Denník N

Rusom Turci zostrelili produkt studenej vojny. Stále je to dobré lietadlo

Ruský bombardér Su-24. Ilustračné foto – TASR/AP
Ruský bombardér Su-24. Ilustračné foto – TASR/AP

Suchoj Su-24 bol pôvodne určený najmä na útoky z nízkych výšok. NATO ho nazvalo Fencer, čo sa dá preložiť aj ako dobrý skokan.

Najnovšie informácie o zostrelení Su-24 nájdete v minúte po minúte

Keby modernizačný program ruského letectva napredoval podľa dávnych plánov, k zostreleniu ruského bombardéra Su-24 v blízkosti sýrsko-tureckej hranice by asi nikdy nedošlo. Fencer, také je jeho kódové označenie v NATO, totiž už mal byť v múzeách. Počítalo sa s tým, že dnes už jeho úlohy prevezme nový taktický bombardér Su-34.

Aj ten síce nad Sýriou lieta, ale Rusi ho stále nemajú vo výzbroji v dostatočnom počte, tak sa k slovu dostalo aj lietadlo, ktorého história siaha až do roku 1967, keď vzlietol prvý prototyp. Prirodzene, dnes používané verzie sú modernizované a ich schopnosti sa od pôvodných výrazne líšia.

Ako to už býva, aj vývoj Su-24 počas studenej vojny inšpirovali preteky v zbrojení a americký vzor. Američania práve v roku 1967 zaviedli do výzbroje lietadlo s meniteľnou geometriou krídla, dvoma motormi a dvojčlennou posádkou, ktoré dokázalo útočiť za zlého počasia aj v nízkych výškach. Volalo sa F-111 a vedenie Sovietskeho zväzu rozhodlo, že aj jeho armáda potrebuje rovnaký bombardér.

V tom čase podobné úlohy plnil v podstate neúspešný typ Su-7. Tento jednomotorový stíhací bombardér malo vo výzbroji aj Československo. Buď s ním piloti dokázali doletieť pomerne ďaleko, alebo odniesť relatívne veľký náklad bômb, ale nedokázali oboje naraz.

Viac ťažších bômb a viac paliva

Su-24 mala pomôcť prekonať tento hendikep okrem iného aj meniteľná geometria krídla. Tá má dve základné výhody. Pilot pri štarte krídlo nastaví tak, že jeho pohyblivé časti smerujú takmer kolmo k trupu. Krídlo vďaka tomu dokáže pri štarte a pristátí vytvoriť väčší vztlak a lietadlo vzlietne aj s ťažším nákladom, respektíve má nižšiu pristávaciu rýchlosť.

V praxi to znamená viac ťažších bômb a viac paliva v prídavných nádržiach. Teda vyšší bojový dolet a účinnejší náklad na cieľ. Počas letu – v režimoch, keď je potrebná čo najvyššia rýchlosť – zas pilot zmení uhol šípovitosti. Krídla sa primknú k trupu, zníži sa tým odpor lietadla a zvýši maximálna rýchlosť.

Jednou z možností, ako preložiť anglické slovo Fencer, je okrem šermiara aj „dobrý skokan“. Presne to Su-24 ako prvé sovietske lietadlo dokázalo. Na svoju dobu moderný radar, navigačné vybavenie a ďalšia avionika lietadlu umožňovali v palubnom počítači presne naplánovať trasu letu k cieľu. Fencer sa k nemu dokázal priblížiť v prízemnej výške – doslova kopíroval terén a preskakoval pritom ako závodný kôň prekážky, ako sú elektrické vedenia, domy, komíny či terénne nerovnosti. Cieľom tejto taktiky bolo vyhnúť sa do poslednej možnej chvíle zachyteniu nepriateľskými radarmi.

Samozrejme, Su-24 mal vždy schopnosť útočiť aj z výšok. Turkami zostrelený stroj bol v čase útoku podľa doteraz známych informácií vo výške šesť kilometrov. V podmienkach sýrskeho bojiska netreba riskovať haváriu lietadla počas nebezpečného letu tesne nad zemou. Nepriateľ je navyše pred náletmi z veľkých výšok bezbranný.

Ďalším dôvodom, prečo sa bombardovanie presúva do väčších výšok, je vo všeobecnosti používanie presnej munície navádzanej na diaľku. O type bômb, ktoré niesol zostrelený ruský Su-24 počas svojej poslednej misie, nič nevieme. Podľa dostupných údajov je známe len to, že ruské letectvo trpí na nedostatok modernej munície a až 80 percent použitých bômb použitých v Sýrii sa označuje ako „hlúpe“.

Prekoná rýchlosť zvuku

Ruské letectvo Su-24 stále používa vo veľkých počtoch. Ešte nedávno ich vo výzbroji Rusi mali viac než tristo. Veľká časť z nich však pravdepodobne bola uzemnená. Lietadlo dokáže v prízemnom lete prekonať rýchlosť zvuku, vo výške je jeho maximálna rýchlosť 1654 kilometrov za hodinu. Na dĺžku má vyše dvadsať metrov, rozpätie krídiel je podľa nastavenia krídiel od 17,64 do 10,37 metra.

Maximálny náklad na externých závesníkoch je približne osem ton paliva a výzbroje. Okrem bombardovacej verzie existujú aj prieskumná verzia a verzia pre rádioelektronický boj. Fencer v ruských službách bojoval v Afganistane, Čečensku aj nad Južným Osetskom. Vo výzbroji ho má aj Ukrajina, jeden kus počas vojny poškodili proruskí separatisti.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Turecko vs. Rusko

Vojna v Sýrii

Svet

Teraz najčítanejšie