Denník N

Bez amerického útoku na Irak by ISIS neexistoval, hovorí expert na islam

Bojovníci Islamského štátu pochodujú Rakkou. Foto – AP
Bojovníci Islamského štátu pochodujú Rakkou. Foto – AP

Nejde o civilizačný konflikt, ISIS bojuje aj proti moslimom. Oni sú hlavné obete, nie Západ, vraví profesor z Yalovej univerzity, ktorý sa špecializuje na islamské právo.

Na Slovensku strávil rok ako stredoškolák na výmennom pobyte a odvtedy hovorí po slovensky a často sa sem vracia. Andrew March, profesor politológie na Yalovej univerzite, je odborníkom na islamské právo, na Slovensku prednášal v rámci Výskumných seminárov Katedry politológie na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského.

Čo Islamský štát vlastne chce? 

Chce spojiť všetkých moslimov pod jednou zástavou, aby žili pod islamským právom, tak ako ho interpretujú oni.

Prečo potrebujú útočiť na Európanov? Je to niečo, čo sa zmenilo bombardovaním ich územia, alebo sa o to pokúšali aj predtým?

Nemám informácie, že by sa pokúšali o útoky aj predtým. Treba však vedieť, že Francúzsko bombarduje ich. Z ich pohľadu je to sebaobrana. Áno, oni útočia na civilistov, ale je to tým, že je pre nich ťažšie zaútočiť na vojenské ciele.

Je teda jeden z rozdielov medzi ISIS a Al-Káidou to, že Al-Káida útočila na západné ciele aj, povedzme, bez vyprovokovania, kým ISIS ako odpoveď na bombardovanie?

To sú len strategické rozdiely. Cieľ je rovnaký – oslobodiť všetky moslimské krajiny, oslobodiť ich od zahraničnej okupácie alebo od nespravodlivých vlád. Al-Káida si myslela, že cesta k tomu je útočiť na západné ciele a tým oslobodíme islamské krajiny. ISIS v rámci vojny v Iraku tvrdí, že najprv oslobodíme zem a budeme vládnuť.

Andrew March má doktorát z Oxfordu, je profesorom politológie na Yalovej univerzite, kde prednáša politickú teóriu či islamské právo.
Andrew March má doktorát z Oxfordu, je profesorom politológie na Yalovej univerzite, kde prednáša politickú teóriu či islamské právo.

Spomínali ste, že sa nedá odpovedať len dvomi odpoveďami áno alebo nie na otázku, či ISIS vychádza z islamu. Ako by ste na to teda odpovedali?

V prvom rade musíme vedieť odpovedať na otázku, čo je to ISIS a čo to znamená – vychádza z islamu. Pýtame sa, či vychádzajú z islamu ich ciele vytvoriť kalifát, ich snaha vládnuť podľa islamského práva, alebo to, čo konkrétne robia? Všeobecne sa dá povedať, že ich interpretácia islamského práva nie je v modernom svete najpopulárnejšia, ale to neznamená, že to nemá nič spojené s islamskou tradíciou.

Tak, napríklad, keď zavádzajú zákony ako bičovanie, popravy, vychádzajú z islamu?

Samozrejme.

Je to napísané v Koráne?

Nemusí to byť napísané v Koráne. Islamské právo vychádza zo štyroch zdrojov. Korán, hadís – čo sú knihy, ktoré zbierajú všetko o tom, čo hovoril a urobil Mohamed. V islamskej tradícii majú autoritu, aj keď vznikli o dvesto rokov neskôr. Ďalej je to idžmá a kijás, ktorý sa venuje analógiám. Klasický príklad je: ak je víno zakázané, všetky alkoholické nápoje sú zakázané. Keď čítate tieto knihy, nájdete tieto tresty. Dôležité však je aj to, že tieto tresty neboli v islamskej histórii a tradícii veľmi významné. Potrebovali ste veľa dôkazov, napríklad svedkov, prípadne sa človek musel priznať, že to urobil. V dejinách islamského panovania boli tieto tresty veľmi zriedkavé, neboli vždy prioritou a niektorí profesori islamského práva tvrdia, že sú len symbolické. Oveľa častejšie boli tresty a zákony, ktoré si vymyslel vládca.

Ako je to v otázke vojny proti neveriacim? 

To je len trochu v Koráne a trochu v hadíse a v zážitkoch moslimov na smrť proroka. V neskorších knihách práva je napísané, že vojna proti neveriacim je dovolená, ale neveriaci, čo veria v Boha, si môžu vybrať medzi miernym životom pod islamskou vládou, kde zaplatia daň, prejdú na islam, alebo ich čaká vojna.

To vlastne aj ISIS zaviedol na svojom území.

Áno, zaviedli daň, ktorá sa volá džizja. Kresťania a židia – aj keď tuším na ich území žiadni židia teraz nie sú – môžu žiť pokojne, ak zaplatia daň a splnia ďalšie podmienky.

V jednom svojom článku ste spomínali, že jezídi sú z istého dôvodu výnimkou.

Oni sú výnimka, lebo ich náboženstvo vzniklo neskôr. Princíp v islamskom práve hovorí, že všetky náboženstvá v tradícii Abraháma, v ktorom veriaci veria v jedného Boha, a vznikli pred islamom, majú právo prežiť. Ale všetky náboženstvá, ktoré neveria v jedného Boha, sa nemajú tolerovať.

