Denník N

Začal sa súd Penty s Denníkom N, vydavateľ žiada predvolať Širokého

Juraj Široký. Foto N – Vladimír Šimíček
Juraj Široký. Foto N – Vladimír Šimíček

Prvá žaloba Penty na Denník N je už pred súdom. Ide o spor aj o tom, či bol Juraj Široký spolumajiteľom Dôvery.

Penta nechce žiadnych svedkov. Na okresnom súde sa vo štvrtok začal prvý súd Penty s N Press, vydavateľom Denníka N. Noviny žiadajú predvolať ako svedkov Juraja Širokého a partnera Penty zodpovedného za zdravotníctvo Eduarda Matáka. Spor je totiž aj o to, či Široký vlastnil časť zdravotnej poisťovne Dôvera.

„Koho sa už treba pýtať, či bol spolumajiteľom? Tak predvolajme pána Matáka a pána Širokého, to by sme sa k podstate veci dostali najjednoduchšie,“ navrhol na súde Lukáš Fila, konateľ N Press, ktorý vydáva Denník N.

Právnik Penty s predvolaním svedkov nesúhlasil.

Video: Pred súd Penty a Denníka N možno príde aj Široký
autor: Martina Pažitková

Široký a známi Roberta Fica

Penta v spore požaduje opravu článku Prečo sa Pente oplatí vlastniť malú zdravotnú poisťovňu? komentátora Konštantína Čikovského. Podľa finančnej skupiny obsahuje nepravdivé tvrdenia. Žiada ospravedlnenie a uhradenie súdnych trov.

Čo presne Pente prekáža? Napríklad veta: „Hoci Široký a ďalší známi Roberta Fica vlastnili polovicu akcií Dôvery a spolu s Pentou z nej povyťahovali mimo oficiálneho zisku minimálne 400 miliónov eur, nemali vplyv na riadenie firmy.“ Skupina tiež namieta proti tvrdeniu, že má kde skryť zisky – napríklad prelievaním do svojich zdravotných zariadení.

„Klient povedal, že sa mu nepáči, že sú tam napísané nepravdivé skutkové tvrdenia, a trvá na tej oprave,“ povedal Miloš Pokrivčák z advokátskej firmy Škubla & Partneri. Po pojednávaní sa k prípadu nechcel vyjadrovať.

Ako je to so Širokým?

Celú Dôveru dnes vlastní Penta, na jar tohto roka oznámila kúpu polovičného podielu od cyperskej spoločnosti Prefto, ktorej jediným akcionárom bol Daniel Futej. Tento právnik zastupuje obchodné aktivity Juraja Širokého. Vypočuli ho aj v kauze Váhostav.

Penta oponuje, že Denník N „si nemôže dovoliť prezentovať svoje tvrdenia ako nesporné skutočnosti na základe toho, [čo] takpovediac zľudovelo bežnou komunikáciou desiatok osôb“.

Právny zástupca vydavateľa Denníka N Jozef Vozár vysvetľuje, že išlo o hodnotiace úsudky, navyše články čerpali z viacerých zdrojov a ide o verejný záujem. „Verejnosť má právo poznať skutočnú vlastnícku štruktúru zdravotnej poisťovne, ktorá čerpá financie z verejných zdrojov,“ povedal Vozár. „Jednu z informácií máme aj priamo zvnútra Penty. Chránime zdroje svojich informácií; ak nám to však táto osoba dovolí, povieme jej meno.“

Dopĺňa, že pri transakcii vo výške 400 miliónov eur Denník N nenapísal, že je nezákonná, ale že sa mala uskutočniť iným spôsobom.

Päť žalôb, 15-tisíc eur

Penta podala na Denník N už päť žalôb. Tri sa týkajú textov o zdravotníctve, ďalšie dve textu o žalobe Penty na Hospodárske noviny pre biznis s vrtuľníkmi Black Hawk. Spolu žiada Penta 15-tisíc eur.

Skupina Penta vlani kúpila viaceré slovenské médiá, napríklad vydavateľstvo 7 Plus a Trend Holding, a zlúčilo ich do nového vydavateľstva News and Media Holding. Cez firmu NAMAV tiež má 45-percentný podiel vo vydavateľstve Petit Press – to vydáva aj denník SME, ktorý takisto písal o Širokom ako o vlastníkovi Dôvery.

Denník N vznikol z veľkej časti redakcie SME, ktorá z novín odišla na protest proti vstupu Penty do Petit Pressu.

Teraz najčítanejšie