Denník N

Lekár a poslanec Smeru Mohammed Hemza: Postoj strany k utečencom je správny

Lekár Mohammed Hemza sa narodil v roku 1947 v irackom meste Divanya približne 175 kilometrov od Bagdadu. Vyštudoval Lekársku fakultu na Univerzite Komenského v Bratislave. V roku 1985 sa presťahoval do Bojníc a neskôr si otvoril súkromnú lekársku prax. Uznávaný kožný lekár žije so slovenskou manželkou, majú dve dcéry, ktoré absolvovali piaristickú základnú školu v Prievidzi. Mohammed Hemza je od roku 2013 župný poslanec v Trenčianskom kraji  za stranu Smer. foto N - Daniel Vražda
Lekár Mohammed Hemza sa narodil v roku 1947 v irackom meste Divanya približne 175 kilometrov od Bagdadu. Vyštudoval Lekársku fakultu na Univerzite Komenského v Bratislave. V roku 1985 sa presťahoval do Bojníc a neskôr si otvoril súkromnú lekársku prax. Uznávaný kožný lekár žije so slovenskou manželkou, majú dve dcéry, ktoré absolvovali piaristickú základnú školu v Prievidzi. Mohammed Hemza je od roku 2013 župný poslanec v Trenčianskom kraji  za stranu Smer. foto N – Daniel Vražda

Pochádza z Iraku, je poslancom Smeru v Trenčianskom kraji a rešpektovaným lekárom na hornej Nitre. Pri debate o terorizme a moslimoch hovorí ako Robert Fico.

Mohammed Hemza tvrdí, že kultivovaný človek nemôže byť rasista ani šovinista. Na zemeguli sme podľa neho všetci cudzinci. Každý národ má síce svoj štát, jazyk a tradície, ktoré treba rešpektovať, ale základom je Adam a Eva.

Narodili ste sa a detstvo ste prežili v Iraku. U nás majú ľudia záhrady, chaty, odchádzajú tam s deťmi na víkendy, alebo chodia k jazerám, v zime do hôr lyžovať… Ako vyzerá detstvo v Iraku? Bolo iné, alebo rovnaké?

Rodiny  v Iraku sú rovnaké ako v každej inej krajine. Záleží len na podmienkach, či sú bohatí, stredná vrstva, alebo chudobní. Aj v Iraku sa rodičia venujú deťom. Hrajú sa a sú nevinné tak ako inde.

Vyrastali ste v strednej vrstve?

Áno. Mám štyroch bratov. Otec bol malý obchodník, matka žena v domácnosti. Obidvaja, povedal by som, boli analfabeti. Nevyštudovali, mali len zdravý sedliacky rozum a poslali nás do škôl. Vychovali z nás právnika, inžiniera, učiteľa a lekára.

Bratia zostali v Iraku?

Áno, zostali doma.

Prečo ste odišli v 80. rokoch z vlasti?

Chcel som študovať medicínu alebo farmáciu a bratia mi pomohli.

V Iraku ste nemohli študovať?

Mohol, ale bratia rozhodli, že pôjdem do zahraničia.

Za vás?

Áno. U nás je hlava rodiny otec a starší bratia sa rozhodli, že mi pomôžu. Išiel som do Turecka študovať medicínu a v treťom ročníku som odišiel do Československa, do Bratislavy.

Dôvodom vášho odchodu teda neboli iné dôvody, napríklad náboženské, politické, alebo iné?

Nie. Prišiel som do Československa v roku 1974. Po absolvovaní jazykového kurzu v Senci som študoval medicínu na Univerzite Komenského. Po skončení som pracoval rok v zahraničí. Potom som sa vrátil späť na Slovensko  a už som tu zostal.

Prečo ste sa rozhodli usadiť na Slovensku? Ako vyzeral Irak, keď ste sa na čas vrátili, napríklad počas vojny s Iránom?

Nechodil som vôbec do Iraku, štyridsať rokov som nebol doma. Nebol som tam ani počas vojny s Iránom. Rodina ma navštevovala v Bratislave.  Prvý raz som prišiel až po páde Husajnovho režimu.

Prečo?

Som ľavicovo orientovaný človek. Vtedy prišiel Saddám Husajn k moci a nastolil režim, ktorý odstránil opozíciu. Nikdy som s ním nesympatizoval a považujem ho za nešťastie národa.

Ľavicovo orientovaný, myslíte prívrženec socialistickej strany Baas?

Baas nie je ľavicová strana…

Prečo je politológmi označovaná za socialistickú?

Aj Hitler bol socialista… V sedemdesiatych rokoch sa Husajn vrátil k moci. Bol nezmyselný konflikt s Iránom a nechcel som sa vrátiť do oblasti, kde je vojna. Tak som zostal.

