Denník N

Vízia apokalypsy rozhýbala dejiny pred 500 rokmi, ale dnes stráca na príťažlivosti

Éra medzi rokmi 1500 až 1700 bola hlboko ovplyvnená predstavou blížiaceho sa konca sveta a paradoxne tak prispela k zrodu modernej Európy.

Je zvláštne, že hoci klimatické zmeny alebo nukleárna vojna ohrozujú ľudstvo viac než všetky doterajšie katastrofy v dejinách a bohatí ľudia si vo veľkom stavajú podzemné kryty pre prípad planetárnej pohromy, pojem apokalypsa v jej biblickom poňatí sa používa zriedka.

Možno je to preto, lebo nepotrebujeme biblický výklad Božieho trestu za naše neresti a pýchu, aby sme pochopili príčinu a následok. Otepľovanie planéty nemá s Božím trestom nič spoločné – je to jednoducho následok ľudskej činnosti.

A je ešte jeden dôvod, pre ktorý sa biblické chápanie apokalypsy do našich čias nehodí: ona bola totiž nielen predzvesťou utrpenia, ale aj predzvesťou šťastného konca, keď ľudia budú žiť v mieri a lev si bude líhať vedľa ovce. My nemáme dôvod veriť v to, že až zničíme život na planéte, nastane pre ľudí nejaká šťastná epocha.

Existovala však éra, keď bolo očakávanie apokalypsy hybnou silou dejín, a paradoxne sa vďaka nemu zrodila moderná Európa. Bolo to zhruba medzi rokmi 1500 až 1700 nášho letopočtu, ktoré sú témou knihy amerického historika Johna Jeffriesa Martina z názvom A Beautiful Ending: The Apocalyptic Imagination and the Making of the Modern World (Krásny koniec: Apokalyptická imaginácia a tvorba moderného sveta).

Kľúčový bol vynález kníhtlače

Ľudia v minulosti nežili s nádejou na pokrok, ale „s predstavou prozreteľnosti“, teda v očakávaní, že sa naplní proroctvo Biblie – a mnohí považovali za svoje poslanie porozumieť znakom doby a oznámiť príchod apokalypsy.

Začiatkom 16. storočia mali mnoho dôvodov myslieť si, že ten čas už nastal. Európu ničili morové epidémie, vojny a roky neúrody a „mnohí cítili, že svet, ako ho poznali ich predkovia, je nenávratne preč“.

Ale rovnako uvažovali aj moslimovia a židia a nahrával im kalendár. Židovský filozof Abravanel vychádzal z Knihy proroka Daniela v Starom zákone a predpovedal príchod Mesiáša v roku 1503, moslimskí myslitelia zasa hovorili o rokoch 1494 – 1495 podľa kresťanského kalendára, pretože tento dátum sa zhodoval so začiatkom 10. storočia podľa islamu a panovala všeobecná zhoda, že práve toto storočie predchádza apokalypse.

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Knihy

Komentáre, Kultúra

Teraz najčítanejšie