Ferrari bolo ako študent, ktorý tvrdí, že sa pripravuje, ale aj tak dostane FX na dôležitej skúške (analýza sezóny)

Pred začiatkom tejto sezóny, ktorá priniesla veľkú zmenu pravidiel, sme mnohí verili, že by štartové pole mohlo byť vyrovnanejšie. To sa však aspoň zatiaľ nestalo, a kým vlani boli v boji o titul a Pohár konštruktérov dve stajne – Red Bull a Mercedes, v tomto roku je to jasná hegemónia Red Bullu na čele s Maxom Verstappenom. Čerstvým dvojnásobným majstrom sveta.
Spočiatku sa zdalo, že to bude vyrovnaná bitka medzi Red Bullom a Ferrari, ale od štvrtých pretekov v Imole sa nádeje na dramatický finiš začali rozplývať. Tretím do partie chcel byť Mercedes, lenže v posledných rokoch dominujúci tím to s konceptom nového monopostu vôbec „netrafil“ a v celom priebehu ročníka sa snaží o znižovanie straty, pričom vopred avizoval, že v súvislosti so sezónou 2023 pracuje na úplne inom aute.
V tomto článku skúsime definovať príčiny jednoznačného úspechu Verstappena a Red Bullu a, naopak, neúspech Ferrari a Mercedesu. Nevymenúvame však všetky konkrétne udalosti; tým sme sa v doterajšom priebehu sezóny venovali postupne po každej veľkej cene. Skôr ide o komplexný pohľad na trojicu najlepších tímov súčasnosti.
Nový monopost a faktor Newey
Najväčšou otázkou pred štartom tejto sezóny bolo, ako sa tímy popasujú s navrhnutím a skonštruovaním úplne nového monopostu s výrazne pozmenenou aerodynamikou a Venturiho tunelmi v podlahe. Tie do F1 vrátili takzvaný prísavný efekt, ktorý bol súčasťou šampionátu do začiatku 80. rokov minulého storočia. Koncepty sa líšili a v počiatočných predsezónnych testoch sme videli viacero rôznych prístupov. Jedným z najzaujímavejších počinov sa stala bočná strana monopostov Ferrari, ktorá vyvolala veľké ohlasy.
What's your favourite part of the F1-75 as revealed ahead of the 2022 F1 season?
At Cavallino House we're quite partial to the scalloped curves and flowing louvres of the sidepod area.#Ferrari #F1 #F1-75 #Scuderia #F12022 pic.twitter.com/j1PpyhkssZ
— FerrariOwnersClub GB (@FerrariOwnersGB) February 21, 2022
Kým Red Bull a Ferrari mali síce odlišné, ale povedzme, že konvenčné riešenia, Mercedes pri vozidle s označením F1 W13 skúsil fundamentálne iný prístup, ktorý bol veľkou témou a veľkým otáznikom. Už prvé testy však naznačovali, že obhajcovia Pohára konštruktérov asi celkom „netrafili“ ideálny koncept, a začal sa boj o čo najefektívnejšie limitovanie škôd.
Od prvých pretekov bolo zrejmé, že