MediaBrífing: Nebudeme informovať o voľbách, akoby to boli dostihy. Americké médium to chce skúsiť inak
Dobrý deň, je to neuveriteľné, ale MediaBrífing oslavuje piate narodeniny! Keď som ho začal písať, dúfal som v pár stoviek čitateľov, ktorých zaujímajú rovnaké témy ako mňa. Dnes newsletter odoberá viac ako 8600 ľudí a ďalšie tisícky ho čítajú na webe. Ďakujem Vám veľmi pekne za priazeň a záujem!
Dnes sa pozrieme aj na tieto témy:
- americké regionálne médium chce o voľbách informovať inak,
- Aktuality idú prvýkrát zamykať články a podcasty,
- Kolíková pred odchodom z vlády navrhla vylepšenia infozákona
- a ďalšie správy o médiách.

Nebudeme informovať o voľbách, akoby to boli dostihy. Nebudeme písať články o priebehu kampane, o najnovších útokoch politikov, o tom, kto vyhráva a kto prehráva v prieskumoch. Také správy prinášajú ostatné médiá a my nevidíme dôvod ich kopírovať, oznámil svojim čitateľom portál Spotlight PA pôsobiaci v americkom štáte Pensylvánia.
Redakcia chce pred novembrovými voľbami do kongresu zvoliť inú stratégiu informovania, než je v médiách bežné. Cieľom je pomôcť čitateľom robiť informované rozhodnutia a naučiť ich rozlíšiť lži a dezinformácie.
Viac informácií: Volebné spravodajstvo, ktoré sa zameriava len na výsledky v prieskumoch a na kandidátov, ktorí v nich vedú, môže podľa výskumov znižovať dôveru verejnosti v politikov a médiá. Môže tiež prispieť k tomu, že voliči sú v podstate neinformovaní.
Zároveň sa pri takomto type informovania môže viac dariť novým a „nezvyčajným“ kandidátom, kandidáti menších strán zas môžu byť prehliadaní a škodiť to môže aj ženám-kandidátkam. Redakcia Spotlight PA má preto iné plány:
- Novinári budú informovať najmä o tom, aké sú názory kandidátov na guvernéra na dôležité otázky.
- V spolupráci s výskumníkmi sa bude redakcia snažiť odhaliť témy, ktoré sú pre verejnosť najdôležitejšie. Redakcia bude tiež zbierať otázky od čitateľov.
- Redakcia bude vysvetľovať, ako funguje volebný systém, keďže voľby (poštou) v Pensylvánii boli v minulosti napádané a spochybňované Donaldom Trumpom a jeho spojencami.
- Médium chce tiež čitateľov vzdelávať, aby vedeli odhaliť nepravdy a dezinformácie, redakcia pri tom chce využívať metódu prebunkingu.
- Spotlight PA sa snaží byť nezávislým a nestranným médiom, nepublikuje žiadne komentáre, nevyjadruje svoju pozíciu v politických či spoločenských otázkach, nedáva odporúčania, koho voliť.
- Volebné spravodajstvo bude dostupné zadarmo, niektoré texty redakcia preloží aj do španielčiny a s pomocou partnerov sa ich bude snažiť dostať k latinskoamerickej komunite.
Spotlight PA je neziskové médium, ktoré vzniklo v spolupráci viacerých médií v Pensylvánii. Nie je to teda bežný spravodajský web, ale menšia investigatívna redakcia, ktorá zverejňuje svoje články online a šíri ich aj prostredníctvom ďalších 90 médií v regióne.
Kontext: O potrebe zmeniť informovanie o voľbách dlhodobo hovorí americký profesor žurnalistiky Jay Rosen. Jeho argumenty – a aj názory jeho kritikov – sme spísali v MediaBrífingu v roku 2019.
Aktuality idú prvýkrát zamykať články a podcasty

Spravodajský portál Aktuality svoje články doposiaľ nezamykal, len ich prekrýval oznamom o možnej dobrovoľnej podpore ich žurnalistiky. To sa teraz mení a redakcia prvýkrát zatvára niektoré texty len pre podporovateľov.
Viac informácií: Šéfredaktor Peter Bárdy oznámil, že