Nobelovu cenu získali priekopníci kvantovej fyziky. Skúmali jav, ktorý Einstein nazval strašidelným pôsobením

Ilustrácia previazaných fotónov. Zdroj - Johan Jarnestad/The Royal Swedish Academy of Sciences
Ilustrácia previazaných fotónov. Zdroj – Johan Jarnestad/The Royal Swedish Academy of Sciences

Vďaka ich výskumu napreduje napríklad vývoj kvantových počítačov.

Komisia Kráľovskej švédskej akadémie vied dnes udelila najvyššie vedecké ocenenie vo fyzike za „experimenty s previazanými fotónmi, ktoré potvrdzujú porušenie Bellových nerovností a sú priekopníkom kvantovej informačnej vedy“.

Rovným dielom si ho rozdelia vedci Alain Aspect, John Clauser a Anton Zeilinger.

Nezávisle od seba skúmali, prečo sa dve častice správajú, akoby boli jednou jednotkou, aj keď sú od seba vzdialené.

Albert Einstein o tomto jave hovoril ako o „strašidelnom pôsobení na diaľku“. Erwin Schrödinger zase poznamenal, že je to najdôležitejšia vlastnosť kvantovej mechaniky.

Laureáti Nobelovej ceny za fyziku 2022. Zdroj – nobelprize.org

„Myslím si, že toto je jedna z Nobelových cien, na ktoré sa už dlho čakalo. Napriek tomu, že kvantová mechanika je nesmierne komplikovaná, považuje sa za jednu z najsľubnejších technológií pre toto storočie,“ hovorí Samuel Kováčik, teoretický fyzik z UK v Bratislave a zakladateľ popularizačného projektu Vedátor.

Dodáva, že v ostatnom čase stála fundamentálna kvantová mechanika pri oceňovaní trochu bokom. „Teraz to vyzerá, že v časticovej fyzike došlo objavom Higgsovho bozónu k istému zavŕšeniu výskumnej periódy a kvantová mechanika možno preberá žezlo.“

Čo sú previazané fotóny?

Jav, ktorý Einstein označil ako „strašidelné pôsobenie na diaľku“, čiže previazanie (angl. entanglement), si laicky môžeme predstaviť ako dvojicu častíc, ktoré si navzájom ovplyvňujú vlastnosti.

„Keby som mal dva previazané fotóny, ktoré vzdialim povedzme miliardu kilometrov, a s niekým sa dohodnem, že ich na pravé poludnie

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Nobelove ceny