Bude ešte mať kto učiť?
Ak nás skutočne čaká takýto problém s nedostatkom učiteľov, len veľmi málo nám pomôže plošné zvyšovanie ich miezd.
Autor je analytik INESS
„O tri roky nám bude chýbať 8 500 učiteľov“, vyhlásili analytici ministerstva školstva na jar tohto roku. Odvtedy márne čakáme na ich publikáciu alebo podrobnejšie prepočty. V médiách si zatiaľ táto téma žije svojím životom a sporadicky sa objavujú články s bombastickými nadpismi ako tento, ktorý práve čítate. Preto je na čase vniesť do tejto emotívnej témy trocha analytického pohľadu.
Po prvé, tých chýbajúcich 8 500 učiteľov určite nebude distribuovaných rovnomerne. Geograficky ani predmetovo. Z dnešných dát vieme, že v Bratislavskom kraji chýba približne toľko učiteľov ako vo všetkých zvyšných siedmich krajoch spolu. A ešte ani v tej Bratislave nechýbajú všetci učitelia, ale predovšetkým tí, ktorí učia matematiku, informatiku a cudzie jazyky. Túto dôležitú úroveň detailu analytici ministerstva školstva nikde nespomenuli, a pritom je kľúčová. Má priamy vplyv na to, čo je a čo nie je riešením možných problémov v budúcnosti.
Napríklad ak nás v budúcnosti skutočne čaká takýto špecifický problém s nedostatkom učiteľov, len veľmi málo nám pomôže plošné zvyšovanie ich miezd.