Denník N

Čo chýba slovenskej cyklodoprave? Cyklocesty, dodržiavanie pravidiel, ohľaduplnosť aj lepšie štatistiky

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Jazda na bicykli je na Slovensku často nebezpečná a pre väčšinu obyvateľstva neatraktívna, myslí si šéf Cyklokoalície Dan Kollár.

Na Slovensku pribúdajú cyklisti a kolobežkári a aj kilometre cykloturistických trás. Nedávno štát zmenil aj legislatívu v prospech bezpečnosti cyklistov, lenže zaostávanie za vyspelou Európou je v cyklodoprave stále výrazné. Cyklistov už síce umiera na cestách podstatne menej ako pred 25 rokmi, ale zbytočné tragédie sa stále dejú.

Smutnú správu o stave cyklodopravy na Slovensku nedávno vydal Najvyšší kontrolný úrad SR. Podľa nej má cyklodoprava nízky, menej ako päťpercentný podiel na celkovej preprave, budovanie infraštruktúry nemá dostatočnú legislatívnu podporu, cyklotrasy nie sú prepojené ani v rámci miest, nie to väčších územných celkov. Chýba aj systematické zbieranie údajov nevyhnutných pre prijímanie efektívnych riešení.

Na Slovensku vraj máme 17-tisíc a podľa niektorých údajov až 20-tisíc kilometrov cyklotrás, ale pri pohľade z bicykla alebo z e-kolobežky sa to tak nejaví. Celkové číslo totiž zahŕňa takmer všetko, teda cykloturistické aj cyklodopravné trasy. Posledne menovaných je len vyše 850 kilometrov.

Ministerstvo dopravy Andreja Doležala (Sme rodina) v reakcii na správu NKÚ vyhlásilo, že

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Slovensko

Teraz najčítanejšie