Denník N

Vynecháva raňajky, sladké aj kávu, často behá. Verstappen má na hlave počas pretekov 40 kilogramov

Foto - Mark Thompson/Red Bull Content Pool; grafika N – Peter Kováč
Foto – Mark Thompson/Red Bull Content Pool; grafika N – Peter Kováč

Bradley Scanes je renomovaný fyzioterapeut a odborník v oblasti športovej vedy, ktorý dostal v decembri 2019 pozvánku na cestu z Londýna do Barcelony. Čas na letisku strávil aj tým, že cez Google zisťoval, kto vlastne je Max Verstappen, dnes dvojnásobný majster sveta. O športovcovi, s ktorým sa mal o pár hodín stretnúť, chcel zistiť aspoň niečo.

Aj keď Scanes nevedel o Formule 1 nič, s Holanďanom sa dohodli na podmienkach spolupráce a už pri prvom stretnutí prišla reč aj na to, ako sa dopracovať k titulu majstra sveta. V nedeľu tento cieľ splnili už druhýkrát.

Zamestnať v športovom tíme človeka, ktorý dané odvetvie vôbec nepozná, sa nemusí javiť ako rozumný nápad. V Red Bulle však dobre vedeli, čo robia, a Scanesa oslovili preto, lebo vo svojej práci patrí k svetovej špičke. Predtým, ako sa dohodol s Verstappenom, pripravoval v olympijskom tíme Veľkej Británie gymnastu Maxa Whitlocka, s ktorým získal na olympiáde v Riu de Janeiro dve zlaté medaily.

Scanes je dnes osobný výkonnostný tréner Verstappena, čo v praxi znamená, že má počas súťažného víkendu na starosti koordináciu všetkých aktivít v Holanďanovom okolí, aby sa jazdec mohol sústrediť výlučne na svoj výkon.

Navyše mimo pretekov určuje náplň silových a kondičných tréningov, kontroluje, ako ich Verstappen zvláda, ale dohliada napríklad aj na jedálny lístok či na duševnú pohodu svojho zverenca.

Srdce pracuje ako pri maratóne

Pri laickom pohľade sa úloha fyzioterapeuta či kondičného trénera v tíme F1 môže javiť ako druhoradá, no opak je pravdou. Aj skutočnosť, že v Red Bulle na tomto poste zamestnali špičkového odborníka, ktorý má na vizitke olympijské zlaté medaily, potvrdzuje, ako veľmi im záležalo na tom, aby mal Max Verstappen v oblasti fyzického rozvoja prvotriedny servis.

Na pochopenie, prečo je kondícia v F1 taká dôležitá a o aký fyzicky extrémne náročný šport ide, stačí opis toho, čo sa odohráva v kokpite počas pretekov.

Predstavte si, že dve hodiny šoférujete auto, ktoré sa pohybuje priemernou rýchlosťou 180 km/h. Už koncentrácia na taký dlhý čas je veľmi vyčerpávajúca. Pri nej sa to však len začína.

Ďalším kritickým faktorom je extrémne teplo. Formula sa pri jazde prehrieva a v kokpite sa teplota môže vyšplhať až na 50 stupňov Celzia. Problém s teplom ešte viac komplikuje oblečenie, ktoré je zo špeciálneho izolačného materiálu, aby chránilo pred prípadným požiarom, no zároveň tak neumožňuje ochladzovanie tela. Aj preto môžu jazdci potením stratiť až 5 % telesnej hmotnosti, čo môže viesť k prehriatiu organizmu – hypertermii.

K rýchlosti a teplu sa pridáva aj

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Formula 1

Max Verstappen

Motorizmus

Šport a pohyb

Teraz najčítanejšie