Denník N

Ferrari bolo ako študent, ktorý tvrdí, že sa pripravuje, ale aj tak dostane FX na dôležitej skúške (analýza sezóny)

Foto – AP; grafika N – Peter Kováč
Foto – AP; grafika N – Peter Kováč

Pred začiatkom tejto sezóny, ktorá priniesla veľkú zmenu pravidiel, sme mnohí verili, že by štartové pole mohlo byť vyrovnanejšie. To sa však aspoň zatiaľ nestalo, a kým vlani boli v boji o titul a Pohár konštruktérov dve stajne – Red Bull a Mercedes, v tomto roku je to jasná hegemónia Red Bullu na čele s Maxom Verstappenom. Čerstvým dvojnásobným majstrom sveta.

Spočiatku sa zdalo, že to bude vyrovnaná bitka medzi Red Bullom a Ferrari, ale od štvrtých pretekov v Imole sa nádeje na dramatický finiš začali rozplývať. Tretím do partie chcel byť Mercedes, lenže v posledných rokoch dominujúci tím to s konceptom nového monopostu vôbec „netrafil“ a v celom priebehu ročníka sa snaží o znižovanie straty, pričom vopred avizoval, že v súvislosti so sezónou 2023 pracuje na úplne inom aute.

V tomto článku skúsime definovať príčiny jednoznačného úspechu Verstappena a Red Bullu a, naopak, neúspech Ferrari a Mercedesu. Nevymenúvame však všetky konkrétne udalosti; tým sme sa v doterajšom priebehu sezóny venovali postupne po každej veľkej cene. Skôr ide o komplexný pohľad na trojicu najlepších tímov súčasnosti.

Nový monopost a faktor Newey

Najväčšou otázkou pred štartom tejto sezóny bolo, ako sa tímy popasujú s navrhnutím a skonštruovaním úplne nového monopostu s výrazne pozmenenou aerodynamikou a Venturiho tunelmi v podlahe. Tie do F1 vrátili takzvaný prísavný efekt, ktorý bol súčasťou šampionátu do začiatku 80. rokov minulého storočia. Koncepty sa líšili a v počiatočných predsezónnych testoch sme videli viacero rôznych prístupov. Jedným z najzaujímavejších počinov sa stala bočná strana monopostov Ferrari, ktorá vyvolala veľké ohlasy.

Kým Red Bull a Ferrari mali síce odlišné, ale povedzme, že konvenčné riešenia, Mercedes pri vozidle s označením F1 W13 skúsil fundamentálne iný prístup, ktorý bol veľkou témou a veľkým otáznikom. Už prvé testy však naznačovali, že obhajcovia Pohára konštruktérov asi celkom „netrafili“ ideálny koncept, a začal sa boj o čo najefektívnejšie limitovanie škôd.

Od prvých pretekov bolo zrejmé, že

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Formula 1

Max Verstappen

Motorizmus

Šport a pohyb

Teraz najčítanejšie