Denník N

Volali ho Crashstappen, reagovala naňho mongolská vláda. Potom však prišiel zlom a teraz je dvojnásobným majstrom sveta

Max Verstappen. Foto – AP, grafika N – Peter Kováč
Max Verstappen. Foto – AP, grafika N – Peter Kováč

Max Verstappen sa druhýkrát stal majstrom sveta F1.

Vodičský preukaz dostal v čase, keď mal za sebou rok v F1. Helmut Marko ho pred príchodom do F1 porovnával so zosnulým trojnásobným majstrom sveta Ayrtonom Sennom. Podobné superlatívy sme o Maxovi Verstappenovi počuli niekoľko mesiacov pred jeho premiérou. S odstupom času sa ukazuje, že má všetky predpoklady na to, aby sa z neho stal jeden z najväčších jazdcov v histórii F1.

Dnes sa druhýkrát v kariére stal majstrom sveta, keď v japonskej Suzuke vyhral a na druhého v poradí šampionátu Sergia Péreza má už nedosiahnuteľný náskok.

Zlomový bol rok 2014, v ktorom musel mladučký Holanďan s belgickým pasom spraviť dôležité rozhodnutie. Na stole mal ponuku stať sa súčasťou jazdeckého programu Red Bullu. Rovnakú ponuku však mal aj od Mercedesu. Rozhodol sa pre prvú z nich a verný tejto značke je dodnes. Zrejme však nechýbalo až tak veľa, aby sa Verstappenova kariéra uberala iným smerom.

Už od mládežníckych kategórií sa o ňom hovorilo ako o možnom veľkom talente. Odmalička ho viedol jeho otec a bývalý pilot F1 Jos, ktorého výchovné metódy boli témou mnohých debát o začiatkoch mladého Maxa. Plné koncentrovanie sa na pretekársku kariéru a obrovská podpora a manažérska istota v podobe otca priniesli úspech.

Prvá veľká chvíľa nastala tretieho októbra 2014, keď vo veku sedemnásť rokov a tri dni nahradil v prvom tréningu pred Veľkou cenou Japonska v monoposte Scuderie Toro Rosso Jeana-Érica Vergna. Stal sa tak najmladším jazdcom histórie, ktorý sa kedy aktívne zúčastnil na víkende F1. Okrem okruhu v Suzuke si v spomenutej sezóne zajazdil aj v Austine a Sao Paule.

Red Bull si mladučkého jazdca upísal na rok 2015 ako pretekára svojho „béčka“ Toro Rosso. V tom čase boli nálady rôzne. Jedna časť bola nadšená z príchodu veľmi mladého jazdca do F1, mnohí ho velebili a videli v ňom budúcu legendu ešte predtým, ako niečo ukázal. Inak, dnes to tak trochu zažívame pri Oscarovi Piastrim.

Iní však boli kritickejší a nepáčilo sa im, že do F1 prichádza neplnoletý pilot. Práve preto bol následne zavedený systém superlicencie, ktorý jazdcov núti k tomu, aby počas posledných rokov pred plánovaným vstupom do F1 zbierali body. Práve tento systém má zabrániť, aby sa do monopostu posadil síce talentovaný, ale zároveň neskúsený jazdec. A ak by sme chceli nájsť súvis s aktuálnymi udalosťami, tak na bodovací systém momentálne dopláca 22-ročný Colton Herta, ktorému z potrebných štyridsiatich bodov chýba osem.

Prvé ukážky potenciálu i problémov

Verstappen však takýmto prekážkam nečelil a aj preto sa v marci 2015 stal najmladším pretekárom, ktorý odštartoval do pretekov F1. Vo veku sedemnásť rokov a 166 dní odjazdil Veľkú cenu Austrálie, v ktorej siahal na body, ale po poruche musel odstúpiť. Najmladším bodujúcim jazdcom histórie sa stal o dva týždne neskôr v Malajzii.

Prvý moment, na ktorý upozorňovali Verstappenovi kritici, prišiel v šiestej veľkej cene v Monaku. Z pretekov vypadol po tom, čo v Sainte Devote zozadu

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Formula 1

Max Verstappen

Motorizmus

Šport a pohyb

Teraz najčítanejšie