Školský týždeň: Len vyššie učiteľské platy nestačia, potrebujeme zlepšiť aj pracovné prostredie v školách
Školský týždeň pripravuje Centrum vzdelávacích analýz, nezávislá analytická a výskumná organizácia, ktorej cieľom je najmä na základe dát a výsledkov výskumu zlepšovať kvalitu školstva. Podporiť ho môžete tu.
Na Slovensku sa téma pracovných podmienok učiteliek a učiteľov často zužuje len na otázku ich platového ohodnotenia. Na jednej strane je to pochopiteľné – učiteľské platy sú u nás pomerne nízke. V roku 2020 zarábali učiteľky a učitelia na Slovensku len 77 percent toho, čo zarobili ľudia s vysokoškolským vzdelaním. Priemer krajín OECD bol pritom 90 percent. Za ostatné dva roky sa situácia zrejme ešte zhoršila.
Platové podmienky však nie sú jediným faktorom, ktorý vplýva na kvalitu pracovného prostredia v školách. Aké ďalšie pracovné podmienky by sme mali zohľadňovať, ak chceme zabezpečiť, aby sa učiteľkám a učiteľom pracovalo dobre? A ako sa nám darí tieto podmienky vytvárať?
Lepšie podmienky, učitelia neodchádzajú, deti sa učia lepšie
Lepšie pracovné podmienky učiteliek a učiteľov sú