Denník N

Školský týždeň: Čo zostalo po ministrovi Gröhlingovi?

Shooty: Braniho módny tip
Shooty: Braniho módny tip

Ministerstvo školstva Branislava Gröhlinga nedokázalo dobre zvládnuť ani jednu z dvoch zásadných kríz – covid a začleňovanie detí z Ukrajiny.

Školský týždeň pripravuje Centrum vzdelávacích analýz, nezávislá analytická a výskumná organizácia, ktorá má za cieľ najmä na základe dát a výsledkov výskumu zlepšovať kvalitu školstva. Podporiť ho môžete tu.

Tento týždeň skončil vo funkcii ministra školstva Branislav Gröhling. Preto sa v dnešnom vydaní pozrieme, ako sa mu na ministerskom poste darilo. Podarilo sa ministrovi počas dva a pol roka zaviesť alebo naštartovať nejaké dôležité zmeny, ktoré by mohli zlepšiť vzdelávanie detí a mladých ľudí na Slovensku? Kde boli najväčšie slabiny či zlyhania jeho pôsobenia na ministerstve školstva? A čo čaká nového ministra alebo ministerku?

Na začiatok treba povedať, že časy pôsobenia ministra Gröhlinga vo funkcii boli zrejme jedny z najťažších za ostatné desaťročia. Poznačili ho dve nečakané globálne krízy – pandémia covidu-19 a vojna na Ukrajine. Tieto udalosti vážne zasiahli aj do vzdelávania na Slovensku. A ministerstvo, žiaľ, nedokázalo dobre zvládnuť ani jednu z týchto náročných výziev.

V oboch prípadoch hlavným problémom bolo, že ministerstvo nepodniklo rázne opatrenia, ktoré sa napríklad osvedčili v iných krajinách. Zväčša sa obmedzilo len na tvorbu usmernení, pričom na ich zavedenie do praxe školám neposkytlo prakticky žiadnu reálnu podporu. Riešenie náročných krízových situácií  prevažne zostalo na pleciach škôl.

A tak počas pandémie na veľmi dlhý čas zostali bez prístupu k vzdelávaniu desaťtisíce detí. Slovensko dokonca patrilo medzi európske krajiny, ktoré mali najdlhšie zatvorené školy. Pritom za celý čas ministerstvo nezabezpečilo deťom (najmä tým chudobným) ani vyučujúcim potrebnú techniku.

Podobne ministerstvo konalo aj v prípade začleňovania detí z Ukrajiny do vzdelávania. Hoci vojna na Ukrajine trvá už pol roka, ministerstvo doteraz nepredstavilo plán, ako tieto deti začleniť do škôl. Ani teraz nevytvorilo dostatočné finančné schémy, vďaka ktorým by si školy mohli zaobstarať potrebný personál či materiálne vybavenie a dokázali tak zvládnuť vzdelávanie detí, ktoré neovládajú slovenčinu, zažili vojnu a prišli o značnú časť svojich sociálnych väzieb.

Ďalší ministrov neúspech sa týka učiteľských platov.

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Školský týždeň

Každý štvrtok v spolupráci s expertmi z Centra vzdelávacích analýz prináša Školský týždeň najdôležitejšie informácie zo školstva, analýzy a návrhy, ako zmeniť vzdelávanie.

Školstvo

Komentáre, Slovensko

Teraz najčítanejšie