Aký ste mali pocit, keď ste sa vrátili? Bol Irak iný, zmenil sa?

Zmenil sa k horšiemu. Vojna a embargo nechali stopy na ľuďoch. V Iraku platili zákony, teraz je chaos.

V Československu ste prežili dva režimy. Ako ste vnímali 80. roky, kvalitu zdravotníctva a postupný pád komunistického režimu?

Cítil som sa tu ako doma, mal som tu priateľov, oženil som sa, a tak som sa rozhodol zostať. Zdravotníctvo bolo v ČSSR na dobrej úrovni a hlavne bolo dostupné každému občanovi. Ľudia nemali možnosť to porovnávať, tak si veľakrát tieto výhody ani neuvedomovali. Odbornosť tu bola na vysokej úrovni.

Hovoríte, že nie ste praktizujúci veriaci. Aký je váš vzťah k moslimskej viere?

Nie som praktizujúci veriaci, ani doma ma k tomu neviedli, ale vážim si každé náboženstvo, pokiaľ neprekračuje zdravé hranice. Či je to katolík, evanjelik, žid, všetci sme ľudia. Toto nie je pre mňa životná priorita. Som moslim, ale vážim si každú vieru. Oženil som sa tu a svokor ma požiadal, aby som mal cirkevný sobáš. Cirkev mi dala výnimku a ja som to urobil. Moje deti sú pokrstené a chodili do cirkevnej školy. Žijem v kresťanskom štáte a rešpektujem náboženstvo, tradície, všetko, čo patrí k tomuto národu.

Islamský štát stupňuje svoju brutalitu. Nebezpečné je byť vzdelanou ženou aj sledovať futbal. FOTO - TASR
Islamský štát stupňuje svoju brutalitu. Nebezpečné je byť vzdelanou ženou aj sledovať futbal. Foto – TASR

Ste moslim, ale nie praktizujúci. Mali ste s tým ešte v Iraku problémy?

Nie. Ten, kto chcel veriť, veril, kto nechcel, neveril. Ten, kto chcel dodržiavať pravidlá, dodržiaval, kto nie, nedodržiaval. Nikto ho nenútil. Neexistoval zákon, ktorý by donútil ľudí chodiť do mešít.

A verejná mienka?

Tak isto. Počas ramadánu niektorí dodržiavali pôst, ako tu na Vianoce, niektorí nie. Kto chcel piť, pil, kto nie, nie.

Patríte k najváženejším lekárom v okolí, riešili niekedy ľudia z Bojníc, či Prievidze váš pôvod?

Za štyridsať rokov, čo tu žijem, som sa nikdy nestretol s tým, aby som musel riešiť otázky viery. Ľudí a ani mojich priateľov to nikdy nezaujímalo. Myslím si, že iba médiá tu rozdúchavajú tieto neexistujúce problémy. Ak niekoho zaujímalo, odkiaľ som, tak z čistej zvedavosti o krajinu, nie náboženstvo.

Ste presvedčený, že problémom sú len médiá? Citujú nezodpovedných politikov, ktorí si robia na téme utečencov a terorizmu kampaň.

Niektoré médiá zastupujú skupiny politikov, finančné skupiny, vojenský priemysel. Nikto nechce zomierať. Každá vojna vznikla na základe ekonomického tlaku, predaja zbraní alebo geopolitickej expanzie.

Je na Slovensku nejaká ekonomická alebo iná skupina, ktorá by mohla z vojny profitovať?

Slovenské médiá nie sú odtrhnuté od európskeho alebo svetového kontextu.

Politikov nespomínate. Politici na Slovensku bez problémov verejne používajú termíny ako islam, moslim, terorizmus ako synonymá.

Sú politici, ktorým tento problém vyhovuje. Chcú sa zviditeľniť. Niektorí sú spojení s určitými západnými skupinami.

Ktorí konkrétne?

Nemôžem ich menovať ani hodnotiť, pretože som s nimi neprišiel do osobného kontaktu.

Zmenil sa postoj Slovákov voči moslimom dnes, napríklad v súvislosti s utečeneckou vlnou, či útokmi v Paríži a podobne?

Neviem, či sa zmenil postoj Slovákov. Mojich priateľov nie, ale je možné, že masírovanie mozgov médiami zanechalo určité stopy.

