Denník N

Urobil niečo, na čo sa iní boja len pomyslieť – podpálil dvere do obávaného sídla FSB

Muž s bandaskou pred sídlom FSB. Foto - facebook/varlamov
Muž s bandaskou pred sídlom FSB. Foto – facebook/varlamov

Odvážna a kontroverzná akcia Pjotra Pavlenského proti budove, kde kedysi riadili ten najbrutálnejší sovietsky teror, rozdelila ruskú spoločnosť. Podľa umelca Petra Kalmusa by to nepochopili ani predstavitelia slovenského Smeru.

Jeho akcie proti Putinovmu režimu trvajú len niekoľko minút. Vždy rýchlo nabehne ruská tajná služba a zavrie ho. Často sa to končí aj zmrzačením tela.

Napríklad keď sa nahý obliekol do ostnatého drôtu alebo si zašil ústa, aby sa postavil na podporu odsúdených punkeriek Pussy Riot. Odrezal si ušný lalôčik alebo pribil genitálie k dlažbe Červeného námestia.

Menej provokatívne to nebolo ani v noci na pondelok, keď konceptuálny umelec Pjotr Pavlenskij vylial kanister benzínu na dvere sídla ruskej tajnej služby FSB a podpálil ich. Priamo pred obávanou neobarokovou, žltými tehlami vyskladanou Lubjankou, kde kedysi sídlila KGB a odohrával sa tam temný sovietsky teror.

Svoju akciu nazval provokujúci radikálny umelec Hrozba – Horiace dvere Lubjanky.

Umelec, hrdina či zločinec

Jednotný názor na Pavlenského nemá ani liberálne nastavená časť ruskej spoločnosti. Pre políciu je nebezpečný extrémista, pre obyčajných Rusov podivín.

Zatkli ho už niekoľko minút po vzplanutí dverí aj s dvomi novinármi, čo sa jeho činu prizerali a vidno ich na videu, ktoré kolovalo po sociálnych sieťach.

Akcia bola veľmi dobre pripravená. Pavlenskij vedel, že ho hneď zatknú. Celú akciu venoval takzvaným krymským teroristom – režisérovi Olegovi Sencovovi a Alexandrovi Kolčenkovi, ktorých odsúdili vo vyfabrikovanom procese. Ale čo bol ich zločin? To, že možno podpálili dvere Jednotného Ruska? Pavlenského akcia mala preto pokračovanie na súde, ktorý vyzval, aby ho zavreli za terorizmus, pretože jeho zločin je podobný tomu Sencovovmu, rozpráva pre Denník N ruský novinár Dmitrij Tkačov z projektu MediaZona, ktorý založili Pussy Riot.

Advokátka Oľga Čavdar, ktorá zastupuje 31-ročného umelca, navrhla jeho prepustenie na kauciu za milión rubľov. Moskovský súd nesúhlasil a dal Pavlenského zavrieť do vyšetrovacej väzby na 30 dní už na druhý deň po akcii.

Za terorizmus v absurdnom procese tento rok odsúdili ukrajinského režiséra z Krymu Olega Sencova, ktorého uniesli agenti FSB do Ruska po anexii ukrajinského polostrova. Napriek výzvam svetových filmárov, ľudskoprávnych organizácií a EÚ či USA na prepustenie dostal dvadsať rokov väzenia. Amnesty International aj ruský Memorial ho označili za jasného politického väzňa.

Kým v prípade režiséra sú podľa ľudskoprávnych organizácií dôkazy vyfabrikované ruskou tajnou službou FSB, tu sa Pavlenskij sám, v noci na 9. októbra, postavil proti agentom zapálením ich sídla. Všetko nahral a zverejnil.

Otázka dôkaznej podstaty tak pre ruskú justíciu, nech už bude verdikt akýkoľvek, nebude problematická.

Oficiálne ho podľa MediaZony zatkli na mesiac za chuligánstvo s politickými motívmi nenávisti. Za to mu hrozia až tri roky väzenia.

Otázka, ako sa k jeho akcii proti Lubjanke postaviť, však ostáva otvorená. Dá sa podpálenie dverí sídla FSB vôbec považovať za umenie? Ruský server Meduza sa na to spýtal ruskej umenovedkyne Marije Semendjajevovej z časopisu Art Newspaper Russia.

