Denník N

Patria na Ústavný súd politici? Ako hodnotíte prácu Ivetty Macejkovej? (anketa s kandidátmi)

Na Ústavnom súde sa môžu udiať v nasledujúcich rokoch veľké zmeny. foto – TASR
Na Ústavnom súde sa môžu udiať v nasledujúcich rokoch veľké zmeny. foto – TASR

Budúci týždeň zvolí parlament dvoch z deviatich kandidátov na sudcov Ústavného súdu. V stredu a štvrtok prebehlo ich vypočutie na ústavnoprávnom výbore.

Kandidátov na sudcov Ústavného súdu sme sa pýtali, či na súd patria politici a ako hodnotia prácu predsedníčky Ústavného súdu Ivetty Macejkovej.

Dana Bystrianska, sudkyňa Okresného súdu Košice 1, prezidentka Združenia sudcov Slovenska:

1. Ústavná úprava je taká, že nevylučuje túto možnosť. Nesie so sebou samozrejme riziko podozrenia, viac či menej latentné do budúcna, že rozhodovanie bude alebo nebude celkom nezávislé. Tá nezávislosť a nestrannosť sa týka aj sudcov Ústavného súdu rovnako ako sudcov všeobecných súdov, ale to kreovanie je iné, takže zrejme to bude na voľbe poslancov ako sa rozhodnú. Nie je tajomstvom, že Ústavný súd rozhoduje o veľmi významných celospoločenských veciach, kauzách týkajúcich sa politiky, verejného práva, aj práva súkromného, takže verím, že pristúpia poslanci k voľbe zodpovedne. Ako vždy, v týchto prípadoch máme hovoriť o odbornosti, ale aj o takej vyzrelosti občianskej, ale aj ľudskej v osobách týchto sudcov a držme si palce, aby tomu tak bolo.

2. Vysoko. V roku 2011 som dostala ponuku práve od pani predsedníčky zúčastniť sa na stáži na Ústavnom súde a myslím, že organizácia práce daná zákonnou úpravou niečo predsedovi umožňuje a niečo celkom nie. Nie je možné ju kritizovať za rozhodovanie senátov samozrejme a pokiaľ ide o množstvo nápadu, tak klobúk dolu ako sa toho sudcovia Ústavného súdu zhostili. Vieme, že majú podstav, že im chýbajú dvaja sudcovia a od februára traja. Myslím, že by bolo dobré doplniť stavy a počty sudcov. Pokiaľ ide o reakcie pani predsedníčky a vzťah s verejným životom, napríklad s novinármi, tak sa mi páčia jej repliky, že vecne vyargumentuje. Veľmi sa mi páči otvorenosť pre verejnosť, veľmi dobre zorganizované PR, medzinárodné vzťahy, konferencie.

 

Soňa Kočišiarová, právnická fakulta Trnavskej univerzity:

1. Kto spĺňa podmienky, ktoré vyžaduje zákon, má právo sa prihlásiť.

2. Pani predsedníčka robí za podmienok, ktoré sú dané a myslím si, že sa snaží robiť svoju prácu.

 

Jana Laššáková, podpredsedníčka Národnej rady za Smer:

1. Národná rada volí kandidátov a nevidím ako prekážku, že je niekto politicky činný. Keď spĺňa podmienky, ktoré stanovuje Ústava, môže sa o takýto post uchádzať. Dokonca Ústava má ustanovenie v článku 134, ktoré hovorí, že ak je kandidát vymenovaný za sudcu, musí sa vzdať členstva v politickej strane. Aj keď sa pozrieme do minulosti, poslanci Národnej rady pôsobia na Ústavnom súde.

2. Neprináleží mi, aby som posudzovala prácu predsedníčky Ústavného súdu. Považujem ju za dobrú predsedníčku, ktorá je odborníčka a riadi Ústavný súd aj v týchto podmienkach, kedy je o dvoch sudcov menej, zodpovedne.

 

Lenka Praženková, sudkyňa Najvyššieho súdu

1. Problém je v tom, že je to v zákone umožnené a je to v súlade s právnymi predpismi. Druhá vec je, akým spôsobom človek zo dňa na deň vie prestať byť apolitický a to je na diskusiu. Pokiaľ prevažujú odborné schopnosti, tak si myslím, že aj keď je niekto politik, dokáže toto od seba odstrihnúť, ale môže na to verejnosť hladieť tak, že to nie je možné zo dňa deň.

