Denník N

Ema a Filip kontrolujú predvolebné kampane k jesenným voľbám. Sú kandidáti skutočne transparentní?

Študenti Ema (23) a Filip (21) v cetrále Transparency International Slovensko.
Študenti Ema (23) a Filip (21) v cetrále Transparency International Slovensko.

Študujú v zahraničí, no rozhodli sa vrátiť, aby sa stali súčasťou organizácie Transparency International. Ich úlohou bolo sledovať prešľapy kandidátov.

Vstup do politiky ich neláka, napriek tomu im osud krajiny, v ktorej vyrastali, nie je ľahostajný. Obaja už pár rokov študujú na pražskej Karlovej univerzite, letné mesiace sa však rozhodli stráviť netradičným spôsobom v Bratislave. Motiváciou k ich návratu nebola rodina či priatelia, ale hlavne výzva v podobe nových skúseností a ambícia spolupráce s celospoločenským významom. Dvadsaťtriročná Ema a jej o dva roky mladší kolega Filip vymenili letný oddych za investigatívnu prácu v neziskovej organizácii Transparency International Slovensko. Jej poslaním je znižovať korupciu a zvyšovať transparentnosť politicky aktívnych subjektov nielen vo svete, ale aj u nás na Slovensku. Dvere do národnej pobočky medzinárodne uznávanej inštitúcie im otvorila stáž z programu „Leto na Slovensku“, ktorú vytvorila Nadácia Slovenskej sporiteľne v spolupráci s neziskovou organizáciou LEAF.

„Pracovali sme v tíme venujúcom sa monitoringu kampaní kandidátov do spojených jesenných volieb. Sústredili sme sa najmä na transparentné účty kandidátov a ich analýzu, rovnako aj ich fyzickú a online kampaň,“ hovorí Filip. Zároveň dopĺňa, že výzvou bola predovšetkým komunikácia s kandidátmi, na ktorých sa po podrobnej analýze obracali s otázkami alebo podnetmi ohľadom ich kampane.

Zatiaľ čo sa Filip venoval primátorom najväčších slovenských miest, Ema kontrolovala predvolebné kampane budúcich županov. „Podstatná bola podrobná analýza transparentných účtov kandidátov a kontrola toho, či je ich reklama označená za politickú,“ vysvetľuje Ema. Mladí študenti tak sledovali nielen to, koľko kandidáti míňajú za predvolebné kampane, odkiaľ peniaze prichádzajú a kam smerujú, no predovšetkým to, či je dodržaný zákon.

Stážisti pracovali na kontrole predvolebných kampaní.

Zásadné zistenia 

Počas celej stáže pracovali s verejne dostupnými dátami. Ich rozbor a kontextuálne spájanie viedlo k zásadným zisteniam schopným meniť verejnú mienku. Dosah môžu mať potenciálne aj na samotnú legislatívu. Zo zdanlivo nezmyselných a drobných úloh sa tak podľa Filipa dokázal stať významný spúšťač pre ďalšie procesy – cez články v médiách až po reakcie dotknutých osôb a nápravu nedostatkov.

„Všimli sme si napríklad, že kandidát má veľmi extenzívnu outdoorovú kampaň, pričom sme nevideli žiadny pohyb na jeho transparentnom účte. To sme vyhodnotili ako veľmi podozrivé. Ku kandidátovi sme sa nevedeli dostať, a tak sme o tejto podozrivej aktivite informovali verejnosť prostredníctvom sociálnych sietí Transparency International Slovensko. Informáciu následne prebrali médiá a len čo sa z toho stala mediálna kauza, kandidát sa pod hrozbou poškodenej publicity ozval sám. Okamžite prišlo k náprave na transparentnom účte a vysvetlení situácie,“ dodáva Filip.

K najčastejším prehreškom zo strany kandidátov patrí podľa Emy najmä neohlásená kampaň či neoznačovanie politickej reklamy na reklamných formátoch, čo je pre politikov v predvolebnej kampani zo zákona povinné.

