Denník N

Nikdy som nechcel byť biznismenom, našou akcionárkou je teraz Zem. Zakladateľ značky Patagonia sa vzdal podielu

Odevnú značku Patagonia si neobľúbili len outdooroví nadšenci, ale aj lepšie situovaní ľudia v mestách. Foto - Wikimedia Commons
Odevnú značku Patagonia si neobľúbili len outdooroví nadšenci, ale aj lepšie situovaní ľudia v mestách. Foto – Wikimedia Commons

Začínal ako nomádsky kováč a v divočine skúšal prežiť na mačacom jedle a ulovených veveričkách. Neskôr sa vášnivému lezcovi a surferovi Yvonovi Chouinardovi podarilo s manželkou založiť svetoznámu odevnú firmu Patagonia.

Keď časopis Forbes v roku 2017 zaradil zakladateľa a majiteľa outdoorovej značky Patagonia Yvona Chouinarda do rebríčka najbohatších ľudí na svete, nadšený lezec a surfer reagoval vyjadrením: „Veľmi ma to nasralo.”

Chouinard, ktorý dodnes nevlastní telefón ani počítač a roky jazdí na svojom starom Subaru, založil svetoznámu značku outdoorového oblečenia pred viac ako päťdesiatimi rokmi. Z malej rodinnej firmy sa v priebehu pár rokov stala jedna z najrýchlejšie rastúcich amerických spoločností s priemerným ročným ziskom sto miliónov dolárov.

Funkčné a udržateľné oblečenie preniklo aj do módy dobre situovaných ľudí v mestách, za čo si značka vyslúžila prezývku Patagucci (skomolenie slov Patagonia a módnej značky Gucci).

V stredu 83-ročný zakladateľ nečakane oznámil, že sa so svojou rodinou vzdáva vlastníctva Patagonie a väčšinu akcií daruje neziskovej organizácii Holdfast Collective, ktorá sa bude venovať ochrane životného prostredia. „Našou akcionárkou je odteraz zem,“ napísal vo videu, ktoré zverejnila firma na sociálnych sieťach.

Svetoznámym „biznismenom“ sa však podľa svojich slov nikdy neplánoval stať.

Kováč, lezec a surfer

Dobrodružná kariéra Yvona Chouinarda sa začala

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Ochrana prírody

Svet

Teraz najčítanejšie