Denník N

Herec Martin Huba na Pohode: Časy zlodejíčkov a chvála podpriemernosti sa vrátili, preto hrám opäť Kontrabas

Martin Huba v predstavení Kontrabas, Pohoda 2022. Foto N - Vladimír Šimíček
Martin Huba v predstavení Kontrabas, Pohoda 2022. Foto N – Vladimír Šimíček

Herec Martin Huba vystúpil na festivale Pohoda s legendárnym predstavením Kontrabas, ktoré tento rok oživil po viac než desaťročnej prestávke.

Martin Huba hrával monodrámu Patrika Süskinda dlhých 24 rokov. Tento rok inscenáciu na doskách Štúdia L+S po desiatich rokoch znovu oživil a vrátil sa s ňou aj na trenčianske letisko. Raz tam už s Kontrabasom vystúpil v roku 2006.

Keď sa o desiatej dopoludnia otvorili dvere do sály, do troch minút boli obsadené všetky miesta – tie na sedenie aj na státie. Rad pred vstupom začal rásť už hodinu pred začiatkom a mnohí sa dnu nedostali vôbec. Tí, čo si ráno privstali a ušli sa im stoličky celkom vpredu, prejavovali nadšenie, akoby sa im práve podarilo dostať „do kotla“ svojej obľúbenej kapely.

Martin Huba už potichu sedel na svojom mieste, otočený divákom chrbtom, čakajúc na moment, v ktorom spustí prvú z viet jeden a pol hodiny trvajúceho monológu, obnažujúcej spovede jedného kontrabasistu.

„Chcel som si overiť, či sa mi potvrdí to, čo som tu už raz zažil,“ vravel po predstavení. „Pohoda je sviatok slušnosti. A mne sa jej tu opäť dostalo s nevídanou intenzitou.“

Martin Huba krátko pred predstavením Kontrabas počas skúšky. Foto N – Vladimír Šimíček
Posledné prípravy pred predstavením. Foto N – Vladimír Šimíček
Sopranistka Veronika Bilová počas skúšky. Foto N – Vladimír Šimíček
Pred sálou sa už hodinu pred predstavením tvoril dlhý rad. Foto N – Vladimír Šimíček
Martin Huba v úvode predstavenia čaká, kým sa diváci usadia a zavládne ticho. Foto N – Vladimír Šimíček

Tak schválne, koľko by si ešte vedel?

Prvýkrát sa Martin Huba postavil na javisko ako kontrabasista, člen štátneho orchestra, v roku 1988.

Monodráma, ktorú nemecký spisovateľ a dramatik Patrick Süskind pôvodne napísal pre rozhlas, sa k nemu dostala prostredníctvom Martina Porubjaka. Ten text z nemeckého originálu preložil a ponúkol na zinscenovanie Štúdiu S.

„Keď prišla revolúcia, zrazu som mal pocit, že to už stratilo svoju aktuálnosť. Nadobudli sme presvedčenie, že všetko už bude fungovať, že krajinu budú spravovať samí inteligentní a vzdelaní ľudia a hrať Kontrabas strácalo zmysel,“ vraví Huba. Ale netrvalo dlho a ona opäť zmysel nabrala.

A zdá sa, že dnes, po viac ako desaťročnej prestávke od svojej derniéry, je aktuálna ešte viac. Rozhodnutie vrátiť Kontrabas späť na javisko

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Divadlo a tanec

Festival Pohoda

Kultúra

Teraz najčítanejšie