Denník N

F1 v Holandsku: Verstappen už dobieha Schumachera, Mercedes siahal na víťazstvo

Foto – AP
Foto – AP

Max Verstappen atakuje jednu métu za druhou. V sobotu svojou 17. pole position dorovnal v historických tabuľkách devätnásteho Jackieho Stewarta a v nedeľu sa 30. víťazstvom v kariére priblížil na dostrel Nigela Mansella na siedmom mieste. Z pätnástich pretekov tejto sezóny vyhral desať. Rekord v tomto smere drží Michael Schumacher z roku 2004 s trinástimi víťazstvami. Na rozdiel od aktuálnej sezóny obsahoval kalendár spred osemnástich rokov len osemnásť veľkých cien.

Práve vďaka vyššiemu počtu veľkých cien v priebehu jedného roka sa pilotom darí prekonávať množstvo rekordov z minulosti. To však na famóznej Verstappenovej forme nič neuberá a obhajcovi titulu spoločne s tímom Red Bull patrí uznanie.

V tomto texte sa dozviete:

  • že nechýbali dymovnice a holuby;
  • že Verstappen demoluje súperov;
  • prečo Wolff spomenul vrecko na zvratky;
  • čo majú spoločné Sainz, zabúdanie a pištoľ;
  • ako sa vyvíja prestupový kolotoč.

Dymovnice na trati

Na rozdiel od predchádzajúcej Veľkej ceny Belgicka priniesol holandský Zandvoort úplne iné podujatie. Jedným z dôvodov je celkom iný charakter trate, ktorá je v porovnaní s belgickým Spa takmer o tri kilometre kratšia. Ponúka však zaujímavú kombináciu sektorov zahŕňajúcich klopené časti.

Výhody tejto trate, ktorá občas pripomína autodráhu, pomenoval bývalý pilot F1 a niekdajší šampión Formuly E Lucas di Grassi: „Klopenie v Zandvoorte je dokonalým príkladom šikovného dizajnu okruhu. Môžete vypočítať a simulovať rôzne variácie sklonu, takže každá pretekárska stopa v zákrute prinesie rovnaký čas. Preto autá nemusia jazdiť za sebou, čím sa razom končia problémy so stratou prítlaku.“

Počas sobotnej kvalifikácie zaujali dve skutočnosti. Pri vstupe na okruh fanúšikov vítala tabuľa upozorňujúca na zákaz používania dymovníc. Napokon sme ich počas soboty videli dve, a to priamo na trati. Po prvej nasledovalo prerušenie druhej časti kvalifikácie. Pozitívnou správou je, že páchateľ bol veľmi rýchlo identifikovaný a vyvedený bezpečnostnou službou. Tridsaťtriročný muž bude stíhaný na slobode. Druhá dymovnica neohrozila nikoho a nebolo nutné ani prerušenie, pretože sa odkotúľala preč. Proti takémuto správaniu sa ohradili nielen piloti, ale aj vedenie pretekov a okruhu.

Druhý neštandardným momentom boli odvážne holuby, ktoré nerušili ani monoposty uháňajúce ohromnou rýchlosťou len pár metrov od nich. Traťoví maršali sa ich pokúšali odohnať, no zvedavé tvory sa zakaždým vrátili a počas dneška sledovali preteky F2 takpovediac z prvého radu.

38, 63, 80, 93, 109…?

Verstappen to mal v nedeľu pred vášnivými holandskými fanúšikmi rozbehnuté na výbornú. Prvá možná komplikácia prišla okolo 30. kola, keď do boxov zamierili obaja piloti Mercedesu a odchádzali s najtvrdšou zmesou, ktorá im mala vydržať až do konca. V Red Bulle si pomaly uvedomovali, že Lewis Hamilton a George Russell ich môžu reálne ohroziť. Verstappen síce mal značný náskok, no obutú mal strednú zmes a bolo jasné, že zastaviť bude musieť ešte aspoň raz.

S pribúdajúcim počtom kôl sa zdalo, že šance Mercedesu na víťazstvo sa zvyšujú. V 44. kole z ničoho nič spomalil Júki Cunoda z AlphaTauri, ktorý do vysielačky povedal, že má zle upevnené kolesá. Napokon sa pohol a zašiel do boxov, kde tím skontroloval, ako sa veci majú. Lenže po návrate na trať svoj monopost odstavil a nasledovala fáza virtuálneho bezpečnostného vozidla. Tá udržala pilotov vo viac-menej pôvodných odstupoch.

V 55. kole zastal Valtteri Bottas na konci cieľovej rovinky a na trať prišlo bezpečnostné vozidlo. Red Bull nezaváhal a povolal Verstappena po najmäkšiu sadu, Mercedes tak urobil len v prípade Georga Russella a to rozhodlo.

Hamilton bol pochopiteľne nahnevaný a do vysielačky povedal: „Tak toto sme

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Formula 1

Šport a pohyb

Teraz najčítanejšie