Denník N

Kresliace roboty, porazená matrioška aj skrytá krása Jalta baru: Biela noc sa vracia vo víkendovom formáte

Diela aktuálnej Bielej noci: Masha Mareka Kvetana, kresliace roboty Patricka Tresseta a interaktívna inštalácia belgického štúdia Superbe. Foto - BN
Diela aktuálnej Bielej noci: Masha Mareka Kvetana, kresliace roboty Patricka Tresseta a interaktívna inštalácia belgického štúdia Superbe. Foto – BN

Po dvoch rokoch pandémie sa festival súčasného umenia Biela noc vracia do ulíc Bratislavy a Košíc vo svojom pôvodnom formáte. V Bratislave sa začína dnes (v piatok 16.9.) a potrvá do nedele, o týždeň sa presunie na východ Slovenska.

V roku 2020 sa festival pre pandémiu nekonal vôbec, vlani sa transformoval do podoby dvojtýždňového festivalu.

„Dlho sme zvažovali, kam sa posunieme tento rok, lebo vlani sme mali dobré ohlasy najmä na dĺžku trvania festivalu,“ hovorí Zuzana Pacáková, umelecká riaditeľka Bielej noci.

Po úvahách sa však rozhodli vrátiť k ambíciám, s akými Bielu noc po vzore francúzskej Nuit Blanche na Slovensku pred dvanástimi rokmi rozbehli. K nim patria aj veľké produkcie uznávaných zahraničných autorov, digitálne a interaktívne diela, ktoré by bolo ťažké nielen prevádzkovať, ale i zaplatiť na dlhšie obdobie. „Verím, že ľudia si ich užijú aj v skoncentrovanom čase, čo takisto vytvára špecifickú atmosféru nášho festivalu,“ dodáva Pacáková.

Zuzana Pacáková, umelecká šéfka Bielej noci. Foto – Martina Mlčúchová

Nové technológie, svetoví autori

Program bratislavskej Bielej noci tvorí spolu takmer 60 zastávok s dielami viac ako dvesto umelcov a umelkýň z dvanástich krajín sveta. Dvadsať inštalácií bude mať na Slovensku svoju svetovú premiéru.

„Osobne sa teším napríklad na

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Vizuálne umenie

Kultúra

Teraz najčítanejšie