Pozrite si najlepšie plagáty, písmo, knihy či kampane – víťazov Národnej ceny za dizajn 2022

Medzi ocenenými sú autori novej vizuálnej identity pre mesto Nitra, duo Ové Pictures s cyklom animovaných videí, ktoré približujú deťom umenie, alebo písmo vytvorené špeciálne na použitie vo vizuálnej identite Univerzity Komenského v Bratislave.
Dnes večer vyhlásili v priestoroch divadla Nová scéna v Bratislave laureátov Národnej ceny za dizajn 2022. Tento rok hodnotila medzinárodná porota práce v oblasti grafického dizajnu, ktoré vznikli v posledných dvoch rokoch. Na galavečere udelili 10 hlavných cien, 4 ceny pre osobnosti dizajnu a 2 špeciálne uznania.
Ocenenie vyhlasuje Slovenské centrum dizajnu a ministerstvo kultúry.
„Proces výberu bol veľmi náročný a intenzívny, no dospeli sme k výsledkom, za ktorými si stojíme,“ hovorí Ondrej Gavalda, ktorý zastával pozíciu predsedu medzinárodnej poroty a kurátora výstavy.
V porote, ktorá posudzovala 380 prihlásených prác, sa tento rok okrem Gavaldu zišli Mykola Kovalenko z Ukrajiny, Věra Marešová a Bohuslav Stránský z Česka, Filip Tofil z Poľska a slovenskí dizajnéri Adam Marčan a Kristína Bartošová. Ku konkrétnym kategóriám ešte porotcovia prizvali dvoch externých poradcov Petra Nosáľa a Jána Filípka.
Všetky ocenené práce môžete vidieť naživo na výstave Národnej ceny za dizajn 2022 v priestoroch galérie Satelit v Hurbanových kasárňach v Bratislave, na ktorú porotcovia vybrali takmer 150 prác. Výstava potrvá do 18. decembra.
Laureáti Národnej ceny za dizajn 2022
Ceny pre osobnosti dizajnu získali

Grafický dizajnér, písmotvorca, typograf a pedagóg Michal Tornyai ako Etablovaný dizajnér,
Grafický dizajnér Matúš Hnát ako Nový zjav
Ilustrátor, maliar, grafik, sochár a tvorca značiek Miroslav Cipár In memoriam za dlhodobý kultúrny prínos v oblasti dizajnu
Občianske združenie Čierne diery za dlhodobý hospodársky prínos v oblasti dizajnu

Ceny v hlavných kategóriách


Identita
Martin Kahan, Andrej Barčák, Andrej Čanecký: Vizuálna identita Mesta Nitra
Erb Nitry je významným vizuálnym symbolom s dlhou historickou tradíciou, ktorý reprezentuje mesto už od 15. storočia. Vizuálna identita je navrhnutá ako kombinácia logotypu, erbu a firemného systému – všetko v jednom vizuálnom prvku. V základnom formáte je logo čistý, vizuálne abstrahovaný erb. V komunikácii rôzneho obsahu sa však mení na médium použiteľné v nespočetných mutáciách, napríklad na komunikáciu rôznych všeobecných oznamov, sezónnych slávností, akcií či upozornení. Ďalším prvkom identity je Hlaholica Neue – vlastné písmo inšpirované prvým slovanským typom, hlaholikou, historicky silne spätým s Nitrou.
Vyjadrenie poroty: Porotu zaujal odvážne, vtipne a sviežo využitý symbol mesta. Celý systém je veľmi životaschopný a dokáže dynamicky reagovať na aktuálnu situáciu. Premyslená a moderne pôsobiaca identita je tak otvorená smerom do budúcnosti na akékoľvek použitie.

Obal a Objekt
Lívia Lörinczová: Kúpeľné oblátky Trenčianske Teplice
Dizajn obalov kúpeľných oblátok nostalgicky čerpá z 19. storočia typického dekoratívnosťou a úpadkovou typografiou. Originálne vytvorený logotyp Trenčianske Teplice tvarovo vychádza z nápisov na dobových fotografiách a pohľadniciach z kúpeľného mesta. Hoci dizajn odkazuje na históriu, nesnaží sa