Štyridsať neviest naraz sa nedá prehliadnuť, ale Giselle asi bude treba prisvietiť

Cez víkend sa v hlavnom meste odohrali dve dôležité kultúrne akcie. Počas Bielej noci sa predstavením Veľký nádych predznamenal októbrový festival Bratislava v pohybe a najznámejší „biely balet“ sa vrátil na dosky Slovenského národného divadla. Bez špeciálnych efektov – ako tieto predstavenia vidíme, určuje hlavne svetlo súčasnosti.
Rôzne podoby ženskej zrelosti
Viac než štyridsať postáv v bielom je počas príchodu divákov nehybne rozmiestnených vo vnútornom nádvorí Primaciálneho paláca, za zvukov hudby začnú trhavými pohybmi ožívať. Sme k nim dosť blízko a zisťujeme, že na sebe majú svadobné šaty a že to nie sú len typické tanečné telá. V pohybovo-hudobno-výtvarnej inštalácii Veľký nádych sa predstavujú ženy v rôznych podobách zrelosti, od tých, ktoré svadbu ešte nezažili, až po tie, čo áno, a možno nielen raz.
Režisér Jozef Vlk s choreografkou Stanislavou Vlčekovou z Debris Company sa tu rozhodli spojiť zopár profesionálnych tanečníc s amatérskymi, vybranými na otvorenú výzvu festivalu Bratislava v pohybe, v ktorého produkcii predstavenie vzniklo. Vytvorili súvislý tanečný kus, citlivo pracujúci s veľmi rozdielne pripravenými tanečníčkami. Tie občas klopia oči, občas ich zapichnú do divákov, veselo, až víťazne. Je v tom hrdosť aj zraniteľnosť, sústredené nasadenie, obradná vážnosť aj neviazanosť, hlavne keď sa