2. Je v poriadku, súd napreduje. Aj teraz sa tam robili nejaké zmeny, program elektronizácie, čo určite zrýchli súdne konania pred Ústavným súdom. Nevidím žiadne závažné nedostatky.

 

Michal Truban, predseda Špecializovaného trestného súdu

1. Ťažko povedať, myslím si, že treba zvážiť, či sú to politici, ktorí nikdy neboli vo výkone, nikdy nerealizovali právnickú prax alebo nie. Nedá sa to jednoznačne povedať, pretože poslanci alebo členovia vlády často aplikujú ústavné právo. Pochybnosť legitímne vyvstáva, ale je to vecou individuálneho posúdenia.

2. Necítim sa byť dostatočne kompetentný, aby som niečo takéto hodnotil. Nemám dostatočný prehľad, čo v jej práci by sa malo zlepšiť. Sú veci, ktoré z môjho pohľadu sú negatívne v súvislosti s rozhodovaním Ústavného súdu, ale nedovolím si tvrdiť, že by za to mohla pani predsedníčka, pretože senáty sú nezávislé.

 

Michal Matulník, advokát

1. Pokiaľ poslanec spľňa kritériá dané ústavou, môže byť navrhnutý. To je rovina právna, druhá otázka je politická a kultúrna a to mi nenáleží hodnotiť, keďže som jeden z kandidátov, asi by som sa vyhol odpovedi.

2. Nehodnotím

 

Ondrej Mularčík, advokát

1. Otázka nie je, či je niekto politik, ale či je odborník s takými vedomosťami a schopnosťami, ktorý sa vie posadiť do kresla ústavného sudcu. Nevidím problém, že súčasne niekto je politik a kandiduje, to je akurát možno jeho výhoda, ak je z tej správne strany.

2. Nie som ten, kto by mal hodnotiť jej činnosť, Ústavný súd funguje, ona ho vedie, nemyslím, že by ho viedla zle. Za celé roky som nepostrehol nejaký vážny problém, ktorý by bol na úrovni škandálu, že by prišlo k vážnym pochybeniam rozhodovacej činnosti súdu. Že niektoré rozhodnutia môžu vyvolať aj kontroverziu je prirodzené, lebo sa môžu dotknúť rôznych záujmov a nemusia sa všetkým páčiť. Ako občan ju vnímam pozitívne a Ústavný súd vnímam vysoko pozitívne.

 

Mojmír Mamojka, poslanec Smeru

1. A tí kolegovia, ktorí tam už boli, alebo sú? Docent Orosz, docent Drgonec. To chceme teraz trestať ľudí, ktorí boli poslanci? Bol som predseda ústavnoprávneho výboru, parlament je vždy o práve, o návrhoch zákonov. Som presvedčený, že politik dokáže byť nezávislý. Hodnotovo som sociálny demokrat, ale nie som členom Smeru.

2. Nie som tam, to ťažko hodnotiť z externého prostredia. Je tam už viac rokov, neprenikli nejaké negatíva a myslím, že to robí veľmi dobre, je schopná právnička a prácu vykonáva dôstojne.

Miroslav Gavalec, sudca Najvyššieho súdu

1. Dlhodobo sa netajím s názorom, že na Slovensku, vzhľadom na nie vzdialenú minulosť, musí byť stále veľmi striktne zachovaná hranica medzi súdnou mocou a politickými vplyvmi. Preto sa naďalej domnievam, že aktívny politik, to je osoba na politicky významnom mieste, by nemala vstupovať do súdnictva. To isté platí pre vstup sudcu do aktívnej politiky, iba prerušenie funkcie sudcu je nepostačujúce.

2. Odpoviem vo všeobecnej rovine, lebo verejné hodnotenie vykonávam iba v konkrétne prejednávanej veci. Práca predsedu súdu je veľmi náročná, a preto sa v nej môže vyskytnúť nedostatky. Na rozdiel od sudcov však predseda je zodpovedný za riadny a presvedčivý chod celého súdu, a preto by mal korektne komunikovať s médiami za účelom vysvetľovania súdu vytýkaných nedostatkov. Tu vidím priestor na zlepšenie práce ústavného súdu v čase, keď v mnohých krajinách potrebnosť existencie osobitných ústavných súdov nie je vôbec pociťovaná.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Voľba ústavných sudcov

Slovensko

Teraz najčítanejšie