Denník N

Rozpačité, unáhlené. Ferrari robí všetko pre to, aby titul získal Verstappen. Ten vyhral napriek hodinám

Jazdci Ferrari Charles Leclerc (vľavo) a Carlos Sainz. Foto - TASR/AP
Jazdci Ferrari Charles Leclerc (vľavo) a Carlos Sainz. Foto – TASR/AP

Veľká cena Maďarska uzavrela prvú časť sezóny a fanúšikovia Ferrari verili, že po sobotnej kvalifikácii strávia letnú prestávku v lepšej nálade než po predošlých pretekoch vo Francúzsku. Hungaroring však ich prosby nevyslyšal. Lepšie povedané, zdá sa, že v tejto sezóne pokazí Ferrari aj nemožné.

Ešte pred víkendom zasiahla F1 relatívne prekvapivá správa o odchode Sebastiana Vettela po konci tejto sezóny. Štvornásobnému majstrovi sveta sa však budeme venovať v samostatnom texte.

Podmienky boli premenlivé, tesne pred štartom fúkal pomerne silný vietor, ktorý mohol narobiť nemalé problémy. Veľkou hrozbou bol aj dážď, o ktorom sa diskutovalo celý týždeň a napokon sa mu jazdci nevyhli. Dianie na trati však nijako výrazne neovplyvnil.

V tomto texte sa dozviete:

  • kto tipoval Verstappenovo víťazstvo už zhruba 60 kôl pred koncom;
  • ako sa vyhrávajú preteky po štarte z desiateho miesta a hodinách;
  • že fanúšikovia Verstappena pálili Hamiltonov merch;
  • ako je to s Mercedesom a so znižovaním jeho straty;
  • že stratégovia Ferrari reagujú impulzívne a nerozvážne;
  • že plán šéfa Ferrari vyhrať desať pretekov padol hneď na začiatku;
  • že Leclerc a Sainz by „mali byť nemilosrdní ako Schumacher a Lauda“.

Obhajcu nezastavil ani štart zo stredu či „360-ka“

Za nedeľu si však absolutórium zaslúži Max Verstappen, ktorý štartoval až z desiateho miesta. Pre poruchu v kvalifikácii musel byť v jeho monoposte vymenený agregát, no obišlo sa to bez trestu, keďže Red Bull neprekročil povolený počet výmen.

Obhajca titulu jazdil od začiatku výborne a aj vďaka manévru na chybujúceho Fernanda Alonsa bol v siedmom kole už šiesty. To bývalý pilot a televízny expert Sky Sports F1 Martin Brundle komentoval slovami, že podľa neho môže Verstappen tieto preteky vyhrať. Nebolo to nereálne, ale asi by nebolo až tak veľa tých, ktorí by na to stavili svoje posledné úspory.

Navyše o niekoľko minút hlásil Verstappen problémy, ktoré mu signalizoval jeden zo senzorov. Napokon sa ukázalo, že zrejme išlo o chybný senzor.

Zdá sa totiž, že jediný, kto môže Verstappena zastaviť na ceste za druhým titulom, je len technická porucha, prípadne iné neštandardné udalosti. Tie sa Holanďanovi vyhli a do hry výraznejšie nezasiahlo ani počasie.

Verstappen sa naďalej prebíjal dopredu. V 41. kole zo 70 sa dostal do súboja s Charlesom Leclercom, ktorého viac-menej poľahky predbehol. Potom však prišla jazdecká chyba v trinástej zákrute ospravedlniteľná silnejúcim mrholením, a hodiny, po ktorých sa Leclerc dostal späť na tretie miesto.

Verstappen to po pretekoch vysvetlil takto: „Trápil som sa s radením a so spojkou. Museli sme zmeniť niekoľko vecí, aby sme v podstate nespálili spojku, a to nás stálo trochu výkonu. Myslím si, že to ma dostalo pri výjazde z tej zákruty, ale našťastie som dokázal urobiť 360-ku a stratil jednu pozíciu.“

O tri kolá neskôr však bol Verstappen v súboji s Leclercom opäť úspešný a posunul sa pred neho už na druhé miesto, pričom prvého Lewisa Hamiltona čakala ešte zastávka v boxoch. Tá prišla v 51. kole a Verstappen už víťazstvo nepustil z rúk. Po problémoch v kvalifikácii a štarte z desiateho miesta to bol výrazný nadplán.

Verstappen dosiahol 28. triumf v F1 a v historickom poradí sa dostal na ôsme miesto pred Jackieho Stewarta. Na siedmeho Nigela Mansella stráca tri víťazstvá.

„Samozrejme, že som dúfal, že by som sa mohol dostať blízko pódia, ale vonku sú veľmi náročné podmienky. Myslím si však, že sme mali naozaj dobrú stratégiu. Boli sme skutočne reaktívni a do boxov sme šli vždy v správnom čase. Myslím si, že sme mali niekoľko dobrých kôl po výjazde z nich. Boli to bláznivé preteky. A, samozrejme, som veľmi šťastný, že sme vyhrali. Bojoval som s množstvom chalanov, takže to bola poriadna zábava,“ uzavrel Holanďan.