Webová stránka volby.transparency.sk, na ktorej môžu nájsť občania informácie o prebiehajúcich predvolebných kampaniach.

Ako skontrolovať politickú reklamu?

Ambiciózni študenti vysvetľujú, že dodržanie legislatívy pri predvolebnej kampani dokáže skontrolovať každý občan. Bilbordy, ktoré bývajú spravidla najnákladnejšou časťou celej kampane, musia za každých okolností obsahovať informácie o tom, kto je objednávateľ a dodávateľ danej reklamy. Podobne to je aj s online formátmi, ktoré musia mať viditeľné označenie toho, že sú súčasťou predvolebnej kampane. Následne je možné výdavky za kampane politických kandidátov skontrolovať jednoducho na ich transparentných účtoch. Občan by mal na takomto účte vidieť konkrétne položky tvoriace náklady na reklamu. Politické subjekty však podľa Filipa a Emy svoje výdavky na transparentných účtoch často schovávajú za zálohové platby reklamnej agentúre, ktorá následne používa zverené prostriedky bez udania informácie o tom, na čo boli v kampani použité. Ide o netransparentnú, no napriek tomu bežnú prax, ktorá komplikuje boj proti neférovému predvolebnému súboju.

Profesijná deformácia 

Aj keď išlo o pomerne krátku stáž trvajúcu necelé dva mesiace, intenzita a nasadenie študentov pri odhaľovaní predvolebných prešľapov má obdiv nielen v radoch ich spolužiakov, ale aj v samotnej organizácii. „Práca bola časovo náročná. Pracovala som od rána do večera bez veľkej prestávky,“ hovorí Ema. O tom, že práca s predvolebnými dátami bola výzvou nielen fyzicky, ale aj psychicky, svedčí aj neustála podvedomá kontrola marketingových materiálov, ktorá u Filipa pretrváva aj po ukončení stáže. „Počas nej som musel sledovať každý kampaňový bilbord, ktorý som zbadal. Automaticky som kontroloval, či je dodržané legislatívne označenie reklamy.“ Obaja už dostali od organizácie ponuku spolupráce aj po ukončení stáže.

Ich vízie o kariére po dokončení vysokej školy sú však odlišné. Zatiaľ čo Ema plánuje po skončení univerzity pôsobiť v zahraničí a profesijne sa rozvíjať v oblasti verejnej politiky, Filip by sa chcel po čase vrátiť a priložiť ruku k dielu, aby sa na Slovensku pohli veci k lepšiemu.

Ani jeden však nezanevrel na prácu v neziskovej organizácii a pomoci verejnému sektoru, pričom by svoje skúsenosti opäť radi v budúcnosti zúročili pri kontrole predvolebných kampaní.

Zaujímavé stáže pre každého ambiciózneho študenta 

Stáže v neziskových organizáciách nie sú na Slovensku medzi študentmi tradičnou voľbou. Rozhodujúca je často výška ponúkanej finančnej kompenzácie stáže, ktorá je zo strany neziskoviek obvykle na báze dobrovoľníctva. Ema a Filip sa k stáži dostali prostredníctvom stážistických pozícií sprostredkovaných Nadáciou Slovenskej sporiteľne a neziskovej organizácie LEAF. „V rámci programu Leto na Slovensku sme oslovili naše partnerské neziskovky, aby otvorili na leto pozície pre stážistov a my sme im poskytli zdroje na ich mzdy. Vďaka tomu sa stovky mladých slovenských študentov, študujúcich na Slovensku aj v zahraničí, uchádzali o atraktívnu platenú letnú stáž v desiatkach zaujímavých organizácií,“ prezradila Barbara Henterová, správkyňa Nadácie Slovenskej sporiteľne. Práve vďaka finančnej podpore neziskových organizácií mohli študenti nabrať skúsenosti spoločensky prínosnou prácou a rozvíjať svoj talent mimo svojej zahraničnej univerzity doma na Slovensku.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Slovensko

Teraz najčítanejšie