufland.

KLIMATICKY NEUTRÁLNE PRODUKTY*

„Nie sú len módnym trendom, ale súčasťou našej stratégie ochrany životného prostredia a osobitne klímy. K týmto udržateľným produktom patrí celý rad privátnej značky vegetariánskych a vegánskych výrobkov K-take it veggie, prírodná kozmetika Bevola Naturals, drevené hračky privátnych značiek Kidland a Kuniboo. A svoj nákup si zákazníci môžu odniesť v klimaticky neutrálnej* a opakovane použiteľnej taške, ktorú nájdu pri každej pokladni,“ vysvetľuje Samuel Machajdík, hovorca spoločnosti Kaufland Slovensko.

Pripomeňme, že v prípade klimaticky neutrálnych* produktov sú dopady na životné prostredie počas ich výroby, prepravy a spotreby minimalizované a nevyhnutne vyprodukované množstvá CO₂ reťazec kompenzuje medzinárodne uznávanými a certifikovanými projektmi na ochranu klímy. Na kompenzáciu CO₂ emisií, ktoré vznikajú v prípade výrobkov K-take it veggie a Bevola Naturals, podporuje Kaufland projekt na ochranu klímy Qori Q´oncha. Ide o výrobu sporákov a pecí od spoločnosti Microsol, ktoré sú energeticky efektívne, šetria palivo, produkujú menej emisií CO₂ a sú určené pre rodiny v chudobných vidieckych oblastiach Peru.

Odolné klimaticky neutrálne* tašky sú vyrobené minimálne z 80 % z použitých fólií z predajní reťazca a sú recyklovateľné. Nevyhnutne vyprodukované emisie, ktoré vznikajú pri ich výrobe a preprave, Kaufland kompenzuje podporou projektu vodnej elektrárne Nam Hong Hydropower vo Vietname.

Zájdete do Kauflandu občas aj s deťmi? Nákupy sú tiež skvelou príležitosťou, ako im okrem iného ukázať, že chceme chrániť prírodu. Nielen výberom potravín, ale aj udržateľných hračiek, ktoré potešia najmenších zákazníkov. Drevené hračky značiek Kidland a Kuniboo sú tiež klimaticky neutrálne* a majú certifikáciu FSC, čo znamená, že drevo na ich výrobu pochádza zo zodpovedného lesného hospodárstva. Na kompenzáciu nevyhnutne vyprodukovaných emisií reťazec v tomto prípade podporuje projekt lesnej ekológie Deutschland – Plus Mix (chráni lesy, rašeliniská a iné ekosystémy vo viacerých regiónoch Nemecka, čím sa zachováva rozmanitosť druhov a schopnosť zachytávať CO2) a projekt Brazil Nut Rainforest Community, ktorý sa  venuje  ochrane lesov v Peru, pestovaniu para orechov udržateľným spôsobom a zároveň tak zabezpečuje príjem mnohým miestnym rodinám.

ČO ROBÍ REŤAZEC PRE ČISTEJŠÍ VZDUCH

Do roku 2030 si Kaufland stanovil cieľ zredukovať emisie z vlastnej prevádzkovej činnosti oproti roku 2019 o 80 percent a k znižovaniu produkcie emisií motivuje aj svojich dodávateľov. Prispejú k tomu konkrétne opatrenia, ktoré realizuje v každodennej praxi. Toto sú len niektoré z tých, ktoré sú zamerané aj na ochranu klímy:

  • V predajniach využíva LED osvetlenie, ktoré ušetrí až štvrtinu energie, čo predstavuje zníženie emisií CO₂ o 3 500 ton ročne.
  • Novopostavené predajne od roku 2013 vykurujú odpadovým teplom, ktoré vzniká pri priemyselnom chladení, a využívajú ekologické chladivá s najmenším možným dopadom na životné prostredie.
  • Prvú predajňu s fotovoltaickým systémom, ktorý chráni prírodné zdroje, otvoril v minulom roku. Ďalšie budú pribúdať.
  • Spolupráca s domácimi dodávateľmi skracuje dopravu produktov, čo prispieva k zníženiu škodlivých látok v ovzduší.
  • Využíva zelené prepravky EPS, v ktorých sa ovocie a zelenina prepravujú od pestovateľa a z ktorých si vyberá aj zákazník priamo v predajni. Takto ušetrí viac ako 3 000 ton CO₂ ročne.
  • Dva kamióny, ktoré rozvážajú tovar z logistického centra do predajní, jazdia na ekologický LNG pohon – v porovnaní s dieselovými kamiónmi vypustia do ovzdušia o 20 % menej emisií CO₂.
  • Na parkoviskách niektorých predajní si zákazníci v rýchlonabíjačkách môžu nabiť elektrobicykel alebo elektromobil.

Klimatická kríza je už tu a zasiahne nás všetkých, ak niečo neurobíme – zdvíhajú varovný prst odborníci. Preto by sme mali spoločne prispieť k jej zastaveniu pri každej možnej príležitosti.

*) Klimaticky neutrálne* znamená, že nevyhnutne vyprodukované emisie CO₂  produktov našich vlastných značiek boli kompenzované prostredníctvom certifikovaných projektov na ochranu klímy.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.

Slovensko

Teraz najčítanejšie