Denník N

Hutkova rozlúčka

Jaroslav Hutka a Fedor Frešo na Koncerte mladosti 1977. Foto – Ján Štrba
Jaroslav Hutka a Fedor Frešo na Koncerte mladosti 1977. Foto – Ján Štrba

Pred 45 rokmi sa uskutočnil v Pezinku druhý a posledný ročník unikátneho Koncertu mladosti.

Je pravda, že 45 rokov nie je klasickým jubileom, ale akcia, o ktorej bude reč, si zaslúži pripomenutie aj pri takomto polokrúhlom výročí. V lete 1977 sa totiž v amfiteátri v Pezinku zišli po ročnej pauze špičky československého rocku, džezu a folku a, samozrejme, tisícky ich obdivovateľov z blízkeho i zo vzdialenejšieho okolia.

Odvážny dvanásťhodinový open air koncertný projekt Ladislava Agnesa Snopka a Pavla Boriša, ktorý mal úspešnú premiéru rok predtým, predstavoval vo vtedajšom normalizovanom Československu doslova malý zázrak. Prítomnosť množstva renomovaných muzikantov, z ktorých viacerí balansovali často na hrane zákazov činnosti, sľubovala bezprecedentnú udalosť, nesúcu v sebe explicitný étos slobody.

Predpoklady sa vrchovato naplnili: Collegium musicum s Mariánom Vargom, Vladimír Mišík a ETC…, Jaro Filip, folkrocková skupina Marsyas, Jiří Stivín, Jazz Q, Vladimír Merta, Jaroslav Hutka či Vlastimil Třešňák spolu s päťtisícovým publikom vytvorili „československý Woodstock“, ktorý sa stal jednou z najsvetlejších kapitol nezávislej kultúry sedemdesiatych rokov.

Zopakovanie podujatia v roku 1977 očakávali priaznivci kvalitnej domácej muziky s nadšenou samozrejmosťou, no organizátori i predpokladaní účinkujúci si boli vedomí novej politicko-spoločenskej situácie. Bolo pár mesiacov po Charte 77 a v hľadáčiku ŠtB sa ocitalo čoraz viac režimu nepohodlných umelcov, v súvislosti s chystaným pezinským koncertom išlo hlavne o Hutku, ktorý už mal v Čechách zákaz vystupovania. Dobrý dôvod zaspomínať si spolu s ním na „druhý Pezinok“.

„Už pri jednom z výsluchov ma upozorňovali, nech do Pezinka ani nejdem, že si ma tam postrážia, že tam pôjdem zbytočne,“ hovorí pesničkár. „Ja som sa však rozhodol ísť a s prekvapením som zistil, že nikto mi nebránil vystúpiť. Jedna verzia hovorí, že eštebáci poslali príkaz svojim slovenským kolegom, nech tam zakročia. Zrejme tam zohral úlohu slovenský nacionalizmus a slovenskí eštebáci si možno povedali, že čo nám budú z Prahy rozkazovať. Každopádne prišli do Pezinka o deň neskôr. Ako to však bolo v skutočnosti, neviem.“

Na koncerte si okrem Hutku zopakovali vlaňajšiu účasť aj Merta, Třešňák či Mišík, ktorých doplnili okrem iných napríklad Luboš Andršt s Emilom Viklickým, Rudolf Dašek, Fedor Frešo a viacerí ďalší. Paradoxne práve Hutkovo posledné vystúpenie vo svojej vlasti, z ktorej ešte v tom roku emigroval, sprevádzalo na úvod isté nedorozumenie s publikom.

„Keďže som vedel, že to je môj posledný koncert, tak som chcel zahrať svoje najzávažnejšie piesne. Lenže to zasa publikum nechcelo počúvať, chceli iné z môjho repertoáru. V jednu chvíľu skandovali: Slobodu, chceme slobodu. Až vtedy som si uvedomil, čo chcú počuť, tak som prehodil výhybku na tie najznámejšie pesničky, a to bolo správne. A ten dav si tiež zaspieval,“ spomína dnes Jaroslav Hutka, ktorý sa potom pred československé publikum vrátil na pamätnej demonštrácii na pražskej Letenskej pláni 25. novembra 1989.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes píše

Texty múdrych ľudí, ktorých redakcia poprosila, aby pravidelne písali o tom, čo práve teraz považujú za dôležité, spôsobom, ktorý sa im zdá práve teraz najvhodnejší.

Komentáre, Kultúra

Teraz najčítanejšie