Všetci to chápu – je to jasné umenie

Miesto aj čas na svoju akciu si vybral umelec Pavlenskij úmyselne. Môžeme sa sporiť o tom, čo presne symbolizuje akt podpaľačstva, no všetci vrátane Pavlenského protivníkov prekrásne chápu, čo tým chcel povedať, a to znamená, že svoj cieľ splnil, myslí si Semendjajevová.

Podľa nej Pavlenskij urobil nový obraz, aký tu doteraz nebol: umelec s kanistrom pred horiacimi dverami FSB.

Pri pohľade na tento obraz ožívajú myšlienky aj zmysel pre umenie. Jednoznačne to je umenie, dodáva.

Že sa umelci dostávajú na hranu zákona a čelia obvineniam z chuligánstva, sa podľa nej opakuje často. Napríklad aj v prípade pouličného vandalizmu umelca grafitov Banksyho. Punkerky Pussy Riot za provokatívnu song-modlitbu Bohorodička, zbav nás Putina v moskovskom chráme skončili na takmer dva roky v trestnej kolónii.

Bol to jednoznačne politický happening, povedal Denníku N český umelec David Černý. Je úplne jedno, či to zaradíte do kategórie umenia alebo nie. Za situácie, ako sa teraz strašidelne chová Rusko, je potrebná akákoľvek podobná akcia, hovorí. Voči Rusku mám úplne opačný názor ako ten náš ovar na Hrade, dodáva.

Český prezident Miloš Zeman, známy svojou proruskou rétorikou a prepojením na ruský biznis, sa sám nedávno stal obeťou protestu radikálnej umeleckej skupiny Ztohoven, keď aktivisti vyvesili červené trenírky na Pražskom hrade.

pjotrj3

Kalmus: V Smere by to nepochopili

Je potrebné si uvedomiť, že Pjotr svoje takmer výlučne politické happeningy a performancie realizuje v jednej z najnebezpečnejších diktatúr súčasného sveta. O tom svedčí aj nedávne vyhlásenie prezidenta Putina, že sa chystá prezbrojiť vojenskú silu Ruska na útočné systémy. Pochopiť tvorbu spomínaného umelca bez hlbšieho poznania situácie Putinovho Ruska nie je možné, rozpráva Denníku N slovenský undergroundový umelec Peter Kalmus, ktorý akčným umením upozorňuje na zločiny komunistického režimu.

Napríklad poškodením pomníka Vasila Biľaka. Pavlenskij podľa neho dokonale pochopil jednu z hlavných zásad umelca túžiaceho po spravodlivosti – to, že umenie je aj obeťou.

Ide o umelca, ktorý by zrejme mohol pohodlne žiť a tvoriť v ktoromkoľvek demokratickom štáte, ale principiálne si uvedomuje vážne nebezpečenstvo putinovského Ruska a svojím spôsobom akciami, ktoré realizuje, akoby vysielal varovné signály do vyspelých demokracií, aká vážna hrozba je Putinova diktatúra, hovorí Kalmus.

Sám je presvedčený, že napríklad pre väčšinu obyvateľov Slovenska posadnutých konzumom, rovnako pre predstaviteľov slovenskej vládnej strany Smer, musia byť Pavlenského akcie ťažko pochopiteľné a uchopiteľné. Pretože väčšina žije až v blahobyte a je pohltená egoizmom vlastných rodín a o veci verejné a občianske sa vôbec nezaujíma, dodáva Kalmus.

Blaščák: Je to naozaj radikálne umenie

Osobne sa s Pavlenským stretol slovenský občiansky aktivista Fedor Blačšák.

“Rozprávali sme sa v Kyjeve na diskusii o Politickej propagande. Tak sa volá ich umelecké zoskupenie, v ktorom spolu s Oksanou Šalyginou a Viktoriou Bavykinou vydávajú časopis,” hovorí Denníku N Blaščák.

“Ak som ich vtedy správne pochopil, tak o realite súčasného Ruska rozmýšľajú ako o plantáži, ktorá produkuje obete. Ľudí považujú za obete sexuálneho aj politického násilia a všeobecného vykorisťovania. Bolo zjavné, že sú absolútne radikálni, čo dokazuje aj táto jeho najnovšia akcia.”

