Denník N

Päť dôvodov, prečo to s odchodom RegioJetu nemusí byť také horúce

RegioJet vstúpil na linku Bratislava – Košice v decembri 2014, jazdil bez dotácií od štátu. Foto – TASR
RegioJet vstúpil na linku Bratislava – Košice v decembri 2014, jazdil bez dotácií od štátu. Foto – TASR

RegioJet je so Slovenskom zrastený viac, než je na prvý pohľad zrejmé. Napríklad depo v Rači si prenajal na štyridsaťpäť rokov dopredu.

Český dopravca RegioJet sa rozhodol pritvrdiť v hre nervov proti ministrovi dopravy Jánovi Počiatkovi.

V pondelok oznámil, že sa chystá stiahnuť svoje vlaky z linky Bratislava – Košice, na ktorú vstúpil len pred necelým rokom.

Dôvod? Vadia mu štátne vlaky InterCity, ktoré podľa neho jazdia za podnákladové ceny. „Veľmi nás to mrzí, najmä kvôli našim zákazníkom. No nemôžeme podnikať tam, kde sa nás štátny dopravca snaží vyštvať,“ vyhlásil majiteľ RegioJetu Radim Jančura.

Hoci oznam RegioJetu pôsobí navonok dramaticky, nič ešte nemusí byť definitívne. Denník N zostavil päť dôvodov, pre ktoré môže byť postup RegioJetu stále len taktickou hrou.

1. Ešte čakáme na zázrak

Pravdou je, že pri slovách Radima Jančuru sa môže zdať, že odchod RegioJetu je hotová vec. „Dnes je stopercentne isté, že z trate Bratislava – Košice odchádzame. Teraz len riešime, kedy a čo urobíme so zamestnancami,“ povedal pre Hospodárske noviny.

Vo svojom oficiálnom vyjadrení si však RegioJet ešte necháva únikovú cestu. „V tomto okamihu platí náš odchod na sto percent. Pokiaľ by sa však na prístupe ministerstva dopravy niečo zmenilo, čo sa momentálne rovná takmer zázraku, budeme na to reagovať,“ uvádza hovorca RegioJetu Aleš Ondrůj.

Český súkromník dal dokonca ministrovi návod, čo by mohol s vlakmi InterCity robiť, aby vyhovel jeho požiadavkám. „Minister by mohol napríklad zvýšiť ceny lístkov,“ pripomína RegioJet.

Alebo by Počiatek podľa predstáv RegioJetu mohol vlaky InterCity rovno zrušiť. „Tieto vlaky boli od začiatku stratové a štátna ZSSK nijako nevysvetlila, ako financuje ich prevádzku,“ tvrdí RegioJet.

Jančura sa dokonca rozhodol, že na Počiatka skúsi nahuckať naštvaných zákazníkov: v tlačovej správe na svojom webe zverejnil Počiatkov aj svoj mobil, aby vraj „cestujúca verejnosť mohla nám obom napísať svoj názor“.

„Minister je štátny úradník, platený z našich daní. Pokiaľ mu napíšu občania, aspoň bude konfrontovaný s ich pohľadom,“ hovorí Jančura.

2. Termín sa posúva

RegioJet odchodom hrozí takmer odvtedy, čo vlani na linku do Košíc vstúpil. Pôvodne však tvrdil, že prevádzku môže ukončiť už v polovici decembra tohto roku, keď začne platiť cestovný poriadok na rok 2016.

„Ak minister dopravy nevyrieši prevádzku stratových vlakov InterCity, odídeme už do tohto termínu,“ písal RegioJet koncom októbra.

Dnes ako dátum svojho odchodu uvádza „prvý štvrťrok 2016“. „Nechceme našich zákazníkov pripraviť o spojenie pred Vianocami a hľadáme tiež riešenie smerom k našim zamestnancom,“ vysvetľuje dnes RegioJet.

Vlastník RegioJetu Radim Jančura je k súperom i politikom nekompromisný. Slovenského premiéra v zime označil za „korupčníka“, ktorý si kupuje voličov bezplatnými cestami vlakom. Foto N - Tomáš Benedikovič
Vlastník RegioJetu Radim Jančura je k súperom aj politikom nekompromisný. Slovenského premiéra v zime označil za „korupčníka“, ktorý si kupuje voličov bezplatnými cestami vlakom. Foto N – Tomáš Benedikovič

Posunutím termínu však zároveň ponechal ministrovi dlhší čas na to, aby mohol aspoň v niečom vyhovieť jeho požiadavkám. Zároveň priblížil možný odchod k termínu volieb, čo môže byť pre Počiatka ďalší druh nátlaku.

