Denník N

Logo MediabrífingMediaBrífing: Nebudeme informovať o voľbách, akoby to boli dostihy. Americké médium to chce skúsiť inak

Dobrý deň, je to neuveriteľné, ale MediaBrífing oslavuje piate narodeniny! Keď som ho začal písať, dúfal som v pár stoviek čitateľov, ktorých zaujímajú rovnaké témy ako mňa. Dnes newsletter odoberá viac ako 8600 ľudí a ďalšie tisícky ho čítajú na webe. Ďakujem Vám veľmi pekne za priazeň a záujem!

Dnes sa pozrieme aj na tieto témy:

  • americké regionálne médium chce o voľbách informovať inak,
  • Aktuality idú prvýkrát zamykať články a podcasty,
  • Kolíková pred odchodom z vlády navrhla vylepšenia infozákona
  • a ďalšie správy o médiách.
Ilustračné foto – Roman Kraft / Unsplash / CC

Nebudeme informovať o voľbách, akoby to boli dostihy. Nebudeme písať články o priebehu kampane, o najnovších útokoch politikov, o tom, kto vyhráva a kto prehráva v prieskumoch. Také správy prinášajú ostatné médiá a my nevidíme dôvod ich kopírovať, oznámil svojim čitateľom portál Spotlight PA pôsobiaci v americkom štáte Pensylvánia.

Redakcia chce pred novembrovými voľbami do kongresu zvoliť inú stratégiu informovania, než je v médiách bežné. Cieľom je pomôcť čitateľom robiť informované rozhodnutia a naučiť ich rozlíšiť lži a dezinformácie.

Viac informácií: Volebné spravodajstvo, ktoré sa zameriava len na výsledky v prieskumoch a na kandidátov, ktorí v nich vedú, môže podľa výskumov znižovať dôveru verejnosti v politikov a médiá. Môže tiež prispieť k tomu, že voliči sú v podstate neinformovaní.

Zároveň sa pri takomto type informovania môže viac dariť novým a „nezvyčajným“ kandidátom, kandidáti menších strán zas môžu byť prehliadaní a škodiť to môže aj ženám-kandidátkam. Redakcia Spotlight PA má preto iné plány:

  • Novinári budú informovať najmä o tom, aké sú názory kandidátov na guvernéra na dôležité otázky.
  • V spolupráci s výskumníkmi sa bude redakcia snažiť odhaliť témy, ktoré sú pre verejnosť najdôležitejšie. Redakcia bude tiež zbierať otázky od čitateľov.
  • Redakcia bude vysvetľovať, ako funguje volebný systém, keďže voľby (poštou) v Pensylvánii boli v minulosti napádané a spochybňované Donaldom Trumpom a jeho spojencami.
  • Médium chce tiež čitateľov vzdelávať, aby vedeli odhaliť nepravdy a dezinformácie, redakcia pri tom chce využívať metódu prebunkingu.
  • Spotlight PA sa snaží byť nezávislým a nestranným médiom, nepublikuje žiadne komentáre, nevyjadruje svoju pozíciu v politických či spoločenských otázkach, nedáva odporúčania, koho voliť.
  • Volebné spravodajstvo bude dostupné zadarmo, niektoré texty redakcia preloží aj do španielčiny a s pomocou partnerov sa ich bude snažiť dostať k latinskoamerickej komunite.

Spotlight PA je neziskové médium, ktoré vzniklo v spolupráci viacerých médií v Pensylvánii. Nie je to teda bežný spravodajský web, ale menšia investigatívna redakcia, ktorá zverejňuje svoje články online a šíri ich aj prostredníctvom ďalších 90 médií v regióne.

Kontext: O potrebe zmeniť informovanie o voľbách dlhodobo hovorí americký profesor žurnalistiky Jay Rosen. Jeho argumenty – a aj názory jeho kritikov – sme spísali v MediaBrífingu v roku 2019.


Aktuality idú prvýkrát zamykať články a podcasty

Logo Aktualít

Spravodajský portál Aktuality svoje články doposiaľ nezamykal, len ich prekrýval oznamom o možnej dobrovoľnej podpore ich žurnalistiky. To sa teraz mení a redakcia prvýkrát zatvára niektoré texty len pre podporovateľov.

Viac informácií: Šéfredaktor Peter Bárdy oznámil, že

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Logo MediabrífingMediaBrífing

MediaBrífing sumarizuje dianie v médiách a na internete. Pripravuje ho Filip Struhárik. Prihláste sa na odber a dostávajte ho každý piatok mailom.

Slovensko, Svet

Teraz najčítanejšie