Denník N

Skutočnosť je dnes ťažké čítať. Umelec Stano Masár ju nekomentuje, ale skúma jej podstatu

Monografia o tvorbe Stana Masára Ako čítať skutočnosť? zhrňuje jeho dvadsaťročné pôsobenie na umeleckej scéne doma i zahraničí. Foto - Považská galéria umenia
Monografia o tvorbe Stana Masára Ako čítať skutočnosť? zhrňuje jeho dvadsaťročné pôsobenie na umeleckej scéne doma i zahraničí. Foto – Považská galéria umenia

Považská galéria umenia v Žiline vydala rozsiahlu monografiu, ktorá mapuje tvorbu Stana Masára, autora, v ktorého rukách sa čítanie neraz komplikovanej reality mení na radosť.

Samostatná výstava Stana Masára v Považskej galérii umenia Ako čítať skutočnosť? sa začala trochu nešťastne ešte počas lockdownu a dlho ju nebolo možné navštíviť naživo. V závere sa k nej však pridala kniha, ktorá prezentuje rozsiahlu tvorbu tohto autora a zároveň ju dopĺňa viacpohľadovou analýzou kritičiek a kurátoriek výtvarného umenia zo Slovenska a zo zahraničia.

Stano Masár, ktorý sa stal aj dizajnérom vlastnej publikácie, pripravil dva varianty obálky. Použil na nich dva rôzne zábery biliardového stola s guľami, ktoré nesú síce abstraktné, ale v definícii našich životov dôležité pojmy: láska, čas, priestor, skutočnosť či ilúzia. Oba zábery zachytávajú jeho dielo, ktoré sa volá Hra s existenciou – divák v hre s ním môže pomyselne zamiešať karty a vytvoriť jedinečné dočasné spojenia týchto pojmov.

Dvojjazyčná publikácia prezentuje bohatý archív diel autora. Textami do nej prispeli slovenské kurátorky a kritičky Mira Sikorová-Putišová, Nina Vrbanovám ako aj riaditeľka Múzea umenia v Malmö Kirse Junge-Stevnsborg. Foto – Stano Masár
Dizajnérom knihy sa stal sám autor. Pripravil dva varianty obálky s motívom diela Hra s existenciou, ktoré vychádza z hry biliard. Foto – Považská galéria umenia

Zásadné otázky ukryté v obyčajnosti

Už podľa tejto hry s obálkou možno vytušiť, akým smerom sa Masárove diela uberajú. Ich východiskom je každodennosť, ktorá ho obklopuje, či už ide o bežné predmety, fyzický priestor či historickú pamäť, s ktorou sa na ňu pozeráme.

Súčasťou tejto žitej reality je i galerijná prevádzka a dejiny umenia, ktoré sú mu ako umelcovi veľmi blízke. Diela, ktoré vytvára, môžu na diváka na prvý pohľad pôsobiť až nenápadne. „Obyčajnosť“, z ktorej vychádza, však obohacuje zásadnými, takmer existenciálnymi otázkami a poznámkami. Jeho objekty a inštalácie sú významnou súčasťou slovenskej umeleckej scény od nultých rokov, monografia sa však, našťastie, nesnaží previesť čitateľa historickým exkurzom jeho tvorby. Funguje skôr

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Knihy

Vizuálne umenie

Kultúra

Teraz najčítanejšie