Pokiaľ by totiž pár dní pred voľbami skončila historicky prvá konkurencia na najdôležitejšej slovenskej trati, opozícia by získala ďalšiu tému, za ktorú by mohla kritizovať Ficovu vládu.

3. Plány až do roku 2058

Na železnici sa veci plánujú dlho dopredu. RegioJet napríklad už pred pár mesiacmi požiadal správcu koľajníc, spoločnosť ŽSR, aby mu na linke do Košíc rezervovala voľné kapacity pre rok 2016.

Grafikon je podľa ŽSR uzavretý a prvé zmeny by vraj boli možné až k začiatku marca. „Pokiaľ by dopravca odriekol vlakové trasy skôr, budú mu z našej strany účtované úhrady,“ vysvetľuje hovorkyňa ŽSR Martina Pavlíková.

Podobné je to s predajnými okienkami na staniciach, ktoré má RegioJet taktiež rezervované na dlho dopredu. „Zmluvy o prenájme predajných miest sú uzatvorené na dobu neurčitú. Dopravca by mohol požiadať o ich ukončenie s trojmesačnou výpovednou lehotou, ale dosiaľ sa tak nestalo,“ dodáva Pavlíková.

A vôbec najdlhšie plány mal doteraz RegioJet s depom v bratislavskej mestskej časti Rača, ktoré si od ŽSR prenajal v roku 2013 – na obdobie do konca apríla 2058.

Zároveň sa v zmluve zaviazal, že depo nechá za vlastné peniaze zrekonštruovať. Na tom zatiaľ neplánuje nič meniť.

„V súčasnosti sa pripravujeme na získanie stavebného povolenia, stavebné práce by sa mohli začať na jar budúceho roku,“ potvrdzuje Ondrůj.

RegioJet síce tvrdí, že renovované depo by mohol využívať len na prevádzku osobných vlakov medzi Bratislavou a Komárnom, v ktorej bude naďalej pokračovať. Pri tejto linke má však zmluvu so štátom len do konca roku 2020, pričom inú železničnú linku z Bratislavy istú nemá.

4. Zmarené investície

RegioJet pri svojom vstupe na trasu Bratislava – Košice veľa investoval. Zamestnal a vyškolil desiatky nových ľudí, zaplatil si reklamu a zobral si bankový úver na prenájom vozňov a rušňov.

Firma dnes tvrdí, že časť týchto kapacít by vedela využiť aj po prípadnom zrušení linky do Košíc. „Väčšina našich slovenských zamestnancov pochádza z Košíc, teda z mesta, do ktorého budeme naďalej prevádzkovať medzinárodnú linku z Prahy. Pre nich teda uplatnenie dokážeme nájsť,“ rozpráva Ondrůj.

Podobne by vraj našiel využitie aj pre prenajaté vozne či lokomotívy. „Naše linky z Prahy do Košíc, ale aj z Prahy do Martina plánujeme ďalej posilňovať, takže uvoľnené kapacity budeme schopní hneď využiť,“ dodáva.

Nemecké Vectrony sa stali pýchou RegioJetu, v začiatkoch ale prinášali skôr starost. Foto - TASR
RegioJet si pre slovenskú linku prenajal najmodernejšie lokomotívy na slovenských železniciach – nemecké rušne Vectron od Siemensu. Foto – TASR

Horšie by to však bolo s peniazmi investovanými do marketingu. Tie by z veľkej časti vyšli navnivoč. „Bohužiaľ, len do reklamy sme investovali čiastky na úrovni státisícov eur,“ pripúšťa RegioJet.

Český dopravca síce tvrdí, že tieto peniaze by spoločne s ďalšími škodami chcel vymáhať od štátnej ZSSK – výsledok takéhoto sporu by však bol veľmi neistý.

5. Koniec Jančurovského mýtu

Radim Jančura si rád drží povesť vizionára. Svoju materskú firmu Student Agency, cez ktorú vlastní aj RegioJet, založil pred dvadsiatimi rokmi ako spoločnosť na sprostredkovanie študentských pobytov.

Postupne pridal veľa ďalších aktivít od autobusovej dopravy cez predaj leteniek, železničnú dopravu až po prevádzku pražskej taxislužby. A zdalo sa, že keď do niečoho vstúpi, je to stávka na istotu – napríklad pri rozbiehaní linky medzi Bratislavou a Košicami Jančura tvrdil, že na nej môže jazdiť „tisíc rokov“.

Predčasný odchod by túto reputáciu mohol narušiť. A pri každom svojom ďalšom projekte by čelil stále častejším pochybnostiam, do akej miery má svoje plány dobre spočítané.

Teraz najčítanejšie