Denník N

Umelkyňa Ilona Németh o prestížnej výstave v Nemecku: Umenie má funkciu poukázať na citlivé miesta

Ilona Németh a jej projekt Plávajúcich záhrad pre documentu fifteen v Kasseli. Foto - archív Ilony Németh, András Á. Cséfalvay
Ilona Németh a jej projekt Plávajúcich záhrad pre documentu fifteen v Kasseli. Foto – archív Ilony Németh, András Á. Cséfalvay

Výtvarníčka Ilona Németh tento rok vystavovala na jednej z najprestížnejších svetových prehliadok súčasného umenia – na documente fifteen, ktorá sa konala v nemeckom Kasseli. 

S umelkyňou, ktorá žije v Dunajskej Strede, sme sa rozprávali aj o jej najnovších prácach a plánoch. Z nášho rozhovoru sa dozviete:

  • aký projekt vystavovala na výstave v Kasseli,
  • čo si myslí o antisemitskom škandále, ktorý na documente vypukol,
  • aké sú najnovšie fázy jej projektu Eastern Sugar,
  • ako vzniká jej pamätník venovaný ženám znásilneným počas vojny.

Documenta je okrem Benátskeho bienále považovaná za jednu z najdôležitejších výstav súčasného umenia na svete. V Kasseli sa koná každých päť rokov, tento rok sa otvorila po 15. raz a navštíviť ju bolo možné od 18. júna do 25. septembra. Ako ste sa tam dostali?

Documenta je podľa mňa meradlom pre každého umelca, ide o podujatie, kde by chcel každý raz vystavovať. Druhým takýmto miestom je Benátske bienále, kde som už vystavovala.

Na documentu som od Nežnej revolúcie vždy zavítala a počas uplynulých piatich-desiatich rokov som cítila, že by som dokázala niečo pridať k umeleckému diskurzu, ktorý sa tam objavil. Aby tam však niekto vystavoval, musí dostať pozvánku, nedá sa tam ani prihlásiť, ani podať projekt.

Organizácia tejto výstavy sa začína s veľkým predstihom. Keďže som počas uplynulých rokov pozvánku nedostala, už som sa rozlúčila s tým, že by som sa na tohtoročnú documentu mohla dostať, a prijala som, že mi to opäť nevyšlo. Minulý rok v novembri ma však predsa vyhľadali. Ostalo mi síce veľmi málo času na prípravu, pretože výstava sa otvárala v júni, ale documenta „sa nedá odmietnuť“.

Kto konkrétne vás oslovil? 

Oslovila ma kurátorská skupina združenia OFF-Biennále, ktorú v Maďarsku založila malá skupina odborníkov v oblasti súčasného umenia s cieľom vytvoriť nezávislú platformu.

Na documente sa zúčastnila prostredníctvom dvoch medzinárodných projektov, jedným z nich bol projekt RomaMoma, druhým „Čo by bolo keby a prečo: Off-ihrisko“, kam som dostala pozvanie aj ja. Pozvánka bola do jedného z nových priestorov documenty, do centra Kasselu, na územie požičovne členov AHOI, nachádzajúcej sa na brehu rieky Fulda. Na documente nie je národná reprezentácia, na území AHOI som vystavovala spolu so španielskymi, s českými a maďarskými umeleckými skupinami. Tohtoročná documenta bola úplne iná ako tie predošlé…

V čom bola iná?

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Ochrana prírody

Príroda

Rozhovory

Vizuálne umenie

Kultúra

Teraz najčítanejšie