Denník N

Konkurencia pre Uber a Hopin: prišlo Liftago, majú naň bonzovať

Nový Liftago, Hopin a Uber. Reprofoto - Denník N
Nový Liftago, Hopin a Uber. Reprofoto – Denník N

Zviezli sme sa s novou aplikáciou Liftago. Po príchode Uberu a Hopinu sa trh rozrastá, konkurenčný boj sa pritvrdzuje.

Po piatich minútach už prsty, ktorými stále obnovujem vyhľadávanie v aplikácii Liftago, pomaly odmŕzajú. Stojím na jednom konci bratislavskej Dúbravky, aby som sa pomocou Liftaga zviezla na druhý.

Aplikácia je prehľadná, trasu si navolíte pomerne rýchlo. No potom príde problém. Nikto zo zobrazených taxikárov nereagoval. A to aj napriek tomu, že najbližší taxík je iba štyri minúty jazdy ďaleko. Nová aplikácia sa ešte medzi taxikármi asi veľmi nerozšírila. A tak zákazník čaká. Keď okolo mňa prešiel tretí autobus na ceste domov, tak som to vzdala a nastúpila do MHD.

Taxikárska služba Liftago, ktorá začínala v Česku, je od minulej stredy aj na Slovensku. Ide o jej betaverziu, naplno má fungovať od začiatku decembra. „Zároveň prebieha výber licencovaných vodičov taxi, ktorých chceme mať do konca roka približne sto v Bratislave,“ hovorí Tomáš Sroka, ktorý zodpovedá za jej spustenie u nás.

Trochu inak

Čo je iné oproti službám Uber a Hopin, ktoré už sú v Bratislave?

Uber zostane najlacnejší, najmä preto, že ako jediný využíva služby amatérskych vodičov, ktorí nepracujú pre taxislužby. Vyčítajú mu však, že vodiči nemajú licencie a zrejme ani neplatia dane.

Liftago bude konkurenciou skôr Hopinu, ktorý využívajú taxikári. Tí jazdia zväčša cez spojovateľku svojej taxislužby a okrem toho aj cez aplikáciu.

Zástupca novej aplikácie Liftago vysvetľuje, že sa odlišujú ponukou viacerých taxíkov naraz. „Unikátnosťou aplikácie je trhovisko jázd, kde zákazník uvidí na displeji niekoľko konkrétnych ponúk od viacerých taxikárov, ich vzdialenosť a obľúbenosť,“ vraví Sroka.

Viacero taxíkov naraz pritom ponúka aj Hopin, pri ktorom si môžete navoliť aj filtre napríklad na najlacnejšie či najbližšie taxíky v okolí. Často však taxíky, ktoré sa zobrazia na displeji, na zákazníka nereagujú a príde niekto iný.

liftago obrazok
Liftago sa ešte len rozbieha, aj web ešte musí preložiť.

Druhý pokus vyšiel

Na druhý deň sme Liftago vyskúšali znova. Tentoraz už s väčším šťastím, lebo jeden taxikár reaguje hneď a príde o štyri minúty. Konkurenčný Hopin v tom momente neponúka žiadne auto. Keď sa taxikára pýtame, čo hovorí na novú aplikáciu, je spokojný. Tvrdí však, že v porovnaní s Hopinom, ktorý využíva tiež, je pomalšia. Tiež sa s novou aplikáciou ešte musí naučiť pracovať, v cieli mu chvíľu trvalo nájsť, ako ukončiť jazdu.

Keby v Hopine vedeli, že tento taxikár pracuje aj s Liftagom, mal by z toho problémy.

Hopin: Donášajte na kolegov

Pri nástupe novej aplikácie spustili v Hopine antikampaň v podobe varovných e-mailov.

Vodičom pohrozili, že ak zistia, že taxikár pracuje aj s konkurenciou, spoluprácu s ním ukončia „bez možnosti návratu“.

To by sa ešte dalo pochopiť. V nasledujúcich riadkoch ich však žiadali, aby upozornili aj na prípady, keď ku konkurencii prešiel ich kolega. „V prípade, že máte informácie alebo podozrenie, že nejaký Váš kolega nedodržuje toto pravidlo, dajte nám prosím vedieť a my to preveríme. V prípade potvrdenia podozrenia so šoférom okamžite ukončíme spoluprácu, čo bude viesť k zvýšeniu počtu objednávok pre šoférov dodržujúcich zmluvné podmienky. Nemusíte sa obávať, neprezradíme vašu identitu.“

Napriek počiatočnej ochote spoluzakladateľa Hopinu Martina Barana vysvetliť spomínanú správu sme nakoniec dostali iba oficiálne vyjadrenie: „Za danú komunikáciu sme sa ospravedlnili tak zákazníkom, ako aj taxikárom, čo však nič nemení na skutočnosti, že obe zmluvné strany sú zmluvou viazané a mali by ju dodržiavať.“

Ako hlavný dôvod, prečo Hopin trvá na jednostranných zmluvách, uvádza spoluzakladateľ rozdielny spôsob fungovania aplikácií. „Kým Liftago funguje ako trhovisko taxíkov, naše zmluvy s vodičmi sú postavené na základe exkluzivity, keďže sme v ostatnom období výrazne investovali do aplikácie aj služieb.“

Manažér Liftaga zasa hovorí, že ich model je postavený na tom, že taxikári nemajú obmedzenia, pre koho chcú pracovať.

Na dosah sú zatiaľ Uber a Hopin

Hopin je nateraz lepšie zavedený. Keď sme si cez Liftago v utorok v čase podvečernej špičky volali taxík v širšom centre, po krátkom hľadaní aplikácia napísala, že v blízkom ani širšom okolí nemá žiadne auto. O pár minút ponúkla šesť áut. Hopin aj Uber v tom momente núkali viacero áut s čakacou lehotou okolo piatich minút.

Hopin je dnes v šiestich mestách na Slovensku – v Bratislave, Košiciach, Banskej Bystrici, Trnave, Zvolene a v Michalovciach. V Bratislave a Košiciach majú podľa Barana mesačne desaťtisíce objednávok. Uber a nové Liftago sú zatiaľ iba v Bratislave.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.

Slovensko

Teraz najčítanejšie