Denník N

Spojená doprava: autobus vás vysadí pri odchádzajúcom vlaku alebo dlho čakáte

Ilustračné foto – TASR
Ilustračné foto – TASR

Jedna zo slabín Bratislavskej integrovanej dopravy je, že prímestské autobusy, vlaky a MHD nie sú skoordinované. Problémové sú najmä autobusy Slovak Lines.

Veľké Úľany majú šťastie, ako obec v Trnavskom kraji sú ešte v poslednom pásme Bratislavskej integrovanej dopravy (BID). Znamená to, že samosprávna integrovaná doprava môže jej obyvateľov presviedčať, aby svoje auto nechali doma a do práce v hlavnom meste sa zviezli verejnou dopravou. Teda aby nešli celú cestu priamo autobusom, ale prestúpili na rýchlejší vlak v Senci.

Teoreticky by tým ušetrili čas a aj peniaze pri ďalšej jazde s MHD v Bratislave a mali o dôvod menej ísť autom.

V skutočnosti však môže mať cestujúci smolu a napríklad pri jednom z ranných spojov sa po príchode autobusu na železničnú stanicu v Senci stihne iba pozrieť na odchádzajúci vlak do hlavného mesta. Na ďalší si musí počkať takmer pol hodiny.

Kým to neprepojíte, nebude to fungovať

Ak by vyrazil na skorší autobusový spoj o šiestej ráno, vlak mu už síce tesne neujde, no aj tak bude musieť počkať 23 minút. Do Bratislavy sa takto síce s využitím integrovaného lístka dostane skôr a môže ho využiť aj na mestskú dopravu, no oproti priamej ceste autobusom by ušetril iba niekoľko minút.

Podobné problémy majú cestujúci aj v iných okrajových obciach, v čase mimo špičky sú rozdiely ešte väčšie.

Skoordinovanie jednotlivých dopravcov v komplikovanom systéme bol podľa informácií Denníka N jeden z dôvodov, prečo posúvali kampaň a oficiálne predstavenie III. etapy.

Problémy takmer nie sú pri prestupovaní na MHD, ktorá v Bratislave jazdí často.

Funkčná integrovaná doprava nevznikne bez toho, aby niekto centrálne nastavil autobusom trasy a presné časy odjazdov, hovorí Květoslav Havlík, ktorý riešil integrovanie dopravy v Juhomoravskom kraji. Cieľom by podľa neho malo byť skrátiť čakanie pri prestupovaní a skrátenie prestupných trás, no nie vždy to je možné.

Foto N - Tomáš Benedikovič
Na bratislavskej autobusovej stanici sa doobeda vytvoril „integrovaný rad“. Pred okienkami dopravcu Slovak Lines stáli desiatky ľudí, aby si vybavili kupón na Bratislavskú integrovanú dopravu. V rade sa čakalo aj 45 minút. Foto N – Tomáš Benedikovič

Vlaky posilňujú

Železničná spoločnosť Slovensko tvrdí, že s vlakmi sa ráta ako s nosným systémom a na ne majú nadväzovať autobusy z okolitých obcí. Hovorkyňa Jana Morháčová vraví, že už za posledné roky posilnili prímestské linky a teraz premávajú medzi Bratislavou a Pezinkom v špičke každých 15 – 20 minút a medzi Bratislavou a Malackami či Galantou asi každých 30 minút.

Od 13. decembra, keď sa mení grafikon vlakov, budú navyše v Senci, Bernolákove a Sládkovičove, ktoré už nepatrí do BID, zastavovať aj regionálne expresy. Cez týždeň ich pribudne sedem.

Autobusy: Ľudia už viac prestupujú

Slovak Lines tvrdí, že sa vtedy zlepší aj nadväznosť na vlaky na Záhorí a posilňujú sa intervaly, aj cez víkendy. Budúci rok majú prehodnotiť aj ďalšie smery. Na nové terminály v Pezinku podľa Slovak Lines od vlaňajška prichádza o 27 spojov viac a v Senci o dvanásť.

Zo štatistík vidíme, že nám narástol počet ľudí, ktorí prestupujú, vraví hovorkyňa Eva Vozárová.

Plán dopravnej obslužnosti Bratislavského kraja by sa mal podľa Morháčovej aktualizovať najneskôr do jesene 2016.

Dopravný podnik tvrdí, že svoje linky už prispôsobil prímestským vlakom. Integrovanej doprave by výrazne mohla pomôcť aj nová železničná stanica Filiálka na Trnavskom mýte, kde je široká sieť spojov pre viacero smerov. Ministerstvo dopravy tvrdí, že by mohla byť dokončená do roku 2020. Pôvodne sa s ňou plánovalo skôr, no mesto radšej využilo eurofondy na nákup nových vozov pre MHD.

Bratislavská integrovaná doprava

Teraz najčítanejšie