FOTO - Fedor Blaščák
Foto – Fedor Blaščák

Jeho odkaz je podľa Blaščáka jasný: ak je umenie a s ním aj všetko ostatné obeťou (vojny, totality, násilia), ako sa zbaviť identity obete? Tým, že sa ňou staneme z vlastnej vôle. Pavlenskij na súde doslova povedal: „Potrebujem, aby som bol podozrievaný z terorizmu. Myslím si, že toto je logika vášho systému. Ak mi to nesplníte, odmietam sa zúčastňovať na vašich súdnych rituáloch.“

Dnes môže takéto radikálne umenie podľa Blaščáka vidieť už len v Rusku a ešte trochu v Číne. “Tí ľudia tam vážne bojujú, lebo riskujú a ide im o krk. To si my tu nevieme už ani predstaviť.”

KGB + FSB = Putinov režim

Podpálením dvier FSB Pavlenskij podľa kultúrneho redaktora britského Guardianu Jonathana Jonesa prepojil hriešnu históriu KGB, Gulagu, tajnej polície, ktorá varila ľudí zaživa so súčasným Putinovým režimom.

Neprekvapuje, že ho zatkli za vandalizmus, píše Jones. Radikálny umelec podľa neho podnikol špičkové, dobre zacielené politické umenie.

Normálne by založenie ohňa na budove vo mne nevyvolalo súhlas. Niekto sa môže zraniť. A toto sú historické dvere historickej budovy. Lenže akej? Napadnutím sídla FSB Pavlenskij obrátil pozornosť na architektúru teroru. Táto budova je žijúcim symbolom všetkého zlého, čo sa udialo v Rusku do 90. rokov, dodal.

Sám Pavlenskij svoju akciu vysvetlil ako rukavicu spoločnosti hodenú do tváre teroru Federálnej služby bezpečnosti, ktorá vládne 146 miliónom ľudí sústavným terorizovaním a šírením strachu. Ten mení slobodných ľudí na zaslepenú masu tiel.

Nálada v Rusku je veľmi zvláštna a morbídna. Nikto nemá rád KGB, rozpráva ruský novinár Tkačov. Horiace dvere FSB preto mnohých potešili. Ale aj rozčúlili veľa ľudí medzi liberálmi a inteligenciou.

Napríklad jeden z najvplyvnejších medzi intelektuálmi, Alexander Timofejevskij, to síce považuje za jasné umenie, ale rovnako aj chybu. Kto vie, za tými horiacimi dverami mohol niekto byť – strážnik, vrátnik či liftboy, napísal na svojom facebooku.

Tkačov z MediaZony si myslí, že Pavlenskij preto tak zasiahol ruskú spoločnosť, lebo urobil niečo, o čom by sa ostatní báli len snívať. To sa ťažko odpúšťa, myslím, že spoločnosť ho bude za to nenávidieť.

Ako pripomína novinár Guardianu, Lubjanka síce v sebe zahŕňa múzeum, rovnako však stále plní bezpečnostnú funkciu. V minulosti tu Čeka okrem mučenia, akým bolo napríklad spomínané týranie ľudí vo vriacej vode, vymyslela koncept gulagov. Podľa Jonesa je hanebné a groteskné, že ruské bezpečnostné služby stále okupujú túto budovu, kde sídlila organizácia zodpovedná za smrť miliónov ľudí.

pjotr9

Pavlenskij si svoj cieľ vybral dobre. To, že je Lubjanka stále funkčná a stále dohliada nad Rusmi, je bizarným obrázkom Putinovej éry, súhlasí Jones s ruskou umenovedkyňou a tiež obracia pozornosť na vlastné problémy s tajnými službami v západnej Európe.

Pavlenského gesto ukazuje, že sa nič nezmenilo. A tiež dáva strach zo špiónov (alebo nedostatok takého strachu) do perspektívy. V Británii sú tajné služby obviňované z narúšania súkromia. V Rusku sú podozrivé z politickej vraždy. Za horiacimi dverami leží skutočný horor štátneho sledovania, píše Jones.

Ruskí vyšetrovatelia, samozrejme, tento umelecký rozmer v podpálení dverí sídla tajnej služby nevidia. A podľa Semendjajevovej to ani nemajú v náplni práce. Úplne preto zapadajú slová Pavlenského obhajkyne, podľa ktorej sa radikálneho umelca po zatknutí policajti celé hodiny pýtali stále jedno a to isté: či chcel niekomu spôsobiť smrť.

Teraz najčítanejšie