Denník N

Útoky v Paríži urobili bestseller z Hemigwayovho Pohyblivého sviatku

Za pár dní sa predalo toľko výtlačkov románu, ako inokedy za celý rok. Môže za to parížska právnička, ktorá v televízii vyzvala Parížanov, aby čítali spomienky na Paríž bohémsky a radostný, pretože taký jednoducho je.

Na začiatku bola televízna anketa, v ktorej 77-ročná parížska právnička Danielle vyzvala svojich krajanov, aby okrem toho, že nosia kvety za obete útokov v Paríži, začali aj čítať Hemingwayove spomienky na Paríž 20. rokov minulého storočia Pohyblivý sviatok.

Jej výzva mala taký ohlas, že za pár dní sa predalo toľko výtlačkov románu, ktorý vyšiel v roku 1964, ako inokedy za celý rok. Kniha opisuje bohémsky, radostný život v Paríži a stala sa najpredávanejšou na francúzskom Amazone. Už začali s jej dotlačou.

Ukážme, že nie sme ako barbari

„Je veľmi dôležité nosiť kvety našim mŕtvym. Je veľmi dôležité veľa čítať Hemingwayovu knihu Pohyblivý sviatok, pretože my sme veľmi stará civilizácia, my budeme niesť zástavu našich hodnôt vysoko a ukážeme bratstvo piatim miliónom moslimov, ktorí vyznávajú svoju vieru slobodne a láskavo, a budeme bojovať proti desaťtisícom barbarov, ktorí, ako hovoria, zabíjajú v mene Alaha,“ povedala Danielle, ktorá zrejme netušila, čo tým spustí.

Ľudia jej vyjadrovali sympatie na sociálnych sieťach, jeden muž jej poslal kvety a kníhkupectvá aj internetové obchody začali zaznamenávať nebývalý záujem o Hemingwayove memoáre. Kým pred útokmi v Paríži sa denne objednalo maximálne 15 výtlačkov tejto knihy, tento týždeň to bolo okolo 500 za deň. Vydavateľstvo, ktoré Hemingwaya vo Francúzsku vydáva, dalo pokyn na vytlačenie ďalších 20-tisíc kusov.

„Keď ste mali to šťastie, že ste žili ako mladík v Paríži, potom kamkoľvek po zvyšok svojho života pôjdete, zostane s vami, pretože Paríž je pohyblivý sviatok,“ napísal v knihe Hemingway, ktorý v meste trávil čas s Francisom Scottom Fitzgeraldom, Ezrom Poundom či Gertrudou Steinovou.

Množstvo výtlačkov knihy sa objavilo aj medzi kvetmi a sviečkami, čo prinášali ľudia na miesta, kde zabíjali teroristi.

Nielen Hemingway, aj Lennon

Denník Le Figaro napísal, že podobnú renesanciu zažíva aj Lennonova pieseň Imagine, ktorá sa stala druhou najsťahovanejšou na iTunes.

Parížania svoj vzdor a pripravenosť nič nemeniť na svojom životnom štýle tiež prejavujú fotografiami z parížskych kaviarní a terás, ktoré uverejňujú na sociálnych sietiach.

Bloomberg napísal, že po januárových útokoch na Charlie Hebdo a kóšer obchod v Paríži výrazne vzrástol predaj Voltairovej Rozpravy o tolerancii, ktorej sa vtedy predalo 100-tisíc kusov.

Ak má pre vás práca našich novinárov pred prezidentskými voľbami väčšiu hodnotu, ako je cena predplatného, môžete ich podporiť aj darom. Vopred ďakujeme 🫶

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Útok v Paríži

Kultúra, Svet

Teraz najčítanejšie