Denník N

Slovenská Toy Story z dreva

Foto – archív Karola Krčmára
Foto – archív Karola Krčmára

Život kolekcie pohyblivých hračiek Carlo sa sľubne začal, ale potom prišli ťažkosti.

Slovensko dokáže svetu ponúknuť veľa. Napríklad vynikajúci med, liečivé minerálne pramene, kvalitné sklenené výrobky alebo originálne drevené hračky… keby sme ich sériovo vyrábali. Namiesto toho vyvážame drevo, ktoré nie je zhodnotené prácou, aby sme si neskôr kúpili drevené výrobky od zahraničných firiem. Prečo?

Hračky pre všetkých

Na Slovensku sa tvorbe drevených hračiek venuje viacero výtvarníkov. Niektorí vyrábajú unikátne diela, ktoré si môžeme kúpiť napríklad v predajniach ÚĽUV, iní sa snažia osloviť výrobcov a spustiť výrobu vo väčších sériách.

Práve k takým patrí výtvarník a dizajnér Karol Krčmár. Pri tvorbe drevených hračiek sa dodnes snaží pomocou príjemného materiálu a jednoduchého tvaru tlmočiť deťom pohybový odkaz. Keďže je mechanická časť hračky odkrytá, dieťa sa popri hre zoznámi s elementárnymi spôsobmi prenášania pohybu.

Hoci sú jeho hračky primárne určené pre deti od 3 do 6 rokov, dokážu relaxačne pôsobiť aj na duševne vyťaženého dospeláka.

Slimák, 1993
Slimák, 1993

Presné hračky

Prvú kolekciu drevených hračiek vytvoril Krčmár už začiatkom 80. rokov. Skladala sa zo zvieratiek a mala názov Safari. Výrobné družstvo, ktoré prejavilo záujem o výrobu, bolo pre autora prvým sklamaním a trpkou skúsenosťou z porušovania autorských práv. Nevzdal to a vyvíjal ďalšie pohyblivé drevené hračky. Drevený vláčik, vrtuľník, autíčko, lietadlo, sloník, had, slimák, ťava, opica…

Prišla Nežná revolúcia, vznikali súkromné firmy a otvárali sa trhy. Všetko nasvedčovalo tomu, že drevené hračky budú mať výrobu i odbyt. Krčmár vytvoril kolekciu Carlo, ktorá sa dočkala sériovej výroby vo firme Prema Bytča.

Hoci išlo o výrobcu presných súčiastok určených na potreby strojárskej výroby, pre pohyblivé drevené hračky to bolo veľké plus. Prema dokázala opracovať drevo s mimoriadnou presnosťou, preto mali hračky z kolekcie Carlo strojárensky dokonalú kinetiku.

Autíčko Gogo, 1993
Autíčko Gogo, 1993

Snaha bola

Stojan s bukovými hračkami Carlo v tvare pyramídy zaujal v roku 1993 aj ministerstvo hospodárstva, ktoré organizovalo slovenský stánok na EE EXPO 93 v Las Vegas. Výstavu realizovali v katalógovej forme, jediný priestorový exponát boli pohyblivé drevené hračky Karola Krčmára.

Hračky vyvolali veľký záujem a chvíľu sa o nich hovorilo ako o zaujímavej vývoznej komodite. O tri roky nato získali hračky Carlo zlatú medailu na 12. svetovej výstave vynálezov a nových výrobkov INPEX v Pittsburghu. Slovensko vtedy dostalo v konkurencii 1500 účastníkov zo 45 štátov čestné uznanie ako „najúspešnejšie sa rozvíjajúca krajina“.

Výroba Carla sa rozšírila aj do firmy Bukóza – Nábytok,  s. r. o., Vranov nad Topľou. Všetko vyzeralo veľmi sľubne. Štátna podpora, výroba v súk­romných firmách i svetové ocenenia.

Foto – Archív Karola Krčmára
Foto – archív Karola Krčmára

Zlé časy

Výrobca Prema s. r. o. postupne utlmil výrobu drevených hračiek, a to napriek ich úspechu. Dôvody mohli byť rôzne. V roku 1998 sa premenovali na Premat a ďalej sa hračkami nezaoberali. Bukóza Vranov vyhlásila, že o drevené hračky Carlo nie je na trhu záujem, hoci vďaka projektu drevené hračky získala od štátu 12 miliónov korún na vytvorenie chránenej dielne pre 50 ľudí so zníženou pracovnou schopnosťou. Pre pracovníkov chránenej dielne zmenila pracovnú činnosť.

O hračky Carlo prejavili záujem mnohé krajiny. Odrazu nemal kto dohodnúť kontrakt ani zabezpečiť kvalitnú výrobu. Po čase sa ozvala televízia. Krčmárove hračky sú kinetické, a tak na fotografiách alebo statických výstavách neožijú. Pohyb mali prezentovať v sérii večerníčkov, na ktoré sám autor hračiek napísal námety. Napriek schváleniu Slovenskou televíziou sa nakoniec projekt nerealizoval.

Hračky sú dôležitou súčasťou sveta detí. Vnímajú cez ne okolie. Ak by sme sa aj my vedeli pozerať na svet cez pohyblivé drevené hračky, možno by sme sa konečne rozhýbali.

Karol Krčmár (1954)

Foto Krcmar KarolŠtudoval na Strednej priemyselnej škole stavebnej v Bratislave. Prvú hračku navrhol v roku 1981. Do povedomia širokej verejnosti sa dostal ako tvorca pohyblivých hračiek Carlo, za ktoré bol v roku 1996 ocenený zlatou medailou na svetovej výstave vynálezov a nových výrobkov INPEX XII*1 v americkom Pittsburghu. Hračky boli prijaté do predajného programu svetovej organizácie na ochranu práv detí UNICEF. Okrem návrhov hračiek sa venuje aj návrhom papierových obalov. Tvorí šperky, papierové objekty, obrazy, knižné ilustrácie, grafické symboly, pohyblivé figuríny a bábky.

Vystavoval na spoločných aj samostatných výstavách na Slovensku, v Česku, Maďarsku, Rakúsku, Nemecku, Švajčiarsku, Belgicku, Taliansku, Slovinsku, Švajčiarsku, Švédsku, Estónsku, Fínsku, Veľkej Británii, Kórei a USA. Je členom Slovenskej výtvarnej únie – Združenia šperkárov Slovenska AURA, IAPMA (International Association of Hand Papermakers and Paper Artists), Združenia priemyselných dizajnérov Slovenska a UNIMA (Union Internationale de la Marionnette).

Za svoju tvorbu získal mnoho ocenení. Napríklad v roku 1996 získal v grafickej súťaži Gerin 96 hlavnú cenu  v kategórii voľná tvorba na tému Bilbord pre radosť. Stal sa tak na Slovensku jediným držiteľom prestížneho ocenenia Cena Andyho Warhola, ktorá bola súčasťou hlavnej ceny. Kolekcia hračiek Carlo získala uznanie v podobe Národnej ceny za Dizajn v roku 1997 a na jednej z najstarších európskych prezentácií BIO XVI v Ľubľani. Za obaly na hračky Carlo bol ocenený cenou Gold Pack na medzinárodnom veľtrhu polygrafie a papiera Printing 98, rovnako tak v roku 2000 a 2002. V roku 2001 sa dostal do užšieho výberu v súťaži Zanussi dizajn a v roku 2005 získal v súťaži Najkrajšia kniha Slovenska cenu za ilustrácie a grafickú úpravu za knihu Kirigami – papierové kráľovstvo.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Kultúra

Teraz najčítanejšie