Denník N

Globálne otepľovanie skracuje spánok. Dvadsať tipov, ako sa vyspať v horúčave

Ilustračné foto – Adobe Stock
Ilustračné foto – Adobe Stock

Počas horúcich nocí zaspávame neskôr, vstávame skôr a spíme menej, uvádza nová štúdia. S pokračujúcim globálnym otepľovaním stratíme ďalšie hodiny spánku ročne. Prinášame návod, ako sa vyspať, ak je vonku horúco.

Večer, keď ideme spať, naša telesná teplota mierne poklesne a klesá aj počas väčšej časti spánku.

Pokles telesnej teploty súvisí so zvýšenou produkciou melatonínu (hormón sa tvorí v reakcii na zmenené svetelné podmienky a spôsobuje rozšírenie ciev na rukách a nohách, takže telo sa lepšie zbavuje tepla).

Melatonín sa spája so subjektívnym pocitom ospalosti a nástupom spánku, preto sa označuje aj ako „spánkový hormón“.

Počas spánku teplota klesá, istý čas pred zobudením začne stúpať. Zdroj – National Institutes of Health

Zvýšené nároky na náš vnútorný termostat

Ak sa nachádzame v prostredí, v ktorom nám je príliš chladno alebo, naopak, teplo – tak ako v týchto dňoch –, náš „vnútorný termostat sa bude musieť oveľa viac snažiť, aby dosiahol ideálnu teplotu“, cituje portál Vox neurologičku Rachel Salasovú z Johns Hopkins University.

Na reguláciu teploty vyvíjame v horúčave nadmerné úsilie a výsledkom je nielen to, že sa nám horšie zaspáva, ale aj prerušovaný spánok. „Počas horúcich nocí dospelé osoby zaspávajú neskôr, vstávajú skôr a spia menej,“ uvádza štúdia, ktorá vyšla v máji tohto roka v časopise One Earth.

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Cesta k zdraviu

Človek

Klimatická zmena

Veda, Zdravie

Teraz najčítanejšie