Skutočnosť je dnes ťažké čítať. Umelec Stano Masár ju nekomentuje, ale skúma jej podstatu
Považská galéria umenia v Žiline vydala rozsiahlu monografiu, ktorá mapuje tvorbu Stana Masára, autora, v ktorého rukách sa čítanie neraz komplikovanej reality mení na radosť.
Samostatná výstava Stana Masára v Považskej galérii umenia Ako čítať skutočnosť? sa začala trochu nešťastne ešte počas lockdownu a dlho ju nebolo možné navštíviť naživo. V závere sa k nej však pridala kniha, ktorá prezentuje rozsiahlu tvorbu tohto autora a zároveň ju dopĺňa viacpohľadovou analýzou kritičiek a kurátoriek výtvarného umenia zo Slovenska a zo zahraničia.
Stano Masár, ktorý sa stal aj dizajnérom vlastnej publikácie, pripravil dva varianty obálky. Použil na nich dva rôzne zábery biliardového stola s guľami, ktoré nesú síce abstraktné, ale v definícii našich životov dôležité pojmy: láska, čas, priestor, skutočnosť či ilúzia. Oba zábery zachytávajú jeho dielo, ktoré sa volá Hra s existenciou – divák v hre s ním môže pomyselne zamiešať karty a vytvoriť jedinečné dočasné spojenia týchto pojmov.
Zásadné otázky ukryté v obyčajnosti
Už podľa tejto hry s obálkou možno vytušiť, akým smerom sa Masárove diela uberajú. Ich východiskom je každodennosť, ktorá ho obklopuje, či už ide o bežné predmety, fyzický priestor či historickú pamäť, s ktorou sa na ňu pozeráme.
Súčasťou tejto žitej reality je i galerijná prevádzka a dejiny umenia, ktoré sú mu ako umelcovi veľmi blízke. Diela, ktoré vytvára, môžu na diváka na prvý pohľad pôsobiť až nenápadne. „Obyčajnosť“, z ktorej vychádza, však obohacuje zásadnými, takmer existenciálnymi otázkami a poznámkami. Jeho objekty a inštalácie sú významnou súčasťou slovenskej umeleckej scény od nultých rokov, monografia sa však, našťastie, nesnaží previesť čitateľa historickým exkurzom jeho tvorby. Funguje skôr