Denník N

Riaditeľ Transparency Piško: V účtoch predvolebných kampaní je znovu chaos, transparentne nepôsobí ani OĽaNO (+video)

Michal Piško. Foto N - Vladimír Šimíček
Michal Piško. Foto N – Vladimír Šimíček

Mnohé strany a kandidáti unášajú transparentné účty do prostredia mediálnych agentúr, takže z podrobných výdavkov na kampaň nevidíme nič, vraví riaditeľ Transparency International.

➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.

Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.

Michal Piško pracuje v Transparency International od roku 2015, od roku 2019 je jej riaditeľom. Predtým pracoval ako novinár v denníku SME. V rozhovore hovorí:

  • ako strany a kandidáti najčastejšie obchádzajú transparentné účty,
  • ktorá zo strán je typická, že za kampaň platí tisíce v keši,
  • prečo na prvý pohľad nevidno náklady na kampaň Rudolfa Kusého,
  • aj do koho ešte citeľne investuje Sme rodina.

Transparency sa v týchto týždňoch venuje monitoringu výdavkov na komunálne a župné kampane. Podľa vašich údajov už kandidáti minuli vyše sedem miliónov eur. Dá sa povedať, či je to veľa alebo málo? 

Treba povedať, že tento údaj nie je úplne kompletný. Pri týchto voľbách – ako pri všetkých ostatných – existujú síce pomerne nové zákony, ale je v nich aj pomerne veľa dier. Napríklad povinnosť, ktorú kandidáti majú – teda nahlasovať svoje transparentné účty na ministerstvo vnútra – nie úplne všetci splnili.

My z ministerstva vnútra ťaháme dáta na náš portál, aby boli všetky prehľadne vizualizované na jednom mieste. Ale nie sú tam všetky účty, ak napríklad niektorý kandidát nenahlásil svoj účet. No snažíme sa ich manuálne doplniť. Suma 7,5 milióna, ktorá je k dnešnému dňu, predstavuje približné, nie úplné výdavky kandidátov v komunálnych aj župných voľbách. Ide zhruba o štyristo kandidátov, ktorých na portáli máme.

Je to asi aj tak, že niektorí kandidáti na starostov menších obcí nemusia mať transparentný účet, ak sa nemýlim. 

Podľa zákona je hranica 5-tisíc obyvateľov, čiže ak kandidujete za primátora či starostu alebo aj starostu mestskej časti a župana, tak v samospráve nad 5-tisíc obyvateľov je táto povinnosť pre všetkých kandidátov s platenou kampaňou.

Aby sme mali aj predstavu, vypísal som si základné limity výdavkov na kampaň. Napríklad na funkciu primátora Bratislavy a Košíc alebo na funkciu župana môžu kandidáti minúť 250-tisíc eur. Pri bežnom okresnom meste od 16- do 30-tisíc obyvateľov je to 50-tisíc eur, limity sa líšia podľa veľkosti miest a obcí. Politická strana môže minúť maximálne 1,5 milióna eur. Zdá sa vám z monitoringu kampaní, že by niekto mohol limity prekročiť a nejakým spôsobom sa to snažiť zakryť? 

Zostal som dlžný odpoveď na predchádzajúcu otázku, či je to veľa alebo málo. Dá sa to porovnať s parlamentnými voľbami, kde kampaň robia iba strany. Tam boli výdavky na konci zhruba 20 miliónov. Teraz sme na nejakých 7,5 milióna, bude to určite ešte o trošku viac, možno sa priblížime k 10 miliónom, ale oproti parlamentným voľbám je to zhruba polovica.

Toto je možno taký referenčný rámec, či je to veľa alebo málo, ale teda opäť ide iba o kandidátov na starostov, primátorov a županov, nie sú tam poslanecké výdavky, ktoré tiež určite existujú, ale nie sú povinní ich viesť na transparentný účet.

Poďme k limitom.

Tam je taká zvláštna situácia, že niektorí kandidáti limit, ktorý ste spomínali, majú a niektorí ho nemajú. Súvisí to s tým, že ak niekto kandiduje za nejakú stranu, tak v princípe môže limit veľmi ľahko obísť, pretože nemusí mať len vlastný transparentný účet, na ktorý sa limit vzťahuje. V prípade Bratislavy napríklad Rudolf Kusý má aj vlastný transparentný účet, hoci ho takmer nepoužíva.

Teoreticky by mohol na tomto účte minúť až tých 250-tisíc, ako limit predpisuje. Ale zároveň je aj stranícky kandidát, pretože ho vyslali viaceré strany v koalícii do volebného súboja a tie môžu minúť až 1,5 milióna eur, spolu v spojených župných komunitných voľbách. V jeho prípade viacero strán podporuje jeho kandidatúru, čiže v podstate jeho kampaň môže byť omnoho vyššia ako 250-tisíc eur.

Na vysvetlenie, 1,5 milióna majú strany na všetky výdavky na všetkých kandidátov v celej republike. Ale teoreticky môže nastať absurdná situácia, že by povedzme strane záležalo len na jednom kandidátovi, tak by mohla jedna strana do napríklad pána Kusého alebo kohokoľvek iného investovať až 1,5 milióna eur.

Áno, napríklad máme regionálne strany, to je nóvum v týchto voľbách. Zákon bol tvorený v roku 2014, takže nemyslel napríklad na takéto strany a tie majú rovnaký limit ako celoštátne. Sú to rovnaké politické strany, hoci v princípe majú kandidátov len v nejakom konkrétnom meste alebo regióne. Čiže áno, takýchto kandidátov súčasné pravidlá zvýhodňujú.

Video: V kampani transparentne nepôsobí ani OĽaNO, hovorí šéf Transparency Piško
Autori: Martina Koník, Dušan Mikušovič

To je príklad Teamu Bratislava Matúša Valla, ktorý by mohol mať istú výhodu a financovať svoju kampaň cez stranícky transparentný účet. Alebo ešte absurdnejšie, kandidát na starostu mestskej časti Ružinov pán Martin Chren má tiež vlastnú stranu, čiže by mohol mať výdavky prakticky neobmedzené, teda do 1,5 milióna eur.

Áno, môžu ísť nad rámec limitov, ktoré majú nezávislí kandidáti, lebo majú ešte k dispozícii limity pre politické strany, ktoré sú podstatne vyššie. Pokiaľ tá strana pôsobí na nejakom malom území, tak môže naozaj výrazne podporovať jedného kandidáta, navýšiť mu limity. My sme sa napríklad tímu Matúša Valla pýtali, ako to plánujú robiť oni.

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Hlas

Komunálne a župné voľby 2022

Matúš Vallo

OĽaNO

Rudolf Kusý

SaS

Sme rodina

Smer

V redakcii

  • Rozhovory o politických a spoločenských témach V redakcii vedú každý pracovný deň redaktori Denníka N Monika Tódová, Dušan Mikušovič, Veronika Folentová a ďalší
  • V sobotu vychádza špeciálne vydanie, kde udalosti týždňa s Monikou Tódovou preberajú vybraní členovia redakcie Denníka N
  • Nové vydania publikujeme každý deň okrem nedele ako 1) článok, ako 2) podcast na webe, v aplikácii Denník N a kdekoľvek počúvate podcasty a 3) ako video na kanáli Denníka N na youtube.com
  • Ak chcete podporiť autorky a autorov relácie V redakcii Denníka N, objednajte si naše predplatné.

Slovensko

Teraz najčítanejšie