Znovu ste spomenuli médiá, ale o reálnej hrozbe od utečencov hovoria vrcholní politici… Sila informácie od premiéra, ministra vnútra alebo vlády je určite väčšia ako od bulvárnych novín, ktoré napíšu, že o niekoľko rokov budeme všetci moslimovia…

Strach, ktorý vyvolávajú politici, sa končí vtedy, keď  dosiahnu veľké štáty svoj cieľ. Pohybujem sa medzi ľuďmi, chodí ich ku mne denne vyše päťdesiat. V živote som sa necítil diskriminovaný. Pred chvíľou ste sa u mňa stretli s dvomi mužmi. Jeden je katolík, druhý je žid a obidvaja sú moji priatelia. Mám tu priateľa moslima, ktorý chová ošípané…

Pokiaľ ich nekonzumuje…

Konzumuje, aj ja jem bravčové. Rozumiete, žijeme tu.

Čo si myslíte o Islamskom štáte a terorizme? Slovenskí moslimovia hovoria, že to nemá nič spoločné s ich vierou, súhlasíte?

Islamský štát a terorizmus sa určite nerovná islam. Toto nemá s náboženstvom nič spoločné. Je to zneužívanie náboženstva vo svoj prospech. Keby platilo, že islam rovná sa terorizmus, už by tu asi iné náboženstvo ani nebolo. Uvedomujete si, koľko je na svete moslimov? Predovšetkým oni trpia tým, čo sa deje. Ich terorizujú a snažia sa vyvolať strach. Zomierajú oni, aj Európania. To, čo sa stalo v Paríži, je nesporne strašné a odsúdeniahodné, rovnaký zločin sa stal pred dvomi týždňami v Bejrúte a explózia ruského lietadla.

Ako vnímate postoj strany Smer, ktorej ste členom, k utečeneckej kríze? Aký je váš osobný postoj k prijímaniu utečencov?

S postojom Smeru možno len súhlasiť. Slovensko nie je na tom ekonomicky tak, aby mohlo bez kontroly prijímať utečencov. Rozhodne to musí byť regulované. Aj keď si nemyslím, že sa sem budú hrnúť tisíce prisťahovalcov.

Prečo?

Slovensko nie je pre nich ekonomicky také zaujímavé.

Nemyslíte si, že postoj Smeru a Slovenska je schizofrenický? Na jednej strane prijímame miliardy eur z európskych fondov, ale keď máme urobiť niečo my, tak sa vyhovárame, že na to nemáme?

Nikto vám nedá peniaze len tak… Slovensko môže pomáhať len toľko, koľko zvládne.

Myslíte si, že Nemci alebo Francúzi by nevedeli využiť peniaze, ktoré dávajú do fondov, lepšie doma?

Už som to povedal. Nikto vám nedá peniaze len tak. Nemci dávajú, lebo potrebujú udržať Európu pokope a vyhovuje im to hospodársky. Osobne si myslím, že oficiálny postoj Slovenska k tejto otázke je úplne správny.

Premiér s policajtami, ktorých vláda poslala strážiť schengenskú hranicu v Slovinsku. foto - tasr
Premiér s policajtmi, ktorých vláda poslala strážiť schengenskú hranicu v Slovinsku. Foto – TASR

Predseda vašej strany Fico vyhlásil, že monitorujeme všetkých moslimov. Čo na to hovoríte?

Je to jedno z bezpečnostných opatrení, ktoré štát robí. Za teroristickými útokmi stoja takzvaní moslimovia, ktorí zneužívajú islam na to, aby takto útočili.

Monitorovanie podozrivých je v poriadku, ale monitorovanie všetkých moslimov bez rozdielu je problém. Mohamad Hasna z Islamskej nadácie na Slovensku konštatoval, že premiér verejne zbúral mýtus o Slovensku ako o demokratickej a slobodnej krajine, a opýtal sa, či zostane len pri monitorovaní, alebo sa musíte pripraviť na povinné nosenie zeleného polmesiaca.

V Prievidzi žijem vyše tridsať rokov a nikto ma nemonitoroval.

Keby ste o tom vedeli, to by bol problém.

Stretávam sa s krajanmi, ktorí so mnou študovali a žijú tu. Žiadny z nich sa nesťažoval, že ho monitorujú. Nikto nie je slepý. Keby vás monitorovali, všimli by ste si to. V každom štáte monitorujú ľudí. Občan platí dane a štát ho má chrániť.

Opýtam sa inak. Bolo by korektnejšie vyhlásenie: monitorujeme všetkých podozrivých moslimov, ktorí by mohli spôsobiť problémy tomuto štátu, a všetci slušní moslimovia môžu pokojne spávať, pretože chránime aj ich bezpečnosť?

To je hra so slovami. Myslím si, že monitorovanie nebolo myslené tak, ako ho chápete. Bolo myslené v širšom slova zmysle, ako určitý systém sledovania. Dnes sledujú každého občana v celom svete. Vedia o vás všetko.

Osobne nemáte obavu, že by vám niekto narušil súkromie?

Absolútne nie.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Migrácia

Slovensko

Teraz najčítanejšie