Druhý pilot Red Bullu Sergio Pérez mal za sebou ďalší menej vydarený víkend, ktorý zavŕšil piatym miestom. Rovnako ako minulý týždeň aj počas tohto sa doňho „obul“ poradca tímu Helmut Marko, ktorý povedal, že sa s Mexičanom musia „porozprávať“.

A opäť tí „tiežfanúšikovia“…

Krátko po skončení pretekov sa na sociálnych sieťach objavili fotky a videá, ktoré zachytávajú fanúšikov Verstappena páliacich merch propagujúci Lewisa Hamiltona. Správanie fanúšikov počas veľkých cien je kritizované, najmä po Veľkej cene Rakúska, kde sa fanúšikovia Red Bullu správali neprístojne.

Pred dnešnými pretekmi F1 spustila kampaň Drive it Out, ktorá motivuje fanúšikov, aby upozorňovali na nevhodné správanie jednotlivcov či skupín. Počas predošlých pretekov bola situácia pokojná, no v Maďarsku sa niektorí priaznivci Verstappena odhodlali na úbohosť a začali páliť merch propagujúci Hamiltona – veľkého rivala v boji o vlaňajší titul.

Holanďan bol po podujatí v Rakúsku kritizovaný za to, že správanie svojich fanúšikov neodsúdil, ale tentoraz je to inak a reagoval okamžite.

„Je to, samozrejme, neakceptovateľné. Tieto indivíduá. Rozhodne s tým nesúhlasím, pretože je to jednoducho nechutné. Ale celkovo si myslím, že väčšina fanúšikov počas pretekov a pódiovej ceremónie povzbudzovala každého jazdca. A myslím si, že by to tak malo byť. A tieto videá s pálením merchu sú nechutné.“

Mercedes potvrdil, že mu Hungaroring sedí

George Russell sa stal v sobotu 105. pilotom histórie F1 so ziskom pole position. Jeho víťazstvo sa až tak veľmi nečakalo a napokon sa ani neuskutočnilo. Britský talent najprv zvládol náročnú situáciu v prvej zákrute, v ktorej odolal tlaku Carlosa Sainza vo Ferrari.

Krátko nato vstúpil do hry virtuálny safety car po kontakte jazdcov na konci roštu. Russell pri reštarte predviedol rovnakú šikovnosť ako pred týždňom vo Francúzsku na úkor Peréza. Tentoraz ušiel Sainzovi, ktorý sa ho v ďalšom priebehu snažil dohnať. Po prvých zastávkach v boxoch prišiel Russell o prvé miesto a do konca veľkej ceny sa naň už nevrátil.

Lewis Hamilton štartoval zo siedmeho miesta a už pred prvou zákrutou sa posunul na piatu priečku. Dlhšie sa zdržal za Landom Norrisom z McLarenu, no napokon sa pred neho dostal. Už-už to vyzeralo, že to nebude stačiť na pódium, lenže po ďalšom tragikomickom počine Ferrari sa sedemnásobnému majstrovi sveta otvorili možnosti. Aj vďaka umnej stratégii bol v závere veľmi rýchly a šesť kôl pred koncom sa dostal na druhé miesto pred tímového kolegu Russella. Prvý Verstappen mal už priveľký náskok.

Hamilton bol po pretekoch nadšený predovšetkým zo záverečnej fázy: „Na začiatku pretekov som sa trápil a nebol som si istý, či chlapcov vpredu dokážem dostihnúť. Ale postupne to bolo s rovnováhou lepšie. Mal som aj veľmi dobrý štart. Ďalšie dvojité pódium je pre nás niečím výnimočným. Jasne znižujeme stratu. Azda v druhej časti ročníka pridáme trochu výkonu a začneme bojovať s chalanmi na čele.“

Mercedes zaznamenal ďalšie dvojité pódiové umiestnenie a v Pohári konštruktérov sa výrazne priblížilo k druhému Ferrari. Rozdiel činí už iba 30 bodov.

Ferrari vždy nájde spôsob, ako to pokaziť

Po strategickom harakiri vo Francúzsku dúfalo Ferrari v dobrý výsledok. Sainz štartoval druhý, Leclerc tretí, pričom Verstappen až desiaty. Takmer ideálne podmienky na zníženie straty v boji o titul. Scuderia však opäť ukázala, že dokáže pokaziť takmer nemožné.

Už po predošlých pretekoch vo Francúzsku reagoval novinár Sam Smith na lapsusy Scuderie takto: „Kedy naposledy zahodili spoločne pilot a tím majstrovský titul tak nezodpovedne ako tento rok? Snažím sa spomenúť si na takýto extrémny prípad. Naozaj zarážajúce na úrovni F1.“

V Maďarsku tento negatívny trend nielenže nevymizol, ale dokonca zosilnel. Skúsme si to rozobrať.

Leclerc

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Formula 1

Motorizmus

Šport a pohyb

Teraz najčítanejšie