Denník N

Mediabriefing logoMediaBrífing: Na Instagrame videla veci, z ktorých ani psychológ nemohol spávať, ukázalo vyšetrovanie samovraždy dievčaťa

Dobrý deň, dnes sa v MediaBrífingu dočítate:

  • sociálne siete mali vplyv na dievča, ktoré spáchalo samovraždu;
  • regulátor zatiaľ nemusel prikázať Facebooku niečo zmazať;
  • Elon Musk chce opäť kúpiť Twitter
  • a ďalšie správy o médiách a internete.
Molly Russell. Foto – archív rodiny

Na svete je zrejme prvý verdikt, podľa ktorého majú sociálne siete a ich odporúčacie algoritmy podiel viny na smrti človeka.

V roku 2017 si vzala život 14-ročná Molly Russell. Britské súdne vyšetrovanie teraz potvrdilo, že trpela depresiou a negatívny vplyv na ňu mal aj obsah, ktorý videla na internete. Informovali o tom BBCGuardian.

  • Pol roka pred smrťou Molly na Instagrame lajkla, zdieľala alebo si uložila 16 300 príspevkov, až 2100 z nich súviselo s depresiou, sebapoškodzovaním a samovraždou.
  • Problematický obsah videla Molly aj na Pintereste, služba jej dokonca poslala e-maily s odporúčaniami s názvami ako 10 obrázkov depresie, ktoré by sa vám mohli páčiť.
  • V prípade vypovedal aj psychológ. Priznal sa, že týždne nemohol dobre spávať, keď si pozrel obsah, ktorý Molly sledovala na internete.
  • Podľa britského súdneho vyšetrovateľa by takéto zábery nemali byť dostupné deťom.

Reakcie: V rámci vyšetrovania museli vypovedať aj manažéri sociálnych sietí. Šéf komunity Pinterestu Judson Hoffman priznal, že v čase, keď Molly ich službu používala, nebola bezpečná. Vyhlásil, že „hlboko ľutuje“, aký obsah dievčina na ich platforme videla.

Instagram vinu popiera. Príspevky, ktoré podľa Mollinej rodiny nabádali na samovraždu a sebapoškodzovanie, boli vraj bezpečné. Vypovedala o tom Elizabeth Lagone, ktorá v spoločnosti Meta šéfuje zdraviu a osobnej pohode. Z jej slov sa zdá, akoby jej úlohou nebolo presadzovať vo firme záujmy používateľov, ale navonok obhajovať imidž sociálnej siete.

Podľa Lagonovej sú kritizované príspevky v poriadku, pretože umožňujú „zdieľanie pocitov“ medzi používateľmi. Obsah zobrazujúci samovraždy alebo sebapoškodzovanie podľa nej zas môže zvyšovať povedomie o týchto problémoch. Lagone pripustila len to, že niektoré príspevky porušovali pravidlá sociálnej siete, a teda mali byť odstránené.

Transparentnosť: Vyšetrovanie ukázalo aj rozdielnu ochotu platforiem spolupracovať. Pinterest poskytol všetky potrebné dáta, teda nielen to, ktoré obrázky si Molly uložila, ale aj to, na ktoré klikla alebo ktoré sa jej zobrazili na obrazovke.

Instagram také podrobné údaje neposkytol a mnohé informácie boli začiernené. Sociálna sieť napríklad prezradila, že počas šiestich mesiacov pred smrťou dostala Molly odporúčanie na 30 účtov, ktoré odkazovali na smutné alebo depresívne témy. Názvy týchto účtov

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Facebook

Hoaxy a propaganda

Mediabriefing logoMediaBrífing

Slovensko, Svet

Teraz najčítanejšie