Denník N

Na obaloch piškót a keksov Opavia bude povinne krajina pôvodu

Foto N - Denisa Čimová
Foto N – Denisa Čimová

Cukrovinky so značkou Opavia, vyrobené od apríla 2016, budú musieť byť označené krajinou pôvodu. Piškóty z Poľska už niektorí spotrebitelia bojkotujú.

Značkou Opavia budia piškóty a keksíky dojem, že sa vyrábajú v Českej republike. Ich produkcia sa však už presunula do zahraničia a nie všetci spotrebitelia o tom vedia, na ich obale to totiž uvedené nie je.

Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) to chce zmeniť. Myslí si, že by sa pri potravinách, ktorých značka sa viaže k istému regiónu, mali ľudia z obalu dozvedieť, kde sa vyrábajú.

Ktoré výrobky značky Opavia musia mať krajinu výroby:

  • Piškoty
  • BeBe Rodinné
  • Brumík
  • Disko
  • Zlaté Mini Polomáčené
  • Zlaté kolečka
  • Zlaté sušenky 

Ľudí to môže zmiasť

Prikázala preto spoločnosti Mondeléz Czech Republic, zastrešujúcej výrobky so značkou Opavia, aby obaly potravín, ktoré nevyrába v Česku, označila krajinou pôvodu. Dnes je na nich iba informácia, že ich predáva či distribuuje spomínaná firma.

„Uvedenie údaja o predávajúcom nie je údajom o krajine pôvodu a v spojení so značkou Opavia, ktorá sa tradične viaže k výrobnému závodu v Opave, môže ísť o informácie, ktoré môžu spotrebiteľa viesť k záveru, že ide o výrobok pôvodom z Českej republiky,“ uviedla na webe SZPI.

Označovať krajinou pôvodu by podľa nariadenia inšpekcie mala firma keksy a piškóty značky Opavia, ktoré budú vyrobené po 31. marci budúceho roku.

Hoci legislatíva pri niektorých potravinách povinne určuje, že musia mať na obale uvedenú krajinu výroby, cukrovinky medzi ne nepatria. Výnimkou sú podľa SZPI prípady, keď by mohli byť ostatné informácie na obale potraviny pre spotrebiteľa zavádzajúce, a to práve s ohľadom na krajinu pôvodu.

Nepáči sa im tvar ani chuť

Inšpekcia v Česku sa začala výrobkami značky Opavia zaoberať po tom, ako sa množili ponosy ľudí na horšiu kvalitu detských piškót tejto značky. Tá sa zmenila po tom, ako sa výroba piškót Opavia presunula za hranice Česka.

Informáciu o tom, že sa piškóty už nevyrábajú na území Českej republiky, sa však spotrebitelia z obalu nedozvedeli. Firma Mondeléz ju zverejnila, až keď sa začali po sťažnostiach spotrebiteľov o zloženie tradičných piškót a miesto ich momentálnej produkcie zaujímať médiá.

Hoci na obale piškót dovážaných z Poľska výrobca použil logo „tradičná receptúra“, porovnanie pôvodného, v Česku vyrábaného výrobku a nového ukázalo, že sa zloženie zmenilo. Kým v pôvodných piškótach totiž výrobca uvádzal 54-percentný podiel pšeničnej múky, na nových je to už podľa obalu len 50 percent.

Koncern Mondeléz postup pri výrobe piškót po presune do Poľska obhajoval. „Drobné zmeny v informáciách uvádzaných na obale sú spôsobené výhradne zmenou metodiky výpočtu nutričných hodnôt a zloženia výrobkov. Piškóty sú naďalej bez farbív aj konzervantov, zloženie i výrobný postup sú stále úplne totožné,“ uviedla minulý mesiac firma Mondeléz.

Test ukázal, že sa zmenili

No test, ktorý dal urobiť portál echo24.cz, ukázal, že zloženie pôvodných a nových piškót, predávaných pod tou istou značkou Opavia a v rovnakom obale, sa zmenilo. Kým pôvodný výrobok dopadol v hodnotení Ústavu analýzy potravín a výživy Vysokej školy chemicko-technologickej (VŠCHT) v Prahe medzi tromi najlepšími, výrobok z poľského závodu skončil najhoršie z 13 testovaných vzoriek.

„Je to rozdiel triedy,“ zhrnula výsledok rozboru Jana Hajšlová, vedúca Ústavu analýzy potravín a výživy VŠCHT v Prahe. Dodala, že sa kvalita piškót podľa senzorickej analýzy posunula k horšiemu. „Zaznamenali sme aj prítomnosť určitej pachuti,“ dodala pre echo24.cz.

Pre odlišnú chuť, štruktúru a deformovaný tvar piškót z Poľska, ktoré výrobca naďalej označuje ako tradičné, spotrebitelia vyzvali na sociálnych sieťach k ich bojkotu.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Ekonomika

Teraz najčítanejšie