Denník N

Dlhá cesta do upadnutia: Aká mala byť a čím nikdy nebola stanica Filiálka

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Chátrajúca stanica Bratislava-Filiálka rozdeľuje mestské časti a jej obyvateľov už viac ako tri desaťročia. V pamäti obyvateľov mesta sa uložila ako nestabilný plán a sľuby, ktoré sa nikdy nenaplnili. Neistá je aj jej budúcnosť.

Cez bývalú železničnú stanicu Filiálka už roky nejazdia vlaky. Koľaje pri stanici v bratislavskom Novom Meste zarástli, obklopujú ich smetiská a historická budova je pomaľovaná grafitmi.

Stanicu dnes využívajú skôr ľudia, ktorí si skracujú cestu medzi ulicami, a psičkári z okolitých domov. Kým Filiálka, ktorá mala byť dôležitým uzlom či modernou podzemnou stanicou, sa rozpadávala, neďaleko nej developer postavil nové byty a park.

Podobný plán má aj mestská časť Nové Mesto. Na pozemku Filiálky chce najnovšie vybudovať park, ktorý by mal slúžiť ako dočasné riešenie pred obnovou železničnej dopravy. Obyvatelia okolitých ulíc sú už pri akýchkoľvek plánoch opatrní.

Stanica chátra už 37 rokov

„Bolo tu už všetko. Narkomani, ilegálne smetiská, ľudia bez domova. Pri Filiálke sa prechádzam takmer každý deň, no vždy ma pohľad na ňu bolí. Každý rok príde mesto s novým plánom, ale ľudia sú už skeptickí, že sa niečo zmení,“ vraví dôchodkyňa Mária Chovančáková, ktorá býva pri stanici.

Filiálne nádražie vzniklo ešte v roku 1873, keď pôvodnú konskú železnicu prestavali na parnostrojnú, aby sa mohla vyrovnať objemnejším prepravným nárokom. Prvé názvy stanice boli trojjazyčné, podobne ako mesto, v ktorom stála. Filiálka bola známa aj ako Pressburg Filiale Bahnhof, Újvárosi Fiók pályaúdvár či Pozsóny Fiók.

Stala sa z nej

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Bratislava

Slovensko

Teraz najčítanejšie