Denník N

NKÚ o rozvoji cyklodopravy od roku 2013: Bezpečnosť sa nezlepšila, chýba aj evidencia relevantných údajov

Foto N - Vladimír Šimíček
Foto N – Vladimír Šimíček

Najvyšší kontrolný úrad v piatok zverejnil správu zo svojej kontroly podpory cyklistickej dopravy na Slovensku v rokoch 2013 až 2020. Štát sa v tomto období podľa kontrolórov sústredil na cykloturistiku na úkor cyklodopravy, nezbieral a nevyužíval relevantné údaje a nepodarilo sa mu znížiť počet dopravných nehôd, ktoré sa skončili smrťou cyklistov.

Cyklodoprava na Slovensku predstavuje odhadom iba 5 percent z celkovej prepravy, vyhodnotil Najvyšší kontrolný úrad. Slovensko tak výrazne zaostáva za svojou víziou, aby podiel cyklistickej dopravy dosiahol 10 percent.

Kontrolóri tiež zistili, že budovanie cyklistickej infraštruktúry nemá na Slovensku dostatočnú legislatívnu podporu, že cyklotrasy často nie sú prepojené, a odhalili aj absenciu systematického zbierania údajov súvisiacich s cyklodopravou.

Verejný sektor by mal podľa NKÚ zrýchliť tempo rozvoja tým, že zlepší financovanie, legislatívu a koordináciu medzi jednotlivými inštitúciami a úradmi.

Zdroj – NKÚ

Na ministerstve dopravy, ktoré zastrešuje rozvoj cyklistických trás v celej krajine, sa tejto téme venujú len traja ľudia. Pre porovnanie, na bratislavskom magistráte pracuje na rozvoji cyklodopravy päť osôb.

Tím na rezorte dopravy pozostáva z národného cyklokoordinátora a dvoch ďalších zamestnancov, ktorí však podľa NKÚ nemajú praktické skúsenosti z oblasti cyklodopravy. Okrem národného cyklokoordinátora existujú aj ôsmi krajskí cyklokoordinátori, ktorí spolupracujú v rámci medzirezortnej pracovnej skupiny. Ich spolupráca bola hodnotená ako veľmi dobrá, píše NKÚ.

Tretí sektor supluje prácu ministerstva

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Cyklistika

Slovensko

Teraz najčítanejšie