Denník N

Prečo sa festival, ktorý sľuboval tri dni lásky a mieru, zmenil na apokalypsu

Od verzie v roku 1969 mal Woodstock ’99 ďaleko. Foto - Netflix
Od verzie v roku 1969 mal Woodstock ’99 ďaleko. Foto – Netflix

Nový trojdielny dokument rozpráva o neslávnom pokračovaní Woodstocku v roku 1999, ktorý je odstrašujúcim príkladom pre všetky festivaly.

Kamera sa pozerá na miesto, ktoré pripomína bojisko. Vidíme množstvo odpadkov, zhorené autá a skupinky tmoliacich sa bezprizorných ľudí. Vyzerá to, že týmto miestom sa prehnal uragán alebo nejaký vojnový konflikt. V skutočnosti sa tam konal hudobný festival s účasťou 400-tisíc ľudí.

Američania sa stále vracajú do minulosti, aby pochopili, čo presne sa na letisku v mestečku Rome v štáte New York v júli 1999 vlastne stalo. O celej akcii už vzniklo niekoľko dokumentov. Tým najznámejším bol film s názvom Woodstock 99: Love, Peace and Rage, ktorý sa dá vidieť na HBO Max. Napriek tomu, že ide o príbeh, ktorý je už dobre zanalyzovaný, najnovší trojdielny seriál ponúka trochu iný pohľad. Vinu za apokalyptický priebeh akcie hádže predovšetkým na organizátorov, ktorí dali prednosť peniazom pred návštevníkmi.

Asfalt, betón a voda

Hlavnou postavou celého príbehu je americký promotér Michael Lang. Ten stál aj za legendárnym prvým ročníkom festivalu Woodstock, ktorý bol akýmsi vyvrcholením snáh detí kvetov. V auguste 1969 sa skutočne podarilo zorganizovať tri dni lásky a mieru, k čomu najvýznamnejšou mierou dopomohla hudba. Jimi Hendrix, The Who alebo Janis Joplin boli najznámejšími z mnohých skvelých umelcov, ktorí na festivale zanechali svoju pečať. Napriek tomu, že festival nemal ďaleko od humanitárnej katastrofy, návštevníci hneď v prvý deň prelomili ploty a dav sa stal v podstate neovládateľným, ľudia si vtedy v dažďom rozmočenom teréne povedali, že to zvládnu.

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Filmy

Hudba

Kultúra

Teraz najčítanejšie