Denník N

Nový album Beyoncé dobre ukazuje, prečo dnes stará hudba vyhráva súboj s novou

Foto - Columbia Records
Foto – Columbia Records

Roger Waters nedávno povedal, že je oveľa dôležitejším umelcom ako napríklad Drake alebo The Weeknd. Zožal za to veľa kritiky, veď každý umelec, ktorý sa takto okato chváli, je trápny. Teraz sa nebudeme zaoberať jeho výrokmi o Ukrajine, ktoré jeho fanúšikom robia oveľa väčšie vrásky než samochvála, no v tomto bode má pravdu. Drake a The Weeknd majú síce na streamovacích službách niekoľkonásobne viac poslucháčov mesačne, no hudba Pink Floyd s nami zostane navždy.

Svedčia o tom aj aktuálne štatistiky. Podľa prieskumu americkej spoločnosti Luminate, ktorá monitoruje hudobný priemysel, súčasná tvorba stráca pôdu pod nohami. V USA sa celková spotreba novej hudby, čiže jej počúvanie alebo kupovanie, prepadla v prvom polroku 2022 o 1,4 percenta, kým archívna hudba z katalógov narástla o 14 percent.

Očakáva sa, že na konci roka sa tento rozdiel ešte zvýši. Aj keď 1,4 percenta nepôsobí ako nejaké veľké číslo, v praxi už má svoje následky. Do americkej Top 100 sa tento rok zatiaľ dostalo len 102 nových albumov, vlani v lete tam bolo o 24 titulov viac. A tento rok sa zatiaľ predalo o dva milióny titulov menej ako v tom predchádzajúcom.

Staré je nové

Je to tým, že nová hudba nestojí za veľa, alebo je za tým niečo iné? Dôvodov je, samozrejme, oveľa viac, ale jedným z nich je spôsob, akým dnes ľudia konzumujú hudbu. Veľké vydavateľstvá žijú zo streamovacích služieb. Vďaka Spotify alebo Apple majú ľudia prístup k miliónom piesní. Hudobníci síce už roky poukazujú na to, že ich tento model ožobračuje, no v skutočnosti to môže byť ešte horšie. Otázne je, či ich bude na streamovacích servisoch vôbec niekto počúvať.

Viac ako sedemdesiat percent z celkového počúvania na streamoch totiž zaberajú katalógové piesne. Zvyšok patrí novej hudbe, ktorá má

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Hudba

Kultúra

Teraz najčítanejšie