Denník N

Skúma, ako sa správne učiť: Dookola si čítať text a podčiarkovať nie je efektívne

Fotó - Deník N/Ludvík Hradilek
Fotó – Deník N/Ludvík Hradilek

Na vysokú školu prichádzajú gymnazisti, ktorí očakávajú, že dostanú kľúčové informácie v prezentácii. Keď im dáme článok, text či učebnicu, nevedia si vytiahnuť to podstatné, hovorí výskumníčka Kamila Urban.

Ako sa správne učiť? Ak vám ako prvé napadlo dookola si čítať text alebo si zvýrazniť pasáže, vybrali by ste si najmenej efektívne spôsoby učenia.

Kamila Urban z Ústavu výskumu sociálnej komunikácie SAV, ktorá skúma efektívne spôsoby učenia, považuje za chybu, že deti v školách nie sú vedené k metakognícii, teda aby spoznávali a monitorovali svoje vlastné rozmýšľanie. Ak by to vedeli, naučili by sa vyberať si efektívne techniky učenia sa.

Zároveň by mohli nadobudnúť zdravý sebaobraz. „Ak dieťa reálne monitoruje svoje výkony, vie sa zdravo púšťať do rôznych činností. Tým bude spokojnejšie, nebude mať zo školy a z učenia úzkosti,“ hovorí Urban.

V rozhovore sa dočítate:

  • aké sú efektívne techniky učenia sa,
  • ako deťom v škôlke citlivo povedať, že sa mýlia,
  • ako deťom klásť otázky, ktoré im vybudujú zdravý sebaobraz,
  • ako sa dospelí majú učiť nové veci.

Dnes je prvý školský deň, niektoré deti sa začínajú učiť v škole prvýkrát. Vedia, ako na to?

Nevedia. Prváci sa doteraz s učením v škole ešte nestretli a nevedia, čo ich čaká. Učiteľky v materskej škole ich na to pripravujú počas posledného roka. Musia napríklad pracovať za stolíkom, vypĺňať pracovné listy, musia sa na prácu sústrediť a hrať sa až potom. O samotnom učení sa však majú iba naivné predstavy. Keďže deťom nevysvetľujeme, ako sa efektívne učiť, prirodzene, nájdu si iné stratégie, s ktorými fungujú až do vysokej školy. Potom nie je prekvapením, že aj veľa vysokoškolákov nevie, ako sa učiť.

Stretávate sa s tým, že človek strávi 13 rokov v školskom systéme a na konci stále nevie, ako sa efektívne učiť?

Učím pedagogickú psychológiu. Keď sa na prvej hodine študentov pýtam na ich predstavy o tejto téme, hovoria mi: „Chceme sa konečne naučiť, ako sa učiť.“ Keď potom preberáme efektívne stratégie, spätná väzba je každý rok rovnaká: „Prečo sme sa to neučili skôr?“

Aké stratégie učenia si deti najčastejšie osvoja?

Či sú to naše alebo zahraničné výskumy, všetky ukazujú na to, že najčastejšou stratégiou pri učení sa je

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Rozhovory

Školstvo

Rodina a vzťahy, Slovensko

Teraz najčítanejšie