Denník N

Akciová cena nemusí byť na bločku, ak sa dá vyrátať

Obchod, ktorý nevyčísli cenu výrobku po zľave na pokladničnom bločku, neporušuje podľa obchodnej inšpekcie zákon. Ilustračné - TASR
Obchod, ktorý nevyčísli cenu výrobku po zľave na pokladničnom bločku, neporušuje podľa obchodnej inšpekcie zákon. Ilustračné – TASR

Obchody sa snažia na účtenke vyznačiť, koľko spotrebiteľ počas nákupu ušetril. Sumy zaplatené za tovar v akcii nie vždy uvedú, postih im za to nehrozí.

Ak si kúpite jogurt v akcii či zlacnený šampón a nižšiu cenu vám obchod naúčtuje, no neukáže na pokladničnom bločku, je to v poriadku. Neporušuje tým zákon.

Potvrdila to Slovenská obchodná inšpekcia po tom, ako preverila postup predajcov pri účtovaní cien zlacnených výrobkov. Urobila tak na základe podnetu, ktorý sa týkal bločkov z reťazca Billa.

Na nich sa síce objavila pôvodná cena výrobkov predávaných v akcii aj percentuálna výška zľavy a peňažná úspora za zlacnené produkty, no reálne účtovaná cena na nich vytlačená nebola. Zákazník si teda musel konečnú cenu jogurtu v akcii vypočítať.

Suma, ktorú spotrebiteľ zaplatí za jednotivé výrobky v akcii na účtenke nie je, len pôvodná cena a výška zľavy. Foto N - Denisa Čimová
Suma, ktorú spotrebiteľ zaplatí za jednotivé výrobky v akcii na účtenke nie je, len pôvodná cena a výška zľavy. Foto – Denisa Čimová

Pre obchodníka má zvýraznenie zľavy na úkor konečnej ceny výhodu v tom, že pritiahne pozornosť zákazníka na lákavú informáciu a vyvolá v ňom zdanie bonusu, ktorý od predajcu získava.

Billa takýto spôsob zobrazovania ceny výrobkov v akcii obhajuje. Tvrdí, že každý zákazník vie, koľko za konkrétne výrobky zaplatil, pretože je to uvedené na cenovkách, aj s výškou zľavy.

Riaditeľke Slovenskej obchodnej inšpekcie Nadežde Machútovej sa takýto postup nepozdával, naznačovala, že spotrebiteľov môže zmiasť. V septembri pre SME povedala, že cena, ktorá platí v okamihu ponuky a kúpy výrobku, na pokladničnom bločku musí byť.

Naznačovala, že ak nie je, môže tým obchodník porušovať niekoľko zákonov.

Je to v duchu zákona

Finančná správa už koncom roka uviedla, že zákon o používaní elektronických registračných pokladníc obchodník v tomto prípade neporušuje.

Po podrobnom preskúmaní aj obchodná inšpekcia potvrdila, že takéto účtovanie akciových výrobkov nie je ani v rozpore so zákonom o ochrane spotrebiteľa.

„Ak na doklade o kúpe nie je vyčíslená cena výrobku po zľave a rozdiel medzi pôvodnou cenu a zľavou je zahrnutý v celkovej cene, ktorú spotrebiteľ zaplatí, alebo bude vyčíslený rozdiel uvedený na konci dokladu, nie je to v rozpore so zákonom o ochrane spotrebiteľa, “ píše Slovenská obchodná inšpekcia Denníku N.

Inšpekcia si myslí, že keď obchod poskytne na výrobok zľavu a na doklade o kúpe uvedie pôvodnú cenu a zľavu v percentuálnom vyjadrení, číselne tým vyjadrí hodnotu výrobku, ktorá má vypovedaciu hodnotu. „V konečnom dôsledku informuje aj o konečnej cene, ktorú je priemerný spotrebiteľ pri svojej vnímavosti spôsobilý si vypočítať,“ reagovala Slovenská obchodná inšpekcia.

Čo musí byť na doklade o kúpe:

  • obchodné meno a sídlo predávajúceho, prípadne miesto podnikania fyzickej osoby,
  • adresa prevádzky,
  • dátum predaja,
  • názov a množstvo výrobku alebo druh služby,
  • cena jednotlivého výrobku alebo služby a celková cena, ktorú spotrebiteľ zaplatil.

 

Kontrolóri súhlasia s námietkou, že ani spotrebitelia nie sú povinní si cenu výrobkov v akcii vypočítavať. No zároveň vravia, že ak ju obchod na doklade nevyčíslil, nemôžu ho za to postihovať, pretože sa to nedá považovať za porušenie zákona.

„Sankcionovanie neplnenia takých povinností, ktoré nemožno presne odvodiť a určiť zo znenia právneho predpisu, nie je možné,“ dodáva inšpekcia.

Chcú zvýrazniť zľavu

Aj keď inšpekcia riešila, či je chýbajúca akciová cena na bočku v súlade so zákonom, na základe dokladu z Billy, zistila, že tak nepostupuje iba tento reťazec. Len pôvodné ceny a výšku zľavy akciových výrobkov spolu s konečnou sumou objavila počas kontroly na doklade o kúpe v šiestich prípadoch. „Z dokladu o kúpe nebola pre spotrebiteľa jasná účtovaná cena za jednotlivú položku v zľave,“ tvrdí.

Niektorí obchodníci uprednostnia zvýraznenie výšky zľavy pred akciovou cenou, lebo vedia, že na to spotrebitelia reagujú. Aj Billa zvolila takú štruktúru pokladničného dokladu preto, aby v komunikácii zvýraznila výšku poskytnutej zľavy.

Bločky bez akciovej ceny výrobku, ale s pôvodnou cenou a výškou poskytnutej zľavy, vydáva zákazníkom, ktorí využijú vernostný systém, aj dm – drogerie markt. Podobne ako v prípade Billy majú zdôrazniť úsporu peňazí.

Pôvodnú cenu a výšku zľavy na bločku vyznačuje členom vernostného systému aj reťazec dm - drogerie markt. Foto - Denisa Čimová
Pôvodnú cenu a výšku zľavy na bločku vyznačuje členom vernostného systému aj reťazec dm – drogerie markt. Foto – Denisa Čimová

„Vďaka takémuto rozpisu vie zákazník z účtenky vyčítať, koľko pri nákupe výrobku s využitím zľavového kupónu ušetril. Považujeme to za motivačné, nakoľko na účtenke a zobrazených ušetrených sumách vidí výhodu členstva v zákazníckom programe,“ vraví Nicol Noseková z marketingu reťazca.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Ekonomika

Teraz najčítanejšie