Denník N

Mediabriefing logoMediaBrífing: Šírením videí Smeru a fašistov sa dá na YouTube dobre zarábať

Dobrý deň, v dnešnom MediaBrífingu sa okrem iného dočítate:

  • ktoré anonymné youtubové kanály propagujú Smer a fašistov,
  • akú majú sledovanosť a že môžu zarábať tisíce eur mesačne,
  • aký podiel mužov a žien diskutuje v relácii Do kríža na RTVS
  • a čo je ešte nové vo svete médií a internetu.
Koláž z populárnych videí na YouTube.

Na Slovensku pôsobí viacero „youtuberov“, ktorí nevytvárajú vlastný originálny obsah, len spracúvajú výstupy politikov, pridajú k nim chytľavé titulky a dúfajú, že vďaka odporúčacím algoritmom YouTubu získajú vysokú sledovanosť.

Tieto prevažne anonymné kanály sa tvária ako účty nezávislých a nestranných médií, no v skutočnosti nerobia novinársku činnosť. Neoverujú pravdivosť informácií, ktoré šíria, nesnažia sa ich zasadiť do kontextu, nemajú ambíciu skutočne informovať. Len v prostredí slovenskej politiky hľadajú zaujímavý obsah, ktorý môže mať na videoportáli úspech.

V praxi teda divákom servírujú napríklad načítané hejty Ľuboša Blahu (Smer), zostrihy z tlačoviek politikov alebo videá hádok v parlamente. Bežne využívajú zábery z iných médií, hoci na ne nemajú autorské práva či licenciu.

Ich videá majú sledovanosť v desaťtisícoch, mesačne tak majú na kanáloch aj niekoľko miliónov spustení. Medzi takéto kanály patrí napríklad:

Konflikt funguje: Autori týchto účtov rýchlo pochopili, že lepšiu sledovanosť majú tie videá, ktoré prinášajú konflikt a emócie. A tak môže divák denne vidieť, kto komu „naložil“, kto je „vytočený“ a kto „šokoval“ svojím prejavom.

Lepšie štatistiky majú videá opozície, preto tieto kanály šíria najmä názory strany Smer a hnutia Republika. Nekritický priestor dostávajú aj ďalší protivládni politici (Andrej Danko, Štefan Harabin, Anna Belousovová) či názorovo spriaznení politickí komentátori (Ján Baránek, Eduard Chmelár).

Kanál Politikum ešte pred dvomi rokmi prinášal pestrejší obsah, no to sa časom zmenilo. „Postupne sa na mojom kanáli vybudovalo silné opozičné divácke publikum a videá o opozičných politikoch sú oveľa viac sledované. V podstate som sa prispôsobil svojmu publiku,“ vraví autor kanála, prečo väčšina jeho videí propaguje postoje strany Smer.

Tvrdí, že jeho cieľom „nie je podporovať žiadnu politickú stranu, hnutie ani jednotlivca“, ale len vysoká sledovanosť a prinášanie zaujímavého obsahu.

„Kanál je anonymný, pretože neprezentujem vlastné názory, len názory samotných politikov a nevidím dôvod sa pod to podpisovať vlastným menom,“ vysvetlil autor kanála Politikum. Tvorba videí ho vraj baví už odmalička, začínal videami z videohier, postupne začal robiť obsah aj na iné témy. Teraz okrem kanála Politikum prevádzkuje aj ďalšie kanály „iného zamerania“.

Najpopulárnejšie videá na kanáli Politikum.

Príjmy z reklamy: Motivácia vyrábať konfrontačné politické videá môže byť rôzna. Niekto to môže robiť z vlastného presvedčenia, niekto možno priamo spolupracuje s politickými stranami, ktoré aj tieto účty môžu využívať na svoju propagáciu. A niektoré kanály to robia len pre peniaze.

„Kanál s takou sledovanosťou, akú mám ja, vás môže uživiť,“ priznáva autor kanála Politikum. Výšku svojich zárobkov nechcel konkretizovať.

Analytický nástroj Socialblade jeho kanálu odhaduje mesačné zárobky v rozmedzí od

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Google

Hoaxy a propaganda

Mediabriefing logoMediaBrífing

Slovensko

Teraz najčítanejšie