Denník N

Vallov sľub cyklistom zostal nedodržaný. Bratislavu sme po troch rokoch prešli s jeho expertom na cyklotrasy

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Ako sa jazdí po Bratislave na bicykli po štyroch rokoch primátora Matúša Valla – kľúčové je, aby boli bezpečnejšie veľké cesty, ktoré spájajú predmestia s centrom.

„Máme lepšie podmienky ako Kodaň alebo Amsterdam, u nás je teplejšie, stále verím, že Bratislava bude cyklistické mesto, len to trvá. Musí byť,“ primátor Matúš Vallo v podcaste Lužifčák publikovanom v septembri 2021.

Ak chce mesto dostať ľudí na bicykle, je jasné, čo musí spraviť – základným predpokladom pre prechod zo štyroch na dve kolesá je bezpečná infraštruktúra. Až vtedy si na bicykel sadnú nielen skúsenejší cyklisti, ale napríklad aj seniori; rodičia sa naň nebudú báť pustiť svoje deti.

„Sú určité cesty, na ktorých sa bojím, na iných nie,“ priznáva Lenka Antalová Plavuchová, námestníčka bratislavského primátora Matúša Valla.

Pred písaním tohto textu sme ju oslovili, či si s nami na bicykli prejde trasu od železničnej stanice Predmestie po budovu magistrátu v historickom centre mesta.

„Túto príležitosť som radšej odovzdala skúsenejšiemu kolegovi, ktorý to prešiel za mňa. Cez Račianske mýto by som sa nepustila priamo pomedzi autá, to by som sa bála.“

Dodáva však, že už je odvážnejšia ako v minulosti, aj keď domov do Krasnian jazdí pre pocit bezpečia aj po chodníku pre chodcov – čo je nelegálne. „Nie je to optimálne, ale jazdím na úsekoch, ktoré sú chodcami veľmi málo používané.“

Vallova viceprimátorka zďaleka nie je jedinou s obavami jazdiť na bicykli po bratislavských cestách.

„Už sa bojím menej“

Cestu po Račianskej radiále s nami napokon prešiel Peter Netri, ktorý má na magistráte na starosti dopravné projekty, a to nielen cyklistické. Rovnakú trasu sme s ním absolvovali aj pred tromi rokmi, keď bol vo svojej funkcii len necelý rok. Predtým bol predsedom občianskeho združenia Cyklokoalícia.

„Jazdiť po Bratislave sa už bojím menej,“ hovorí Netri.

Následne si znova prechádzame rovnakú trasu ako pred tromi rokmi a vidíme, že sa na nej veľa nezmenilo – pokiaľ ide o bezpečnosť cyklistov. Netri sa viackrát zastaví a hovorí o rozpracovaných projektoch či administratívnych, či iných prieťahoch, ktoré im bránia.

Vajnorská ulica. Foto N – Tomáš Benedikovič

Nebolo by fér, ak by sme v tomto texte písali len o tejto jednej trase, keďže už len po rovnobežnej Vajnorskej by sa nám išlo lepšie.

Určite však je fér povedať, že napriek mnohým zlepšeniam v cykloinfraštruktúre sa administratíve primátora Matúša Valla nepodarilo v jeho prvom volebnom období splniť kľúčový cyklodopravný sľub – vybudovanie malých desiatok kilometrov segregovaných cyklistických trás.

„Máme 4,5 kilometra obojsmerných,“ priznáva mesto.

Prečo nie niekoľko desiatok kilometrov? Vallo, Antalová Plavuchová aj Netri sa zhodujú, že

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Bicyklovanie v Bratislave

Bratislava

Komunálne a župné voľby 2022

Matúš Vallo

Slovensko

Teraz najčítanejšie