Keď spomínate tieto tresty, používajú sa aj v Saudskej Arábii…

Áno, aj v Iráne.

ktoskym_web

Vidíte teda rozdiel medzi tým, aký právny poriadok má Islamský štát a Saudská Arábia?

Iný je asi súdny proces. V Saudskej Arábii je stabilnejší. Oni majú tiež rôzne súdy, súdy podľa šárie, kráľovské súdy, ten princíp funguje aj pod ISIS. V Saudskej Arábii asi súdny proces berú serióznejšie.

Vidíte útoky v Paríži ako konflikt civilizácií?

Takýto rámec analýzy nepoužívam, nepomáha to. Treba pripomenúť, že je to aj vojna vo vnútri jednej civilizácie. ISIS bojuje proti islamu aj proti moslimom, oni sú hlavné obete ISIS a nie Západ. V Sýrii a Iraku zabíjajú nielen veľa šiitov, ale aj sunnitov. Všetci, čo nie sú s nimi, môžu byť zradcovia islamu, neveriaci. Pomohli úplne zničiť Sýriu. Keď hovoríme o civilizačnom konflikte, predpokladá to, že civilizácie bojujú jedna proti druhej. Pravda je, že to je aj boj proti ich vlastnej civilizácii.

Akú má ISIS podporu obyvateľov, páči sa im tento spôsob života?

Určite nie. Niektorí si myslia, že keď tam pôjdu, že to bude ako raj na zemi. Žijú vo vojnovom stave, podmienky sú strašné, človek tam nemôže žiť v pokoji. Možno sú niektorí, ktorí chcú dobrodružstvo, chcú bojovať, prípadne sem prídu preto, lebo si myslia, že žijú v právnom systéme ako žil prorok a jeho potomkovia. Ale podľa všetkého, čo vieme, sú tam podmienky života strašné.

Na prednáške ste ISIS prirovnávali k leninizmu. Môžete to vysvetliť?

Aj islamisti, aj boľševici tvrdili to, že my sme predvoj a my vieme pravdu a sme pripravení zobrať veci do vlastných rúk a robiť revolúciu. Či už bez podpory, alebo s podporou zvonka. My sme tá skupina, čo môže hovoriť za národ, ktorý chceme zastupovať. V tomto sú tie paralely.

Nakoľko pomohla k vzniku ISIS americká invázia do Iraku v roku 2003?

Úplne. Bez amerického útoku na Irak by ISIS neexistoval. V žiadnom prípade. My sme ten štát rozbili. Ideológia síce už existovala, boli ľudia, ktorí by sa o to snažili aj bez toho. Existovala už vtedy Al-Káida, ktorá chcela rozšíriť svoju ideológiu a svoj vplyv, a oni privítali útok Američanov. Vedeli, že ak my zničíme režim Saddáma Husajna, uvoľní sa miesto pre nich. Ale ak by sme to nespravili, nemali by tú príležitosť, boli by v Afganistane a v Saudskej Arábii.

Niektorí hovoria aj to, že chybou bolo, že sa Američania stiahli v roku 2013.

To môže byť tiež pravda. Ale stiahli sme sa z vojny, ktorú sme sami stvorili. Vytvorili sme tie podmienky a možno bola chyba, že sme sa stiahli. Ale čo sme tam mali byť navždy?

Spomínali ste, že ISIS potrebuje žiť v permanentnom konflikte. Prečo?

Mohli by vybudovať štát, ale ich ideológia je, že ich štát musí expandovať. Legitímny je len ten, ktorý obsahuje všetkých moslimov sveta. Ak by boli len jeden malý štát v púšti v Sýrii a Iraku, nemajú dôvod existencie.

Je toto jedna z vecí, čo láka aj radikálov z Európy?

Určite. Aj tu je dobrá paralela s leninizmom. Revolúcia mala pokračovať, komunizmus sa mal rozširovať všade.

Ako sa dá ISIS zničiť?

To neviem. To by ste sa museli spýtať skôr vojenských expertov. Neviem, ako by to fungovalo, ale nejde to len zo vzduchu, treba poslať aj pozemné vojsko. Nemyslím si však, že Amerika tam pošle 400-tisíc vojakov, aby ich zničili. A potom, kto bude vládnuť? Čo keď niečo podobné vznikne opäť?

Čiže nestačí ISIS len poraziť?

My sme to však už raz porazili, v Iraku. Stiahli sme vojakov a potom sa to vrátilo, ako rakovina. Keby sme chceli ISIS poraziť, môžeme. Ale potom je otázka, kto tu bude vládnuť.

Vidíte súčasné útoky aj v tom kontexte, že momentálne strácajú na bojisku, tak sa potrebovali pripomenúť?

S tým súhlasím. Stále sme ešte tu, ešte stále môžeme niečo robiť, môžeme expandovať. A môžeme útočiť na nich, keď oni útočia na nás. To je ich odkaz z Paríža.

Ďalšie útoky na našu redakciu: Kaliňák po večeroch číha na Leška, Smer žaluje Martina M. Šimečku. Denník N v sledovaní každého kroku vlády nepoľaví, ale ak má pre vás práca našich novinárov a novináriek väčšiu hodnotu, ako je cena predplatného, môžete prispieť na ich prácu a obranu v sporoch darom. Vopred ďakujeme 🫶

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Útok v Paríži

Svet

Teraz najčítanejšie