Denník N

Nápojová súprava, z ktorej by bolo potešenie piť

Nápojová súprava Široký, rok 1992. Foto – Slovenské múzeum dizajnu

Askold Žáčko vyrobil niekoľko sklených súprav, ktoré pôsobia priam ako stolové plastiky.

Sklársky dizajn patrí k silným stránkam slovenského dizajnu najmä vďaka ojedinelej 120-ročnej histórii sklárne Rona v Lednických Rovniach, ktorú založila viedenská spoločnosť Schreiber und Neffen v roku 1892.
Vysoká kvalita výroby nápojového skla a moderné technológie výroby dávali skvelé šance dizajnérom na uplatnenie schopností a priťahovali ich pozornosť – bolo to tak v minulom storočí a je to tak i dnes. Jedným z tých, ktorých dizajn je spojený s Ronou bol aj univerzálny sklár Askold Žáčko.

Askold Žáčko bol predovšetkým sochár – jeho doménou bola plastika z optického skla a patril k uznávaným členom tzv. bratislavskej sklárskej školy. Popri voľnej tvorbe sa venoval už od svojich profesionálnych začiatkov v 70. rokoch minulého storočia aj navrhovaniu nápojového skla, šperku a realizáciám pre architektúru.

Bavilo ho veci konštruovať, skúmať možnosti nových technológií použitia skla. Uvažoval v technike a materiáli a dokázal čitateľne zužitkovať ich špecifiká v dizajnérskej práci. V rozhovoroch v 90. rokoch často vysvetľoval svoje pohnútky experimentovať a predvídal použitie skla ako inteligentného a širokospektrálneho materiálu pre architektúru a interiér.

Tenké steny

Pre Askolda Žáčka – dizajnéra – bol dôležitý spoločenský kontext jeho práce, jej zmysel. Pre nápojové sklo si zámerne

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Teraz najčítanejšie